Hur sitter selen?

Elanor

Trådstartare
Är helt ny på detta med körning!
Fick idag äntligen hem min sele, och kunde inte hålla mig utan åkte ut och provade den på hästen. Jag har körvana personer till hjälp, men jag vill ändå fråga er här på forumet, hur selen verkar sitta? Provade den bara som hastigast.

Ville inte ta på tränset än, innan jag har plockat bort skygglapparna. Hela selen är lite halvt om halvt tillknycklad efter att ha legat ihopvikt i en liten kartong under resan...

Bilder:
23279639.jpg

23279723.jpg

23279728.jpg

23279937.jpg

23279974.jpg

Tacksam för svar!

Sv: Hur sitter selen?

Fin sele och hästen :love:

Bakselen ser ut att vara väldigt långt ner, lämnar över resten till proffsen ;)

Höj bakselen en dm och bröstan en halv typ. Ett tips är att sätta en rem runt båda gjordarna så kommer skackelfästet hålla sig på däckeln och inte glida av så lätt. Du måste nog korta svanskappan också, en handsbredd mellan den och hästen vid korset.

Väldigt svårt att svara på utan att "klämma & känna" samt att se selen i dragläge...
Bakselen sitter i.a.f. för lågt.
Gillar hästen! :laugh: Vilken ras?

Hej (Malin?)! :laugh:

Carolin här :D Grattis till köpet av vagnen, hörde att den var i väldigt bra skick! Hoppas ni får ut mycket glädje av detta nu.

Ang. selen så ska bröstan upp en bit, så den inte ligger på bogspetsen, även bakselen ska upp nån dm, sen är det alltid lättare att se när man spänner för och hästen är i drag.

Lycka till med inkörningen! :)

Baksele och brösta ska upp som redan skrivits. Bukgjorden (den yttre), behöver du spänna mer alt. sätta dit en rem nedtill på däckeln, annars kan skakelfästena att glida av däckeln. Man kan också tejpa med eltejp som man sätter dubbelt just där remmen ska igenom, (så att den inte kladdar). Då blir det som en vanlig hälla.

Använd också ett kraftigare huvudlag sedan när du ska köra, det som hästen har på bilderna kan glida av alldeles för lätt och ser ganska klent ut. Gärna också med nosgrimma.

Hej tack för svaret!

Jag har ett huvudlag som tillhör selen, men jag vill inte sätta på det förens jag har avlägsnat skygglapparna (vet itne hur, men jag kommer på nåt)..

stopp!! Köp ett utan skygglappar, skygglappar är toppen ibland att ha på hästen vid speciella tillfällen eller tävlingar. Vissa körhuvudlag kan man ta bort skygglapparna på utan att förstöra tränset, men kanske inte på ditt?
Innan du kör med skygglappar, så rid några gånger med dem.

Har man ett billigt huvudlag och inte bryr sig jättemkt, så kan man ta en kniv eller rakblad och skära bort skygglapparna precis intill.
Det gorde jag, det syns såklart om man går fram och glor, men vem bryr sej, jag kör bara hemma i skogen :p
Huvudlaget följde med selen, kass kvalitet på det så jag kände att det kunde kvitta.
Man kan också färga skarvarna som blir svarta, syns mindre då.

Är det ett finare huvudlag kanske du kan köpa nya sidostycken utan skygglappar?

Roligt att du ska börja köra din paint.
Du bör nog korta upp bakselen ganska mkt

stopp!! Köp ett utan skygglappar, skygglappar är toppen ibland att ha på hästen vid speciella tillfällen eller tävlingar. Vissa körhuvudlag kan man ta bort skygglapparna på utan att förstöra tränset, men kanske inte på ditt?
Innan du kör med skygglappar, så rid några gånger med dem.

Jag har inte planerat att tävla körning, och jag vill inte sätta på henne ett träns med skygglappar, även om det är ett speciellt tillfälle. Visst ser det snyggt ut, men nej. Skygglapparna på mitt träns sitter fast i sidostycket, så ska jag ta bort dem måste jag skära bort dem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat