Hur ska flocken se ut???

A

Annab79

Jag vill låta min hingst växa upp hemma. Behöver tips om hur flocken bör se ut.
Måste han ha jämtgamla kamrater? Räcker det med en?
Kan han stå med annan lite äldre hingst? Den hingsten går nu själv och är väldigt snäll för att vara himngst. Eller ska jag låta honom gå med några valacker?
Han går nu med ett sto och leker bra. Vill ju gärna att han ska ha en kompis och växa upp med som han kan leka med.
Ska försöka hitta något hingstföl som jag kan ha inhyrd som han kan ha som kompis.
Tänkte låta han växa upp på lösdrift.
Hagen de kommer att gå i är ca 2 hektar.

Sv: Hur ska flocken se ut???

Låt honom gå med de andra valackarna, det är bra om det finns någon jämnårig i flocken som han kan leka med också, en lekfull äldre valack funkar också. De äldre ser till att hålla dem på plats om de blir för jobbiga, de lär sig "vett och etikett" av de äldre och blir således enklare att hantera.

Flock av olika åldrar av unga hästar, sedan en eller par äldre uppfostrare. Då får du en bra uppfostran, på din häst. Att låta en ung häst gå tillsammans med äldre hästar är ungefär som att sätta en 1-åring på ett ålderdomshem och låta den äldre fostra. Ja det går men kommer att sätta sina spår, och inte alltid önskvärda sådana.

Flocken fostrar hästen till en bra flockmedlem, den unga hästen lär sig tolka signaler från andra individer i flocken vilket är nödvändigt om hästen inte ska åka på stryk i de fall flocken ändrar konstellation. Den största orsaken till bråk i flockar hänger oftast samman med att en individ inte har fått lära sig att föra sig tillsammans med jämnåriga, och hur skulle den kunna det om den blivit fostrad/nedtryckt av äldre hästar. Den har bara fått lära sig att vara på sin plats och hålla truten, vilket i slutändan tyvärr brukar ge en individ som blir obstinat och vill testa gränser, och detta ger en hög skaderisk.

Senast ändrad:

Jag ahde samlat alla unghästar i en flock -dock inte ston! men alla dina vallacker och hingstar i yngre åldrar. så hade jag iaf gjort :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: Görel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat