Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@fio Jag vet att jag inte behöver kvala förrän till stjärnklasser, men man kanske skulle behöva kvala till H100? Om det nu är så många ofärdiga ekipage därute? Eller göra om kvalreglerna på något sätt i stjärnklasserna? Jag har aldrig behövt sätta mig in i kvalregler så jag vet inte hur de ser ut och jag tycker dessutom att alla jag sett rida, rider bättre än mig.
---- Lösningen kanske är att jag slutar tävla, så finns det inga ofärdiga ekipage kvar att störa sig på? ---
Och @L8P8 säger precis som jag vill att det ska vara, jag vill lita på min tränare, jag vill att hen ska bromsa mig eller peppa mig. Men viktigast är att hen verkligen är ärlig. Jag blir hellre lite ledsen för att jag inte anses mogen än, än att göra fetbort mig på tävling. Men jag har ingen terrängtränare som jag har den relationen till. Så där blir det svårt.
Och att olika tävlingar är olika svåra, helt klart, det märkte jag redan i min andra start i H90. Men förstår alla det? Vissa gamla rävar ( @Novali01 o @fio ) väljer ju bort vissa tävlingsplatser har jag tyckt mig förstå, för att just den hästen kanske inte är mogen för just den banan.
Och om det är som @fio säger att problemen börjar med "ofärdiga" ryttare efter 1* , så undrar jag verkligen hur man ska lösa det. Då borde man ju ha olika tränare omkring sig på ett helt annat sätt än vad H90ekipage har.
Sorry @fio, jag menade ekipage jag med.
@Novali01 , som jag utsett till min mentor i FT :
När ska jag börja anmäla mig till H100?
Kom ju före dig sist och det måste väl vara avgörande?
---- Vad jag vill säga med detta är att jag - och antagligen flera med mig-- inte har någon som överhuvudtaget säger något till dom om hur, var och när det är dags att tävla eller gå upp en klass.
Det är mer vanligt än ovanligt att det finns såna ekipage. Men MIM hinder och stam på hästar kan ju iaf hjälpa till att hålla nere olycksfallen. En häst som har lite självbevarelsedrift kanske låter bli att hoppa i alla lägen och om den inte har det o hoppar ändå så kanske MIM hindret förhindrar en värre olycka.Man kan inte eliminera dödsfallen. Vi ska alla dö.
Och man kan dö på framridningen till vanlig banhoppning, som Hanna gjorde i Björbäck
Men jag tror faktiskt att en del av problemet är just det du @Novali01 skrev :
"Om du istället tänker dig en Krumelur som hasar sig igenom två 90 klasser, går upp till 100 klass och på nåt konstigt sätt lyckas komma i mål och kvala på 2 starter och sen kaxigt glider ut i *-igt så har du kontentan av hur fälttävlan blir farligt."
Om det finns sådan ekipage, som inte har tränare omkring sig som bromsar, så kommer MIM-hinder, upplägg och stam på hästen inte betyda något. De kommer ändå bli olyckor.
Plättlätt. När du kan åka till vilken 90 bana som helst o glida runt o tycker att hindren är pyttesmå...då är det dags att gå upp en klass.
Eller när du, som jag, kan rida en häst i 2 månader o ta dig runt alla dina 3 starter.....
Sanningen var ju egentligen 3 veckor innan första start men jag är inte lika skrytig som du...Jag kan rida en häst 1 dag och sen ta mig runt om den hoppat terräng tidigare, fattar inte att du behöver 2 månader för samma sak
Man kan inte eliminera dödsfallen. Vi ska alla dö.
Och man kan dö på framridningen till vanlig banhoppning, som Hanna gjorde i Björbäck
Men jag tror faktiskt att en del av problemet är just det du @Novali01 skrev :
"Om du istället tänker dig en Krumelur som hasar sig igenom två 90 klasser, går upp till 100 klass och på nåt konstigt sätt lyckas komma i mål och kvala på 2 starter och sen kaxigt glider ut i *-igt så har du kontentan av hur fälttävlan blir farligt."
Om det finns sådan ekipage, som inte har tränare omkring sig som bromsar, så kommer MIM-hinder, upplägg och stam på hästen inte betyda något. De kommer ändå bli olyckor.
Fast helt krasst så är det ju inte dom som dör! Det är såpass små hinder att hästarna hasar sig över iallafall! Problemet är att det är hyfsat rutinerat folk som dör. Tjejen som dog i Australien hade ner 6 hinder i banhoppningen innan hon gav sig ut i terrängen på sin 2* debut. Någon skulle stoppat redan där... ( tror det var debut i 2* eller någon av de första starterna iallafall)