hur ska en barrelrace-häst se ut? mm!

Venus_in_Furs

Trådstartare
Hej på er!

Jag har en d-ponny som jag är lite sugen på att börja rida western med, hittills har vi bara ridit en lektion men det verkar himla kul och tränaren trodde att min ponny skulle kunna bli duktig.
Jag har kollat en del på barrelrace och polebending och tycker det verkar jättekul:love::D
Har tränat lite polebending själv med ponnyn och han kör på rätt bra och byter galopp och så.

Min fråga är, hur ska en barrelhäst helst vara byggd, för att kunna ha så lätt för sig som möjligt? Jag tänker mig att en smidig liten arab eller dyl. är optimalt, men är det så? Min ponny är 75% eng. fullblod, resten connemara och tinker. Han har smidig kropp och lång hals, men lite grövre ben och ganska liten rumpa:D Tror ni har har sin exteriör mot sig?

Undrar också hur man kan träna hästen till att göra bra "turns" runt tunnorna. När jag lösjobbar/leker med min häst från marken, kan han göra riktigt bra slidestops, kasta sig runt och bränna iväg åt andra hållet:d Men hur kan jag träna honom att ge gärnet på samma sätt med mig på?

Hoppas dessa frågor inte ter sig alltför dumma nu för er erfarna westernryttare, ni får ha lite överseende:angel:

Sv: hur ska en barrelrace-häst se ut? mm!

Hej på er!

Jag har en d-ponny som jag är lite sugen på att börja rida western med, hittills har vi bara ridit en lektion men det verkar himla kul och tränaren trodde att min ponny skulle kunna bli duktig.
Jag har kollat en del på barrelrace och polebending och tycker det verkar jättekul:love::D
Har tränat lite polebending själv med ponnyn och han kör på rätt bra och byter galopp och så.

Min fråga är, hur ska en barrelhäst helst vara byggd, för att kunna ha så lätt för sig som möjligt? Jag tänker mig att en smidig liten arab eller dyl. är optimalt, men är det så? Min ponny är 75% eng. fullblod, resten connemara och tinker. Han har smidig kropp och lång hals, men lite grövre ben och ganska liten rumpa:D Tror ni har har sin exteriör mot sig?

Undrar också hur man kan träna hästen till att göra bra "turns" runt tunnorna. När jag lösjobbar/leker med min häst från marken, kan han göra riktigt bra slidestops, kasta sig runt och bränna iväg åt andra hållet:d Men hur kan jag träna honom att ge gärnet på samma sätt med mig på?

Hoppas dessa frågor inte ter sig alltför dumma nu för er erfarna westernryttare, ni får ha lite överseende:angel:

Hej de bästa är att ta kontakt med Gittan Freter hon tar imot hästar för utbildning el ger lektioner. Vill du veta mer så PMa mig.

Jag pysslar inte med Barrel-race själv, men har kollat massor, och jag har märkt det att en utav anledningarna till varför en viss person (inga namn nämnda... :smirk:) i princip alltid vinner alla Barrel-race klasser, är för att hon kan rida i full fräs mot tunnorna, och behöver inte bromsa långt innan för hon vet att hästen stoppar och vänder på en femöring. Träna på att han ska stanna fort, så slipper du börja bromsa flera meter ifrån tunnorna.

Ang Polebending, så är det väl bra att få hästen att liksom slingra sig mellan pinnarna, inte hacka sig genom byterna, utan "flyta" genom,.. Som en orm! :idea::rofl:

Annars är ju det bästa tipset att skaffa en tränare, och Birgitta Freter är ju bäst på den fronten, som sades i ovanstående inlägg.

Lycka till!

Hej.

här i sverige så kan manha istort sett vilken häst som helst... finns inte nånjag har sett som kan slå gittan på stora banor! (går på väldigt små banor.. men dom brukar hon inte vare med på...*ler*
(har själv slagit henne i ett heat...*ler*)

Men annars skall ju hästen vara smidig och snabb.. lyssna bra är ju ett super +... :d lär man hästen vad den skall göra så är ju det oxå en stor fördel MEN den får inte bestämma själv... skall aldrig svänga när du inte ber om det!! så rid inte alltid mönstrena i rätt ordning varje gång.. men så att hästen lär sig vara smidig runt tunnor/pinnarna utan att tappa så mycket fart..

Eftersom ni har nämnt gittan så får la jag oxå göra det... hon har en stor häst som vinner väldigt mycket på sitt stora steg.. men sen har hon en super fördel att hon har tränat/rider torner spel på honom så han skall ju vända runt "tilten" som är smal så det blir typ som en pinne.. men en vacker dag hoppas jag att nån kan slå henne så hon kan få lite större konkerans... :d

sen beror det lite på hur man rider själv mönstret men det är lite för jobbigt att skriva här..

hoppas du skolar om din häst till barrel/pole bending häst så vi blir ännu fler ryttare... :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 313
Senast: karini
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Nea_
·
L
Western Western, inte ett dugg bättre...? Tjena cowboys Jag är hoppryttare egentligen men har länge fascinerats av westernridningen...
Svar
9
· Visningar
2 163
Senast: silca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka