Hur ska hon få tillbaks hästpasset?

Mirraya

Trådstartare
För en tid sedan lämnade en kompis iväg sin häst till en tjej. Det hela är en rörig historia men helt kort så trodde min kompis att hon sålt sin häst medans hon som hämtade hästen trodde hon fått den :smirk: Då betalningen började efterfrågas kom hon därmed och lämnade tillbaks hästen.
Nu vill hon som trodde att hon fått hästen att min kompis ska betala stallhyran för de 2-3 månaderna som hästen stod hos dem, hon har kommit på att hon ska tjuvhålla på passet tills hon får pengar.

Hela den här historien är rörig, jag kan bara tycka att de båda har brist rejält i komunikationen, orkar inte ens tänka på hur det kunde gå så? Problemet var nog att det fanns en "mellanhand" - men det tar ju inte bort ansvaret från ägare samt den som köper/får en häst...

Nu har i alla fall jag bestämt mig för att köpa den hästen för den är fantastiskt trevlig :D ! Jag har ju ingenting med deras uppgörelse att göra men hur ska ägaren få tillbaks passet? Det är väl inte lagligt att tjuvhålla det? Det ska ju vara med hästen? Vill hon bråka med ägaren får hon väl göra det på annat sätt. Det finns ju inga papper skrivna dem emellan så ingen av dem kan ju säga att detta är enbart "den andres fel".

Då hästen lämnades tillbaks hade hon slagit upp ett sår över ögat på väg ned i transporten, vi fick ta dit veterinär och sy, naturligtvis en lördag..
Jag var där och tog emot hästen så jag frågade om de tänkte betala veterinärräkningen, det tänkte de inte. Jag tänker mer att nä, men låt då udda vara jämnt, hon som "lånat" hästen får betala sin stallhyra och ägaren får betala veterinärräkninen så får väl båda helt enkellt lära av sitt misstag?

Sv: Hur ska hon få tillbaks hästpasset?

jag skulle inte köpa en sådan häst förän det är klart på alla plan vad som egentligen sagts mellan de olika parterna. Den ena hävdar att den fick hästen (hur många skänker bort en häst?) och den andra hävdar att den sålt.

nu är jag inte så insatt i juridik men om inga papper är skrivna vilket är otroligt korkat så skulle det inte förvåna mig att ägaren får betala för att hon haft hästen där. den tilltänkta ägaren kan ju hävda att hästen bara varit uppstallad, finns inget kontrakt så är det ju rätt troligt kan man tycka. kan hon inte betala för det så ja då får väl person nr 2 ta hästen som betalning istället då.. det finns säkert sånna personer som råkat ut för detta tidigare som bättre kan svara på det.

en stor fråga i det hela är väl vem som sitter på ägarbeviset!? om inget ägarbyte gjorts och "ägaren" har det kvar så är det ju det som har betydelse för vem som äger hästen. ett pass är inget som bevisar ägandeskap. om du hon du tänkt köpa hästen av sitter på ägarbeviset så kan hon anmäla passet som stulet/förlagt och få ut ett nytt. visserligen inte gratis det heller när det riktiga passet finns och dessutom med stämplar från vet.

Avvakta tills alla papper är på bordet,så att du inte dras in i något krångel.

Om man ska döda ett pass så måste det annonseras ut. Då kan den som har passet meddela det till den rasföringen att passet finns. Så då blir det nog problem att få ut ett nytt. Det får ju inte finnas 2 pass till samma häst.

Vem står som äg den som står som äg har största rätten till passet enklare än så kan de väl inte vara. Jag skulle anm passet stulet el borttappat. Då kan dom inte säga nått. Jag fick ett nytt pass på mitt fullblod när de gamla försvann. Letade som en galning i säkert 3 månader sen förklarade jag allt och fick ett nytt. och då kom de gamla fram och de skickade jag in så de kunde makuleras så de inte kom i fel händer. (Busungen hade tatt de och målat i det och sen gömt de på ett säkert ställe men sen skulle mamma röja och då kom de fram)

Passet är ju något som ska följa med hästen och att hon sitter och tjuvhåller på det ger inte henne något, så länge inte ägarbeviset finns kvar i det (vilket jag hoppas det inte gör).

Passet i sig är ju ingen ägarhandling och det går ju att ordna nytt.

Har det inte skrivit något kontrakt på att hästen sålts och hästens ägare fortfarande står som ägare, kan inte hon som sitter och håller på hästens pass komma och säga något. Hon har ingen rätt att sitta och gömma passet! Jag hade åkt hem till henne och skällt ut henne efter noter! Vilken människa! :mad:

Din kompis behöver sedan inte oroa sig, för att ett pass är inget ägarbevis men det är väl klart att hon ska ha tillbaka sitt pass. Kontakta polisen, så kan väl dom ringa upp denna lilla tjuv och kanske skrämma henne lite?

Så här kan hon göra, men det blir lite dyrt. Jag bara antar hästen är reggad hos ASVH.

BORTTAPPADE REGISTRERINGSHANDLINGAR

Hur gör man då?:
Först tar du ut en id-kontrollant som ritar av hästen samt chipmärker. Dessa kontrollanter hittar du på www.svehast.se. Sedan skickar du in hit en ansökan om duplikat där du anger så mycket uppgifter som möjligt om hästen. Bifoga konturdiagrammet och en kopia av ett köpekontrakt/kvitto som styrker att du äger hästen.
Vi kommer därefter, i tidningen Ridsport två nummer i följd, utlysa att registreringshandlingar saknas för hästen. Om vi inte hör av någon om att handlingarna skulle finnas, utfärdar vi ett duplikat mot en kostnad av 2500 kr.

Precis som ni skrivit så blir köpet inte uppgjort och klart mellan mig och ägaren förrän deras passhistoria är uppgjord.
Oavsett vem som ska betala vad osv så ska ju passet vara med hästen, så jag undrar mest kan man polisanmäla att de "håller det" eller vad? Ägarbeviset var inte i passet utan hästen ägs av min kompis.
Den tilltänkta ägaren bor ca 30 mil härifrån(om jag förstod det hela rätt) och jag vet inte exakt var så det är lixom inte läge att åka och leta efter henne :smirk:
Men hästägarens ex man arbetar som advokat, han vet säkert vad som gäller, han kanske kan skicka ett tjusigt formulerat brev... :angel:

Tja.. nu har hon ju bara haft hästen i 2-3 månader, i eget stall hemma på gården så det är ingen magnifik summa hon begär, hon ville ha "ett par tusen" - mest för sveda och värk efter att ha fäst sig vid hästen... Hästen är värd mer än så så det blir nog inget byte rakt av på det sättet....

Vad jag inte förstår är varför hon inte bara köpte hästen när hon nu tyckte så mycket om den? Det rör sig om en summa på under 10 000:- och hon kunde betala av med ett par tre hundra i månaden om det var ekonomin som var svår. Men.. det var en "principsak".

Personligen så anser jag att man inte skänker bort en häst, det är en "principsak"...

Så här kan hon göra, men det blir lite dyrt. Jag bara antar hästen är reggad hos ASVH.

BORTTAPPADE REGISTRERINGSHANDLINGAR

Hur gör man då?:
Först tar du ut en id-kontrollant som ritar av hästen samt chipmärker. Dessa kontrollanter hittar du på www.svehast.se. Sedan skickar du in hit en ansökan om duplikat där du anger så mycket uppgifter som möjligt om hästen. Bifoga konturdiagrammet och en kopia av ett köpekontrakt/kvitto som styrker att du äger hästen.
Vi kommer därefter, i tidningen Ridsport två nummer i följd, utlysa att registreringshandlingar saknas för hästen. Om vi inte hör av någon om att handlingarna skulle finnas, utfärdar vi ett duplikat mot en kostnad av 2500 kr.

Men passet är ju inte borttappat... vist kan man skaffa ett nytt, men det känns ju så onödigt. Jag vill mest bara att de som håller passet ska inse att det inte är en värdehandling som de tjänar något på att behålla.... deras tvist får de sköta på annat sätt.

De var inte otrevliga mot mig på något sätt och jag var heller inte otrevlig mot dem. Jag tyckte jag var tydlig med att jag tyckte de båda gjorde fel och att den som blir lidande är hästen! Kanske att de skickar passet till mig som inte har med deras tvist att göra...?

Nej men det vet jag väl att det inte är borttappat. Men vem säger att man inte kan anmäla det som borttappat ändå ? Då får ju hon som sitter och tjurhåller på passet ett ogiltigt pass och har ingen hållhake alls på er, och ni får ett riktigt pass.

Men hon som har passet kan meddela i det här läget ASVH att hon har passet. Då är det ju svårt att skriva ut ett nytt.

Men hon som har passet kan meddela i det här läget ASVH att hon har passet. Då är det ju svårt att skriva ut ett nytt.

Men då har hon ju erkänt att hon har det... då måste man ju kunna få henne att ge tillbaks det?
Det enda hon kan få ut av att behålla det är att det kostar att få ut ett nytt, om det är det hon är ute efter - något ska kosta någon..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar