hur ska en bra tränare vara?

Sv: hur ska en bra tränare vara?

Sammet skrev:
...ska det ges kritik skall det ges som konstruktiv kritik.

håller verkligen med. det finns inget värre än att få kritik utan att veta vad man kan göra åt saken.
Kritik tar jag gärna, men som sagt konstruktiv kritik!
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

Jag vill inte ha en tränare som står och är nedlåtande eller skäller på mig. Rimligen så gör jag ju hela tiden så gott jag kan (vad är annars poängen med att rida för tränare?), så om jag rider dåligt så är det för att jag inte kan bättre. Man rider ju inte illa med flit för att reta ridläraren!
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

hej min tränare ska kunna plocka fram det bästa hos mig och hästen
samtidigt ska tränare vilja mitt bästa och gärna var tuff mot mig för
att få mig att jobba extra , då ger jag järnet ,och få bort ovannor och latmasken samtidigt ha en öppen dialog oss em mellan,för att få
fram det absolut bästa av oss, man måste kunna ta och ge samtidigt.
men att gorma fula ord ger ingenting, visst kan man visa agression,eller andra känslor,.
men inte mot hästen eller din tränare ,och inte mot sig själv ,är
man så upprörd ska man sluta av ridningen just detta pass,
man ska inte var i upprörd alls ,bara koncentrerad full av arbets energi,och harmoni
så fort man känner att det inte fungerar ska man vila och ta pauser,
eller sluta rida för denna gång.göra något annat,så man inte fastnar i fel mönster.
man måste vara schysst åt alla och mogen vuxen visa det är jag som rider.
det är min åsikt. :banana: :bump: :rofl: :bump:
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

hej min tränare ska kunna plocka fram det bästa hos mig och hästen
samtidigt ska tränare vilja mitt bästa och gärna var tuff mot mig för
att få mig att jobba extra , då ger jag järnet ,och få bort ovannor och latmasken samtidigt ha en öppen dialog oss em mellan,för att få
fram det absolut bästa av oss, man måste kunna ta och ge samtidigt.
men att gorma fula ord ger ingenting, visst kan man visa agression,eller andra känslor,.
men inte mot hästen eller din tränare ,och inte mot sig själv ,är
man så upprörd ska man sluta av ridningen just detta pass,
man ska inte var i upprörd alls ,bara koncentrerad full av arbets energi,och harmoni
så fort man känner att det inte fungerar ska man vila och ta pauser,
eller sluta rida för denna gång.göra något annat,så man inte fastnar i fel mönster.
man måste vara schysst åt alla och mogen vuxen visa det är jag som rider.
det är min åsikt. :banana: :bump: :rofl: :bump:
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

Hur en bra tränare är? Det är en viktig fråga tycker jag. Ibland är träningen med hästar väldigt fast i gamla mönster och ibland inte. Vissa gamla saker är bra, inget snack om det, men det finns "nya" saker att kompettera med.

En "gammal" sak som jag har saknat på senare år är att tränaren sitter upp (inte nödvändigtvís på samma häst som jag rider) och visar hur det kan se ut, vad som menas. "Nyare" saker som att filma in träningen och sedan gemensamt utvärdera. Håller definitivt med om att sk "positiv förstärkning" är snabbaste vägen till kunskap som sitter kvar och kan fortsätta att utvecklas. Möjligheten att ta en person längre än den själv först trodde var möjligt, tycker jag är ett bra mål som bör eftersträvas i det mesta, när det finns hjälp (tränare) att tillgå.

Möjlighet att jobba mot olika sinnen - vissa lär sig bäst med hjälp av muntliga kommentarer - att höra. Så är det mesta av den ridning jag har sett (det finns säkert fler åsikter) upplagd. Det finns ännu fler utvecklingar här, att använda musik, att använda förinspelade band men affirmerande ord, saker att hålla kvar i minnet, nytänkande, störade ord/musik mm. Att själv sätta ord på sin ridning har det gick, kändes, kan utvecklas.

Att se - var jag inne på alldeles nyss. Andra som rider/tävlar, egen filmning både framåt och från sidan mm

Att känna - finns massor av möjligheter på det - inte bara att sitta på under "longering". Som till exempel att ges möjlighet att känna i en tygeln på någon som rider/står vid sidan - eller jämför en spänd/avspänd muskel med handen - eller sitta upp på en "duktigare/sämre" häst mm. Att försöka sammanfatta helheten, att "se för sitt inre öga" att rita av känslan eller vad som nu passar just dig.

Att röra/förflytta sig under inlärning är ett eget kapitel som underlättas av att andas aktivt och ta hjälp av sin egen och hästens andning i rörelser och tidpunkter för att starta/sluta något. Att vara medveten om sin egen avspänning/spänning likaväl som hästens.

Att involvera så många sinnen som möjligt hjälper oss att snabbare ta till oss kunskap. Det finns många sotrers intellegenser att jobba vidare med. Att våga förändra redan kända möster till andra som kanske (kanske inte) är bättre, det får visa sig.

Bra tränare kan visa vägen men inte göra "saken" åt oss. :bump:
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

jag vill gärna att tränaren är på mej och är hård! Samtidigt som amn måste få veta när man gjorde nått bra! Framförallt skall tränaren se en och ge en inspiration till att träna själv!

/Malin
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

En bra tränare för mig är en som är rak och tydlig i sina förklaringar och som inte är rädd för att omformulera sig och försöka förklara på nya sätt om man inte förstår. H*n skall få en att vilja göra det "där lilla extra", ibland nås det genom idel positiv förstärkning och ibland genom att vara mer bestämd och se till att man skärper sig.

Det är en konst i sig att lära känna sin elev, veta NÄR man skall pusha, NÄR man skall ta det mer lugnt och hålla övningarna på en enkel nivå som man redan behärskar och framförallt hur man skall framföra allt!
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

Det var nog ett tag sen TS hade dessa problem.


Dock rent ur nyfiket perspektiv, hur gick det för dig TS?
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

Jag har som tränare/instruktör till mål att både häst och människa ska få "aha"-upplevelser när de har lektion för mig. Jag ger aldrig någonsin destruktiv kritik, ska det ges kritik skall det ges som konstruktiv kritik.

Ex.
Jag vill att eleven ska rygga sin häst men denna missar att rygga den (mina elever jobbar hästarna från backen-NH)

Dåligt:
Du kan inte göra sådär! Det är fel!

Oavsett tonfall så är det fel av instruktören att säga så!

Rätt:
Glöm inte att backa hästen!

Om jag måste tillrättavisa eleven om den ex. skriker eller sliter i hästen säger jag helt enkelt "Det är bättre om du gör så här, då förstår hästen vad det är u vill". Jag har även förståelse för att saker och ting är svårt, att man kan vara på dåligt humör (men det ger en dock inte rätt att skrika/slå/vara elak mot hästen), att man är trött, att man inte förstår alls.

Jag är där för att lära och en elev förstår aldrig bättre än läraren förklarar.
Förstår man inte, ja då förklarar jag igen, på ett annat sätt, med andra exempel.

Och jag påminner och påminner igen om de glömmer något.

Detta gör att de elever som gått mest för mig nu kan tillrättavisa sina egna fel, eftersom de upptäcker dom själva. Och de är trygga i situationen.

Det ska vara trevligt att träna för någon, oavsett vad man tränar, precis som det ska vara trevlig för hästen.


Så jag tycker du har all rätt i världen att bli sur på din tränare! Och förklara för denna vad du tycker om att hon skriker nästa gång!


jag hade en tränare när jag var yngre som hade som ursäkt att "du vill ju bli bäst" (det ville jag förvisso men det ger henne inte rätten att vara onödigt burdust hård mot mig!)

Du är kunden, och så länge du inte har orimliga krav så ska det alltid vara du som är nöjd! En instruktör som är dålig med eleverna tappar tids nog alla sina elever!

Dig skulle jag vilja träna för!!! :)

Jag är en av de personerna som skulle må riktigt dåligt om jag fick kritik på ett hårt sätt. Jag har inget emot att kritiseras, men det ska vara på vettigt och ARTIGT sätt. Respektfullt, typ. Det är inte att visa respekt att skrika "Det duger inte" eller vad TS tränare nu skrek åt henne.

Jag lär mig mest genom positiv förstärkning, ignorera det dåliga och uppmärksamma det bra, FÖRKLARA hur jag ska göra så jag förstår så jag inte står där som ett fån och inte fattar något men inte vågar fråga igen. Om jag bara fick kritik skulle jag aldrig i livet våga rida igen av rädslan för att göra fel. Jag har så dåligt självförtroende att kritik på ett felaktigt sätt skulle stjälpa mig rejält. Jag har svårt för att bjuda på mig själv, våga försöka och riskera att misslyckas- jag väljer ofta att inte försöka alls, för då misslyckas jag i alla fall inte, jag gör inte fel då.

Information och mycket förklaringar, gärna visa lite grann, gör att jag lär mig lättare.

Jag har ridit lektion för samma tränare med två olika hästar en gång. Min egen häst är en liten travare fullproppad med energi och så en halvblodsvalack på 170 som snarare kan liknas vid en latmask. Min måste man rida med handbromsen i för att hon inte ska segla i väg. Den andra fick jag gasa konstant på för att han skulle "orka" komma i gång och hållas i gång hela tiden.
Tränaren var helt olika de här gångerna. Med min travare så gav han instruktioner (och beröm så klart) och med latmasken så skämtade han och pushade på ett roligt sätt så jag fnissade lite då och då och försökte få hästen att röra sig lite fortare än en snigel, typ. Han hävdade att skillnaden ligger i att latmasken kräver lite energi och kraft från min sida så att driva mig lite till att ta i funkar bättre då, medan min energirika travare och jag INTE skulle fixa samma "behandling" för vi skulle snarare behöva lugnande då!:rofl:

Han har säkert rätt i det men samtidigt tror jag att hans skämtsamma undervisningsmetod skulle funka någotlunda på min häst ändå då jag är så himla rädd för att rida henne då hon inte vill som jag vill typ. Jag var rädd när jag red valacken, men glömde bort det i min iver att få hästen fram och göra rätt. När jag rider min häst är jag konstant rädd, har ont i magen, och när jag själv märker att det inte går som tänkt blir allt värre. Hon märker ju helt klart att jag är stressad och allt blir ännu värre då. Pannkaka.

Skulle han istället skrika åt mig att " det duger inte" så skulle jag inte fixa att rida för honom mer (i bästa fall, i värsta fall inte rida alls!).
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

KL

Jag tycker en tränare ska kunna variera sin undervisningsmetod efter ekipage. Vissa ryttare skulle bryta ihop totalt om de får höra ngt i stil med "det duger inte". Medan det är precis vad andra vill höra om det inte är bra nog.

Jag rider ju dressyr. Och undervisar i det. Då är det för mig inte bra nog om en ryttare som ska tävla msv inte ens kan skritta hästen på linjen tex. Om den sladdar väldans och styrförmågan felar och man pratat om det med eleven och den bara larvar sig kan vissa vilja höra och behöva "det duger inte, skärp dig och rid!" för att börja skärpa till sig, fokusera och rida. Men om det är en ryttare som aldrig tränat dressyr och har dåligt självförtoende så kanske man får peppa och mest bara berömma de saker de gör rätt mer än kritisera. Eller iaf framför allt lyfta fram det bra och visa på framstegen de gör och förklara hur svårt det är och att andra/alla gör samma misstag i början.

Framför allt måste man som tränare kunna ge eleven verktygen för att förmå rida det man kräver av dem. Jag upplever att många tränare säger "jag vill att hästen ska gå mer i den och den formen" tex. Men de kan inte eller vill inte hjälpa eleven att komma dit genom att tala om hur den ska göra.
Då anser jag inte att man kan skrika "det duger inte" tex.

Mina tränare kan skojhota om "3 rapp i röven" och skrika på mig att det är "uuuuundermååååligt" det jag gör. Men jag har ridit för dem i en herrans massa år. Och de vet precis vad jag klarar och att jag vill ha kritik och pressas. Jag får även ibland då självförtroendet sviktat lyftas upp och duttas med.
Jag tycker min tränare är en fantastisk tränare! Hon är pedagogisk, väldigt tekniskt kunnig, snabb i huvudet och munnen och bra på att läsa både hästar och människor. Vi har oftast väldigt roligt då vi tränar. Och jag märker tydliga framsteg varje lektion. Det tycker jag man ska kunna kräva av en tränare. Harvar man runt utan det under ett pass tycker jag man bör fundera starkt på ny tränare.
Jag får verktyg för att lösa problem och rida självständigt då hon inte är där. Jag får förklaringar och kunskap kring övningar, hästens rörelser och biomekanik, detsamma gällande människokroppen och utrustning. Så jag själv kan fundera ut lösningar på problem.
Super helt enkelt!
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

Jag själv vill ha tränare som pressar mig .. jag siktar på SM inom 2år med min häst så jag vill ha någon som säger när det är bra och inte bra.
När jag var liten ville jag istället ha en tränare som bara sa dem bra sakerna.. men nu har jag tuffat till mig lite och vill höra när det inte är bra... och såklart vad jag ska göra för att det ska se bättre ut
 
Sv: hur ska en bra tränare vara?

Jag har sån tur att ha en häst som väldigt tydligt talar om hur väl tränaren funkar med oss som ekipage, i extremfall är den knappt ridbar ett par veckor efteråt, och öht så känns det som att det går bakåt på något vis efter träningen tycker jag tränaren är fel ute. Iaf när vi har turen att ha hittat en tränare som funkar väldigt bra, och som alltid ger en bonus-skjuts framåt i utvecklingen efteråt, och som man verkligen längtar efter att åka och träna för! :)

Jag är också som kan ha lite dåligt självförtroende och kanske lite för låga föhoppningar om vad vi kan klara av, så jag behöver en tränare som inte hakar upp sig på det som går dåligt (positiv) och som ser möjligheterna och smittar av sig på mig.
Som är ödmjuk nog att förstå att om vi inte kan utföra det så måste vi få verktyg till att klara av det, räcker inte att pressa mer (möjligtvis om hon ser att jag gör och tänker rätt men det blir väldigt lite svar hos hästen, då kan hon peppa att be om mer), dessutom - något som jag personligen tycker är mycket bra - ALDRIG aldrig någonsin traggla! Tre försök, max, tränaren checkar av att man iaf förstått övningen och kan prova vidare själv hemma, men har vi inte "lyckats" på tre försök då provar vi någon annan övning.

Det jag tycker är tråkigt är när tränaren är prestationsinriktad och krävande men inte klarar av att ge rätt verktyg för att det ska kunna ske, utan någon jättetalang till elev/häst sas, man måste ju kunna träna olika ekipage.
Tyvärr tycker jag så oftast blir fallet om tränaren är petig/krävande.
Alternativt att tränaren tappar ödmjukheten gentemot ekipaget, ex. vill att eleven ska kräva mer än denne eg. har timing/känsla/skicklighet till och riskerar att få en trotsig eller allmänt olycklig häst.
Eller att man bara får eleven att känna sig allmänt kass (men jag vet tränare som inte skulle tillåta att resultat uteblir, då på bekostnad av hästen istället tills eleven lärt sig).

Så rent generellt tycker jag mao att tränare inte bör vara alltför petiga och krävande. Ok att man är det med ryttaren om det är det ryttaren triggas av, men inte mot ekipaget som helhet eller hästens prestationer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·
Fälttävlan Tråden " förändringarnas vindar" fick mig att tänka på tränare och träningar. Jag tränar dressyr, hoppning och fälttävlan. Ibland...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: Novali01
·
Kropp & Själ Jag vill komma igång med lite träning. Inte för att gå ner i vikt, forma kroppen eller något sådant utan helt enkelt för att försöka...
Svar
16
· Visningar
1 112
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 914
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp