Hur ska hösilage lukta och se ut?

the_connemara

Trådstartare
Och hur ska det INTE lukta och se ut?

Har några balar som blev skadade vid hämtning så nu försöker jag lära min nos men det går inte så bra :-P

Det luktar bitvis typiskt silage, bitvis typ nån krydda och bitvis gammalt stall (fy vad hemskt, det är när jag luktar på möglet...). Är hela balen kass om möglet är koncentrerat vid den lilla revan? Dvs det lönar sig inte att stå och sniffa på olika bitar av denna balen för att lära sig? Det kryddiga och silagebondelukten är blandat medan gammalt stall lukten är just på mögelfläcken.

Och är både vita prickar och "vanligt" (som jag känner igen det, mer jämn matta typ?) mögelskadat?
 
Sv: Hur ska hösilage lukta och se ut?

Kanske behöver tillägga att det är små fyrkantsbalar på ca 35 kg med TS på 67 %.
 
Sv: Hur ska hösilage lukta och se ut?

Är det småbal hade jag definitivt slängt hela balen om det visat sig vara mögel på någon del. Nu är jag väldigt försiktig med mögel överlag, vissa balar kan gå att rädda om det är ordentligt ensilerat (d v s det är inte bra förutsättningar för mögel att växa till, mer än precis där det visat sig).
 
Sv: Hur ska hösilage lukta och se ut?

Delvis kl

Men hur vet man då att en bal utan synligt mögel är ok? Om hela den lilla balen är kass även och lukt och hur det ser ut skiljer sig mellan bitarna?

Jag förstår mycket väl att det är stor risk att hela balen är kass när det redan är mögel i, men om det inte syns mögel eller luktar konstigt, då är den ju inte automatiskt bra, är det det ni säger?
 
Sv: Hur ska hösilage lukta och se ut?

Svårt att säga om resten är ok eller inte. Jag brukar använda det som ser bra ut när jag som du hittar tydligt avgränsat mögel och vet att att det uppkommit tex pga revan i plasten. Men då slänger jag ändå rätt mkt extra för att få lite säkerhetsmarginal, och grejen med så små balar som du har är att det inte blir så mkt kvar då... Sedan får man nog avgöra själv vad som är ok och inte, vill du vara säker är det bäst att kassera hela balen.
 
Sv: Hur ska hösilage lukta och se ut?

Mögelsporer finns ju där långt innan man ser eller luktar något. Det har gått väldigt långt när det är synligt/luktbart.
 
Sv: Hur ska hösilage lukta och se ut?

Ett bra ensilage luktar just ensilage och/eller kryddor.
Det beror på växterna som hamnat i ensilaget och många av mina torrare balar luktar kryddor och det blötare luktar mer rent ensilage.

Lukar det "gammalt stall" eller direkt, urk, fy, bläää, så är det bara att slänga.

Jag har storbalar på allt mellan 250-500kg så jag sorterar bort fläckar med god marginal.
Det är ytterst sällan jag stött på balar som är helt kass, oftast är det just en reva i plasten som ger en lokal mögeltillväxt.
 
Sv: Hur ska hösilage lukta och se ut?

Alltså gissar man bara på att balen är ok så länge man inte ser något mögel och det luktar bra?
 
Sv: Hur ska hösilage lukta och se ut?

Nej, jag vet hur det ska lukta. Gör det inte det, åker den ut.

Det är få balar från min producent är dåliga, så det är inget stort problem. En säsong hade vi två dåliga, det var bottennoteringen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu är det stora kontroverser i stallet. Vi har börjat öppna ett torrare parti hösilage och av dessa balar har flera haft ganska stora...
Svar
12
· Visningar
6 277
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp