Hur ska det se ut?

Sparrisen123

Trådstartare
Ursäkta min extrema newbiefråga :o
Men skulle någon otroligt vänlig själ vilja lägga in lite bilder på tölt och hjälpa mig? Gärna bilder på "Det här är riktigt fint, därför att...", "Det här är helt okej på grund av..." och "Det här är ganska dåligt eftersom.."
Så helst både bra och dåligt, med kommentarer till varför det är bra/dåligt, så jag förhoppningsvis lär mig se det bättre :)

Sv: Hur ska det se ut?

Tack!
Men det verkar som om den där sidan fokuserar bara/mest på takten och eventuella taktfel och hur man ser det?
Jag vill veta mer om t.ex. formen, bakbenen, aktionen, överlinjen... Inte bara takten.

Åk på nån tävling och kolla på de hästar som får bra poäng. Eller ta kontakt med nån i din närhet som kan visa dig. Leta på Youtube där finns massor. Men för att få riktig instruktion så är det IRL-hästar som gäller.

Är det svårt att visa och förklara utifrån bilder vad son är bra/dåliga bakben, bra/dålig överlinje etc?
Om jag åker på tävling och tittar vet jag ju ändå inte VAD som gett de höga poängen.

Självklart har jag tillgång till kunnigt folk irl, men jag vill hemma i lugn och ro kika på bilder :)

Men takten är ju nummer ett så inte konstigt att det fokuseras mest på den. Och just kunna se om hästen går åt travtakt lr passtakt. En häst kan ju dessutom ha en bra takt men ögat luras av tex tempot och hur hästen skulle gå naturligt. Eller tvärtom en häst man först tänker wow, ser ut att gå samlat, välvd överlinje, aktion.. Hela faderuttan men med mysko benförflyttning. Tölt kan se ut på så många olika sätt beroende på hästen och tempot. Ska vara samma förflyttning men ser olika ut hur länge ett visst ben är på ett visst ställe. Samlad tölt (eller bara långsam) kan ha upp till tre ben på marken och ökad tölt ett.

En häst som är svårtöltad blir man glad över att den töltar öht, sen efter när hästen klarar det så ökar man kravet. Längre sträckor. Mer bärighet osv.

Ja, såklart, och det kanske inte går att visa bildexempel på det jag är ute efter. Är som sagt newbie så jag får hoppas att ni inte tycker att jag är dryg ;)

Men t.ex. en hopphäst kan man ju visa bild på och se bakbenstekniken, bara som ett exempel. Även om språngkurvan är en sak, galoppen en osv. kan man titta på t.ex. bakbenstekniken över hinder på ett kort och säga om det ser bra eller dåligt ut, och varför.
Men det kanske inte går i tölt?

Till exempel den här hästen antar jag är fin? Med tanke på att den verkar ha vunnit. Ska alltså "bra tölt" vara bakbenen långt inunder hästen, lyften höga etc.? Överlinjen på den hästen verkar kortare/mer spänd än exempelvis den här hästen som enligt mig ser ut att länga överlinjen mer, men det ser inte lika flashigt ut.

Förstår ni vad det är jag funderar över? Helt enkelt vad som är "bäst".

Ja vem skulle inte vilja rida Reynir fra holshusum ;)? Den hästen kan tölta! Jo bakbenen långt inunder sig. Tänkt dig en dressyrtävling och du rider en 3-gångare i trav då vill du inte att hästen ska vara tvådelad. Jobba fram och paddla bak. Utan verkligen jobba igenom bak hela vägen fram :). Det vill du nog iofs inte annars heller, tävling eller vardag, men som exempel bara.

Höga lyft är ju verkligen ett plus men långt ifrån alla hästar har sådanna lyft. Skulle säga att bilden på den andra hästen är nog mer vanlig överlag. Hästen ser hyfsat lösgjord ut i munnen.Eller är det snön bakom som luras? Ser iaf inte spännd ut i nacken och tycker ryttaren verkar följa hästen bra, lugn i händerna. Man kan se hästen jobbar igenom utan frambensantion utöver det vanliga. För den hästen kanske det är precis lagom med krav. Däremot funderar jag på om den inte blir onödigt låst i bogarna. Ser ut som sadeln sitter lite väl långt fram. Kan inte säga med säkerhet att det är så men det ser onekligen ut så.

Fast jag håller inte med om att bild nr 2 visar hur det mer ser ut överlag, jag tycker att en sån tölt är relativt ovanlig inte vanlig om man tar o tittar på vad de flesta sitter o rider på :) fast detta är bara vad jag tycker utifrån mina erfarenheter:)

Reynir fra Holshusum = fin hingst? :p Jag är, som sagt, verkligen newbie :o

Tack för dina kommentarer i övrigt på vad som ser bra ut och sådär, gärna mer sånt på andra bilder också :)
Om någon har ett bildexempel på "mindre bra" vore det jättetoppen!

Jag tycker alltså inte att denna bilden visar hur det vanligtsvis ser ut, detta ser bättre ut än medelhästen tycker jag.
Tycker detta ser jätte fint ut.

Det säger nog mer om hur hästen isåfall är riden. De hästar du vanligen träffar kanske inte jobbar endamålsenligt? Låter så. Hästen på bild nr 2 är en fin häst men inte extraordinär.

Det får du tycka om du vill. Jag tycker det jag skrev och jodå jag stöter på alla sorters av hästar, ganska dagligen.

Jag tycker alltså inte att denna bilden visar hur det vanligtsvis ser ut, detta ser bättre ut än medelhästen tycker jag.
Tycker detta ser jätte fint ut.

Jag håller med dig Hera! Detta är väl helt klart över medel :)

Jag tycker för övrigt att det ser ut som Jara från Fagerland e: Blaer frá Budarholi. Och om det är det så har hon 8,5 för tölt och hållning under ryttare vid sin visning 2012 :)

Kände inte igen vare sig ryttaren eller hästen. Men jo det måste vara de. Fick tydligen 7,83 totalt och 8,5 för tölt, galopp och hållning under ryttare och 8 för trav, skritt och spirit samt 5 för pass. Inga dåliga poäng! Kanske får de bättre för passen sen. Jo ni har rätt bättre än medel helt klart.

Lite OT men ändå, försöker ju lära mig allt om denna ras :)
Är inte en femma för pass på avelsbedömning = fyrgångare, d.v.s. ingen pass?

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.