Hur ska detta Myler bett sitta?

JessicaM

Trådstartare
Har ett sådant här Myler bett:

Bild108620.jpg

Men lite osäker på hur det ska sitta. Ska mungipan vara ända intill "ringen" om man säger??

För min gubbe har ju 13,5 o detta är 13,5 men mungipan slutade lixom vid böjen ungefär.

Hur ska det vara??

Sv: Hur ska detta Myler bett sitta?

Man mäter tydligen inte från ring till ring som man vanligtvis gör, utan man mäter stången till böjen om ni förstår :D

Ingen som vet hur de ska sitta som bäst??

Du mäter själva stången.
Mena du att betet är för smal i breden???
Har du inte Mylers Bet Bok??
Az

Han har denna delen i munnen

Bild108620-1.jpg

Åh så himla dålig på o förklara. Men han har alltså den röda delen i munnen och resten utanför

Då passa den.

Du vet det är en Kombination Bet av typ Pelham?
Az

Då passa den.

Du vet det är en Kombination Bet av typ Pelham?
Az

Det är inte ett pelham (och inte ett kombinationsbett?) Det är ett kimblewick/jaktkandar. Om jag inte ser helt galet är det ett med comfort-mundel. Dvs hö resp vä sida kan röra sig oberoende av varandra, dvs tar du i vä tygel rör inte hö sida av bettet på sig.
Tar man i båda tyglarna samtidigt 'låser' bettet och blir rakt. Om det är mundelen det ser ut som alltså.

Men, inget pelham, utan ett jaktkandar, ganska stor skillnad i funktion/verkan =)

TS: Det sitter som det ska =)

Ja Alexandra_W det stämmer det är rörliga skänklar, det heter "Ky rotary bit" :D Väldigt bra tyckte jag

Ja men va bra att den passar då, blev lite ställde när jag hade tränsat honom o "halva"(överdrivet) bettet stack ut hahaha

Hörreni, ni får gärna hjälpa mig i min fråga på hästvård. Han är svullen punktvis på benen! Läs den gärna o kommentera den hemskt gärna..

Är det ett KY så är det ju inget Myler - nu får du bestämma dig? =) Du skrev Myler i rubriken så jag utgick från att det var det. Oavsett vilket så är passformen okej dock.

Är det ett KY så är det ju inget Myler - nu får du bestämma dig? =) Du skrev Myler i rubriken så jag utgick från att det var det. Oavsett vilket så är passformen okej dock.

Står Myler på bettet + att det satt en liten lapp på Ky rotary bett.

Det står iaf inpräntat Mylers och det är 360graders rörliga skänklar så skit samma :P

kl.

Men VARFOR har du ett sant bitt i munnen? Behover hasten det och varfor kan du inte rida med ett anting vanligt TomThumb eller vanligt transbett?? Tom Thumb kommer ju i bade delat och rak stang, och de flesta ganger "klar" folk pa hastar saker som de egentligen inte behover..
DDetta ar inte kritik bara en fraga..

Kat som helst rider i en bosal eller enkelt snafflebit

Intressant, då är det felmärkt? För KY rotary och Myler är två helt separata. Det där ser som sagt ut som ett myler, och är det stansat myler är det det.

KY rotarys kimblewick ser btw ut såhär http://medlem.spray.se/bettsamling/mini-P1070084.JPG

Och de har olika funktion. Så, ditt är ett myler, glöm den där knasiga lappen med KY rotary på. (Kan ju vara bra att veta ifall det blir prat om bettet med någon, eller ngn lånar det och vill köpa ett lika etc)

Intressant, då är det felmärkt? För KY rotary och Myler är två helt separata. Det där ser som sagt ut som ett myler, och är det stansat myler är det det.

KY rotarys kimblewick ser btw ut såhär http://medlem.spray.se/bettsamling/mini-P1070084.JPG

Och de har olika funktion. Så, ditt är ett myler, glöm den där knasiga lappen med KY rotary på. (Kan ju vara bra att veta ifall det blir prat om bettet med någon, eller ngn lånar det och vill köpa ett lika etc)

Jag minns nog fel. Har ju ett bett till och det är ett KY. På detta står det som sagt inpräntat MYlers :D

kl.

Men VARFOR har du ett sant bitt i munnen? Behover hasten det och varfor kan du inte rida med ett anting vanligt TomThumb eller vanligt transbett?? Tom Thumb kommer ju i bade delat och rak stang, och de flesta ganger "klar" folk pa hastar saker som de egentligen inte behover..
DDetta ar inte kritik bara en fraga..

Kat som helst rider i en bosal eller enkelt snafflebit

Men detta är ju ett snällt bett..

Det är inte ett pelham (och inte ett kombinationsbett?) Det är ett kimblewick/jaktkandar. Om jag inte ser helt galet är det ett med comfort-mundel. Dvs hö resp vä sida kan röra sig oberoende av varandra, dvs tar du i vä tygel rör inte hö sida av bettet på sig.
Tar man i båda tyglarna samtidigt 'låser' bettet och blir rakt. Om det är mundelen det ser ut som alltså.

Men, inget pelham, utan ett jaktkandar, ganska stor skillnad i funktion/verkan =)

TS: Det sitter som det ska =)

Unless you got a differant Myler Book than me!!!!
pg.15:
"Kombinationsbit, här räknas Pelham, Kimberwick, Gag och Kombinationsbettet"
Två tygle fästet som ger äntingen Direkt Tryck på länen eller ett Havstångs Effekt.

Vad stå det i din bok?
Az.

Fast att myler tycker att pelham mfl är kombinationsbett gör dem inte till kombinationsbett. Hur menar du de skulle vara kombinationsditon?

Pelham, kimblewick etc har ju funnits betydligt längre än Myler så att säga, och så även indelning/kategorisering av bettyper (t ex stångbett, tränsbett etc)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka