Hur ska jag bete mig när hästen inte vill gå dit jag vill?

Smulu

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan göra när hästen jag rider vägrar att svänga åt det hållet jag vill. Rider ofta längs med kanten på trafikerade vägar. !!!!Hästen är inte rädd för bilarna!!! Hon bara vägrar att svänga dit jag vill ibland. Å då kan det bli backande lite hit och dit, sidsteppande och så halkar hon eftersom det är asfalt. Ko lugn när hon står med nosen åt det hållet hon vill. Var tvungen att låta henne vända åt det hållet eftersom det kom bilar. P g a bilarna har jag inte möjlighet att lösa problemet genom att backa kilometervis. Hade inte dessa bilar kommit vid helt fel tillfällen så hade jag lyckats vända henne och få henne att gå åt mitt håll. I vanliga fall kommer de inte så tätt, men just när jag hade problem så...

Jag tror att hon testar mig eftersom jag är ganska ny på henne.

För att lösa problemet så såg jag till att hon stod lugnt och därefter hoppade jag av. Ledde henne en bit längs med vägen jag ville vi skulle gå. Därefter så ledde jag henne hem. Vi var nämligen typ 300 m från stallet. Orkade inte kravla mig upp igen.

Nu vill jag ha era kommentarer på mitt beteende.

Sv: Hur ska jag bete mig när hästen inte vill gå dit jag vill?

Äger du hästen? Har den gjort så förut? Du bör definitivt inte vara på trafikerade vägar om inte hästen lyder dig!

stanna hästen o vänta tills bilarna åkt förbi?

Hästen är nog inte överens med dig om vem som är högst i rang av er två. Jag håller med Asa_S att du bör undvika trafikerade vägar till ni har kommit fram till detta. Har du möjlighet att rida/arbeta hästen på andra ställen och befästa ditt ledarskap?

Jag äger inte hästen. Tyvvärr så är ridbanan enda alternativet isåfall om jag inte ska vara vid vägen. Där är det inte några problem. Hon går dit jag vill och stannar, byter gångart när jag vill. Men jag vill ju kunna rida ut också. Det här var typ andra eller tredje gången jag red hästen på egenhand utan ägaren med. Hon är lugn även när det kommer bilar och vi skrittar längs kanten, det är när jag vill styra henne åt det hållet hon inte vill som hon börjar konstra. Tilläggas kan att det hållet hon ville åt var hem till stallet och kompisarna i hagen. Jag red endast en kort bit längsvägen. några hundra meter totalt bara. Som en liten avslutning på ridningen.

Men iallafall, befästa ledarskap säger ni. Hur gör jag då det?
När jag tar in henne från hagen så får jag visserligen hämta henne men sedan så går hon lugnt bakom mig med slakt grimskaft. Hon stannar vid vägkanten och väntar på att jag ska ge tillåtelse till att gå över. Vad ska jag tänka på i min hantering av henne?

De uterittsvägar som finns där kommer det bilar på emellanåt så jag kan inte rida ut utan att möta minst en bil. Hästen är inte rädd för dem. Hon kan stå lugnt stilla bara hon får ha näsan åt sitt håll (när hon börjat konstra alltså). Men som sagt hur ska jag göra för att bli ledare över henne?! Alltså att hon står/går med näsan åt det håll jag vill. Jag kan ju inte ta striden i trafiken och på banan är det ingen strid överhuvudtaget.

Är det en bra eller dålig idé att när hon fånar sig ge en liten snärt på rumpan? typ HALLÅ här är jag.

Senast ändrad:

JAg tycker du ska göra markövningar alltså med dig själv på marken jämte hästen...

Du kan börja med att hon ska backa, genom att du går emot henne.
Backar hon inte så får du gå med stampande steg, och kanske vifta med armen och säg backa..

Sedan så ska hon gå framåt, när du låter henne göra det, men hon ska göra halt framför dig...vifta med armar om hon inte "ser" dig.

Gå sedan lite med henne, hon ska gå bakom dig inte vid sidan eller lite framför...
Gå till farliga saker..(enligt henne typ en plastpåse på en stolpe), få henne att lita på dig, genom att du först går fram till det farliga, och att hon sedan vågar gå fram, då ser hon dig som ledare..

Lite tips
Mvh Anna

Hej. Jag har själv en häst som järna bestämmer vart han vill gå :mad: , men min stallvärd sa till mig att jag var tvungen att göra ledarskapsövningar för att visa att här kom han inte långt.Det fungerade bra fast han kan testa mig fortfarande och det är bara att visa vem som bestämmer.

Verkar som att det enda raka (På marken fungerar det ju bra) är att ryta i ordentligt och tala om för henne att Nu djävlar är det du som går framåt längs den här vägen så långt som jag vill!!

Red i dag också och hon konstrade. Gah, hästkräk! I allafall efter en hel massa konstrande, avsittande, ledande upphoppande och så.

...här rider vi lite åt hennes håll ( hon får gå på snedden så fort det inte är någon bil i närheten) eftersom jag inte kan ta en fight vid den lite mer trafikerade vägen, men lite besvärligt ska det allt vara.

Bestämde jag att jag skulle svänga in på en annan väg. Nej tyckte hon, då röt jag i samt la på en ordentlig skänkel och hon gick framåt en bit, konstrade, Ny åthutning + skänkel gick framåt. Vill ju inte behöva hålla på så med henne men nu var jag tvungen att visa att HALLÅ JAG ÄR HÄR!!!
Öronen är ju raktframåt och spetsade när hon fjollar sig, så rädd är hon inte. Gick ganska bra efter att vi gått in på vägen och vänt. Visserligen blev hon rädd för ett flygplan som kom över oss bakifrån (backade och snurrade lite), men vilken häst blir inte det. På en mindre väg kan man ju våga gå på lite mer.

Jag tror att det här kommer bli bra såsmåningom :-)

Det tror jag också! Ge dig inte! Det problematiska är ju att du får svårt att vara bestämd när det är en massa trafik. Men det verkar ju som att du hittar lösningar för det också. Har du tur (och är skicklig) är det en kort period av testning du behöver genomlida innan ni hittat era roller. :)

Det är direkt farligt att du rider på vägar där det kommer bilar om hästen ibland vägrar att lyda dig!!
Sen så, sitt inte av! Att du leder hästen dit du vill är inte samma sak som när du rider den dit du vill. Ge dig inte bara. Vägrar hästen svänga, och kanske vänder åt det håll hon vill, vänd tillbaka, ge dig inte förrän hästen går där du har bestämt att den ska gå.

Du får ursäkta mig, men jag tycker det här låter högst allvarligt. Det låter inte som om du är tillräckligt duktig för att rida hästen efter just den här vägen som du pratar mest om, och om det vore min häst skulle jag som ägare bli skräckslagen om jag fick reda på att detta utspelar sig. Det är livsfarligt för både dig, hästen och övriga trafikanter. Du ska bara rida på ställen där du kan ta fighten när den uppstår, du har redan talat om för hästen att du är maktlös i situationen, och jag tror knappast att det kommer att bli bättre om du fortsätter där. Rid gärna hästen och fortsätt öva, men bara där du inte utsätter er/andra för livsfara!

Jag vet redan att det är farligt när hon beter sig så. Det är därför jag skriver till er och frågar om råd!! Vet att det finns många duktiga hästmänniskor här.

Jag vill ha råd och tips om hur jag ska göra för att lösa det här enligt mig allvarliga problemet.

Hur ska jag kunna lära mig rida henne förbi enligt henne farliga saker

Kan tala om vad som har gått bra.
1 Skritta längs med kanten på halv- långtygel när det kommer bilar innan jag gått in på banan med henne.
2 Leda förbi farligheter.
3 Göra halt och stå stilla lugnt när det kommer bil.
4 Leda över vägen i grimma, stanna vid kanten när jag stannar och sedan gå lugnt över när hon tas in från hagen. Stå stilla när jag sitter upp vid stallet eller på ridbanan.
5 Rida på banan.
6 Göra i ordning henne före och efter ridturen.
7 Leda längs vägen om jag väljer att sitta upp på ridbanan.
8 Skritta en 5-10 min vända längs vägen och vända över innan jag rider förbi stallet och in på banan.

Jag vill ha konstruktiva tips på hur jag så småningom säkert ska kunna rida ut en vända på henne och att hon lugnt går förbi där hon ser något farligt när jag ber henne om det.

Jag förstår att det inte är samma sak att leda förbi som att rida förbi. Men jag gör hellre halt och hoppar av än riskerar någon olycka. Snälla kan inte någon förstå att anledningen till att jag frågar nu innan jag rider ut med hästen fler gånger (jag vill inte att vi ska bli orsaken till någon som helst slags olycka) är att jag vill att våra uteritter tillsammans ska vara trevliga och säkra med mig vid rodret. Även när det enligt henne är farligt.

Så hur kan jag öva det här på ett säkert sätt?

Senast ändrad:

Är det alltså så att du måste rida längs den här vägen för att komma till ridbanan? Isåfall tycker jag definitivt att det är bättre att leda hästen om det går framför att rida den och man riskerar något. Annars har du mitt svar ovan - mer övning på andra ställen! Vart man ska rida är alltid ett ställningstagande beroende på vilken häst man sitter på. Mitt sto tex är trafiksäkert men livrädd för kor, vilket innebär att så länge korna är utsläppta på bete får jag välja andra vägar för att hon inte handlöst ska slänga sig ut i trafiken när korna viftar på öronen. Hon bör vänja sig vid kor, men inte just på det stället, det får vi istället jobba med på ställen där vi inte blir en trafikfara.

Många problem med häst löser man inte på det ställe där de uppstår, utan genom mer träning på grunder, en i taget. Tills man har löst det får man välja ett annat sätt. Så om du måste längs den här vägen, så led hästen den sträckan om den funkar bättre då. Så småningom kommer du att kunna rida där också, bara för att det gått framåt för er på andra områden. Lycka till!

Asa_S skrev:
Är det alltså så att du måste rida längs den här vägen för att komma till ridbanan? Isåfall tycker jag definitivt att det är bättre att leda hästen om det går framför att rida den och man riskerar något. Annars har du mitt svar ovan - mer övning på andra ställen! Vart man ska rida är alltid ett ställningstagande beroende på vilken häst man sitter på. Mitt sto tex är trafiksäkert men livrädd för kor, vilket innebär att så länge korna är utsläppta på bete får jag välja andra vägar för att hon inte handlöst ska slänga sig ut i trafiken när korna viftar på öronen. Hon bör vänja sig vid kor, men inte just på det stället, det får vi istället jobba med på ställen där vi inte blir en trafikfara.

Många problem med häst löser man inte på det ställe där de uppstår, utan genom mer träning på grunder, en i taget. Tills man har löst det får man välja ett annat sätt. Så om du måste längs den här vägen, så led hästen den sträckan om den funkar bättre då. Så småningom kommer du att kunna rida där också, bara för att det gått framåt för er på andra områden. Lycka till!

Tack så mycket. Är det någon som har fler tips,så skriv gärna.

Jag har samma "problem". Stoet jag rider på är den mest säkraste och tryggaste kallblodet. Handikappstränad och anpassar sig efter varje ryttare, van som ovan.

Jag har ridit henne i ett par veckor och allt har gått bra. Hon gör som jag vill, jag har för vana att stanna när det kommer bilar och hon lyder fint. Men igår så skulle vi rida in på en liten stig mellan en "järnmur" på ca 1m bred. Vi har ridit där 2-3 gånger förut och hon luffsar tryggt på. Men igår vägrade hon! Det gick verkligen inte! Hon vände och blev "låtsasrädd". Hon testade mig helt klart, för rädd var hon inte. Jag rider inte med spö och hon lydde mig inte så jag hoppade av och gick fram och tillbaka genom gången ett par gånger. Det gick bra. Hoppade upp, gick lika dåligt. Till slut orkad ejag inte längre så jag red in i skogen så att hon kom förbi muren men genom skogen. Kanske inte bästa lösningen men förbi kom hon och vi fortsatte vår tur.

Vad skulle jag gjort/vad ska jag göra? Spö, ska jag använda det nästa gång, eller vara mer bestämd och ryta till? Jag röt ingenting, svorde lite och skrattade lite. Hon var ju så otroligt ful när hon blev sååå "rädd". Heelp.

Om man inte utsätter någon för fara, skulle jag i en sådan situation, så fort jag uppfattade att hästen inte var rädd (i ditt fall senast efter att hästen följt efter dig genom öppningen när du gick till fots) lägga till hela artilleriet. Jag har spö med mig när jag rider, anser att det är en bra hjälp för det mesta, men i det här läget skulle hästen definitivt få sig ett par rejäla rapp. Utan skrik och uppståndelse, men så att det kändes för hästen att jag menar det jag säger. Obs då att man kan göra detta på två sätt. Ett är att straffa hästen för att den är dum, detta ses oftast kombinerat med skrik, ryck i munnen etc. Det andra är följd av att hästen inte lytt framåtdrivande hjälper, och kombineras aldrig med förhållning. Syftet är att hästen ska gå framåt, inte att ryttaren ska spöa hästen för att den är dum. När den lyder får den mycket beröm och ridturen fortsätter i samma trevliga anda som tidigare. (Bara för tydlighets skull så rekommenderar jag inte det första sättet ;) !)

Jag brukar, efter markarbete med ledarskapsövningar, rida och när jag är på hemväg och allt går bra- vänder jag och går tillbaks samma väg vi kom ifrån. Det brukar inte vara så uppskattat ibörjan :smirk: men samtidigt är det ju något som visar att det är du som är ledaren och det är du som bestämmer.

Jag inser ju att det är dumt och farligt att träna detta på stora vägen men det är mitt bästa tips. Det och att inte alltid rida samma väg (men det verkar ju inte heller vara ngt alternativ). Kanske kan du rida rundan andra "hållet" ibland så stora vägen kommer från andra hållet?

Thuja skrev:
Jag brukar, efter markarbete med ledarskapsövningar, rida och när jag är på hemväg och allt går bra- vänder jag och går tillbaks samma väg vi kom ifrån. Det brukar inte vara så uppskattat ibörjan :smirk: men samtidigt är det ju något som visar att det är du som är ledaren och det är du som bestämmer.

Jag inser ju att det är dumt och farligt att träna detta på stora vägen men det är mitt bästa tips. Det och att inte alltid rida samma väg (men det verkar ju inte heller vara ngt alternativ). Kanske kan du rida rundan andra "hållet" ibland så stora vägen kommer från andra hållet?

Stora vägen ligger precis vid stallet med hagarna på andra sidan. Det går inte att undvika den. Hon kommer att flytta till ett annat stall på söndag. Har stått tillfälligt i det här. Där ska det finnas bättre vägar att rida på och jag kommer kunna undvika stora vägen. Jag tänker iallafall ta det väldigt lugnt med henne så jag inte hetsar upp mig själv. Ska ut i kväll och rida en stund när ägaren är med.

En följdfråga. Om man som du säger vänder tillbaka samma väg så krånglar hästen helt klart. Ryggar och vänder. Hur beter ni er då för att visa att det är JAG som är ledaren? Fortsätter driva, spö? Om spöt inte hjälper?

Nej min erfarenhet av det här med att vända är att man bara kan göra det med tålamod och BESTÄMDHET.
Att ryta till hjälper men bara för stunden och när hästen abslout inte gör som man vill. Nu kan jag ju inte säga att mitt sätt funkar för alla hästar men att bara vara så envis som det går. Inte ta för stora steg framåt utan bara vara envis en två tre steg sedan kan man vända hemåt igen. Man ökar på de där stegen bortåt och sedan när man varit envis (det är VERKLIGEN tålamodskrävande för ryttaren...) tillräckligt länge brukar det fungera.
OM man har svårt att hitta bra ställen så kan det räcka med att träna på stallplan eller i närheten av stallet. Det är liksom bara principen att hästen SKA gå åt det hållet du vill eller stå med näsan åt det hållet.OM hästen vill gå hem så är det bara att vända och inte ge sig...
Så fort hästen gör "rätt" berömma och som jag sa "rätt" kan röra sig om några få steg i rätt riktining och inte en hel runda...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info