Hur ska det vara egentligen?

sthu

Trådstartare
Jag begriper verkligen inte skillnaden på öppna och sluta. Kan någon vänlig själv förklara för mig?
Utgå inte från spår, volter, ridbanor eller nåt sånt, då fattar jag bara så länge jag läser det :crazy: Jag rider mest på grusvägar och i skogen, och är inget vidare på sånt här fjams egentligen, men kul är det! Tänkte, nu har pållen lärt sig öppna någorlunda och det var kul. Så hur fasen gör man en sluta? Utan ridbana :smirk:
Jag är lite smått trög tror jag, så ge mig en idiotförklarad förklaring hehe

Sv: Hur ska det vara egentligen?

hmm svårt men ska försöka...

I en öppna går ju hästen böjd på ett rakt spår med framdelen lite innanför. Om du istället tänker dig att bakdelen går lite innanför så har du en sluta..

Senast ändrad:

I Mycket stora drag

öppna- du 'öppnar' en volt, men du rider ist rakt fram istf att påbörja volten. framdelen innanför.

sluta- du 'sluter' din volt- istf att räta ut när du kommer till spåret behåller du böjningen och fortsätter rakt fram, med bakdelen innanför spåret.
eller ute på skogsvägen:
Du ställer hästen 'längs med vägen' , rumpan inåt. Till skillnad från öppnan är det nu bakbenen som ska trampa över.

Fattar ingenting... :confused: :confused:
Det blir ju bara som att göra öppna åt två olika håll?
Om det funnits en tränare hade jag frågat den, menjag har ingen i närheten att fråga. Kan ingen rita en bild eller göra en film elelr nåt och visa skillnaden? I mitt huvud blir det bara öppnor åt olika håll.. :confused:

Eller.. jag kanske fattar.. Men om jag fattat rätt är det ju sluta, inte öppna han lärt sig.. Eller kanske inte..? Gah, nu är jag förvirrad! Jag får en filmkamera i nästa vecka, då ska jag ta reda på vad vi gör egentligen :D

En öppna längs vägen= säg att du rider på vänster sida av vägen du ska rida en öppna och ställer hästen mot vägens mitt. Framdelen vänder du också in mot mitten. Frambenen korsar varann medan bakbenen fortsätter på ursprungsspåret vid vägkanten, dvs rakt fram.

En sluta längs vägkanten= Du rider på vänster sida av vägen-
Nu puttar du in bakdelen mot mitten. Bakbenen ska korsa varann medan frambenen fortsätter rakt fram 'på spåret'. Hästen är ställd i rörelseriktningen, sas 'längs med vägen'

Med?:D

Gå in på youtube.com och sök på dressyr och öppna eller sluta (vilket du nu vill se).

dressage, shoulder in och travers funkar också...

Gjorde en bild i paint på öppna och sluta :D
Hur lägger man in en bild från skrivbordet på datorn? :o

Alltså hur lägger man in en bild här ;)

Enkel förklaring.

Du rider rakt fram på din grusväg, rak häst, den går med andra ord på två spår, en för höger sidas benpar och en för vänster sidas benpar.

VF........HF

VB........HB

Både öppnor och slutor rids åt både höger och vänster. I en högeröppna är hästen ställd och böjd till/åt höger och det är YTTERbogen som ska flyttas åt höger, lämpligtvis undan för yttertygeln, i det här fallet vänstertygeln. Hästen ska alltså inte gå på snedden för att man flyttat rumpan åt vänster (undan för höger skänkel).

......VF........HF

VB........HB

Placering i vänsteröppna blir då denna

VF........HF

......VB........HB

I slutan flyttar man hästens bakdel undan för ytterskänkel. Inner är alltid sidan dit hästen är ställd/böjd, oavsett om man är på ridbana eller en stor äng eller en stig i skogen, är hästen högerställd är högersidan inner och vänstersidan ytter.

Högerslutan blir såhär:

VF........HF

......VB......HB

Tror inte att jag behöver visa den sista. Har jag inte lyckats förklara ännu lär det inte hjälpa...

Nu är jag nog med! Då är det sluta vi lärt oss, inte öppna. Coolt :D
Så i en öppna korsas frambenen och i en sluta bakbenen?
Man kan ju göra allt förvänt med, är det bara att (om man rider på bana) ställer åt "fel" håll? Dvs, i normal öppna ställer man inåt, i förvänd utåt? Eller rör jag ihop det igen?

Fast när hästen gör skolor så går den ju på tre spår.

I öppna korsar hästen frambenen, men går "rakt fram" med bakbenen.
I sluta korsar hästen bakbenen, men går "rakt fram" med frambenen.

Tänk dig tre linjer om du ser hästen framifrån, och låt oss kalla det för spår. På dessa "linjer" ska hästen ha sina ben, men det är bara tre, alltså måste två av benen vara på samma "linje".
Det blir alltså så att hästen går med inner fram på ett spår, ytter fram och inner bak på samma spår och ytter bak på ett spår.

Äsch, jag kanske bara krånglade till det. Så fattade jag när min ridlärare förklarade för typ trehundrasjuttioelfte gången för mig. Skolorna har aldrig varit min grej.

Nu är jag nog med! Då är det sluta vi lärt oss, inte öppna. Coolt :D
Så i en öppna korsas frambenen och i en sluta bakbenen?
Man kan ju göra allt förvänt med, är det bara att (om man rider på bana) ställer åt "fel" håll? Dvs, i normal öppna ställer man inåt, i förvänd utåt? Eller rör jag ihop det igen?

förvänd öppna resp sluta handlar bara om var på ridbanan den utförs - i en högeröppna ex. är hästen alltid högerställd och böjd oavsett om öpnnan är "rättvänd" eller "förvänd"

Det där fattade jag nog inte.. Men egentligen kvittar det, jag är ju ändå rädd för ridbanor ;) Så om det inte är någon annan skilland på "rättvänd" och förvänd öppna/sluta än var på ridbanan man är, så kan det kvitta.

Men nu har poletten trillat ner! Jag förstår vad skillnaden är! Woho! Tårta och saft till alla!

Liknande trådar

Träning Jag tänkte på en sak häromdagen. Är det möjligt att "klara sig" utan ridbana nu medan underlaget är bra( ej vinter ) och ändå hålla...
2
Svar
39
· Visningar
2 873
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar