Halv skräddarställning, med vänsterbenet böjt och foten under höger ben, som är rakt framåt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst är den det enda tills man glömmer sig o lutar bakåt,då slår man sönder diskbråcket,knäcker båda essingelederna,slår huvudet i golvet och bollen skjuter iväg o slår ner tvn
Precis så sitter jag gärna på vanliga pinnstolar,men nu är det no no.
Det var ett skämtHej Dobbis, de heter SI-leder (sacroiliacaleder) och din kropp håller för mycket mer än att ramla från en boll. SI-lederna är ordentligt tajta och sammanfogade med starka ligament, så du kan knappast "knäcka" dem. Vid graviditet kan de bli lite glappare, men det handlar om några millimeter.
Hur dina SI-leder beter sig påverkas inte särskilt mycket av hur du sitter, men det finns andra saker som kan må bra av att du sitter på ett bra sätt. Dina höftleder t ex, trivs bäst i ett lätt utåtroterat, lätt böjt och lätt utåtfört läge. Vi är alltså byggda för att sitta till häst
Du kan inte "slå sönder" ett diskbråck utan betydligt större krafter. Jag har faktiskt aldrig träffat en patient som har slagit sönder ett diskbråck, däremot några som har fått diskbråck av kraftigt trauma som trafikolycka eller att ramla av en sulky som satt bakom en häst som i panik hoppade ut från en ridbana.
Det var ett skämt
Det var typ tänkt dråpligt senarioAha Men kanske bra att förtydliga om nu någon skulle missa skämtet...
Exakt. Och jag som har gravt överrörliga höftleder ska sluta böja och vrida dem hur som helst när jag sitter!!Hej Dobbis, de heter SI-leder (sacroiliacaleder) och din kropp håller för mycket mer än att ramla från en boll. SI-lederna är ordentligt tajta och sammanfogade med starka ligament, så du kan knappast "knäcka" dem. Vid graviditet kan de bli lite glappare, men det handlar om några millimeter.
Hur dina SI-leder beter sig påverkas inte särskilt mycket av hur du sitter, men det finns andra saker som kan må bra av att du sitter på ett bra sätt. Dina höftleder t ex, trivs bäst i ett lätt utåtroterat, lätt böjt och lätt utåtfört läge. Vi är alltså byggda för att sitta till häst
Du kan inte "slå sönder" ett diskbråck utan betydligt större krafter. Jag har faktiskt aldrig träffat en patient som har slagit sönder ett diskbråck, däremot några som har fått diskbråck av kraftigt trauma som trafikolycka eller att ramla av en sulky som satt bakom en häst som i panik hoppade ut från en ridbana.
Du kan hålla ihop benen o knäna och knö in hälarna under dig? Så brukar jag sittaJag var hos kiron i går mest pga att båda mina SI leder har kajkat ur.
Normalt sitter jag oftast skräddare eller i soffan med ett ben på golvet och andra benet rakt ut åt vä (som en 1/4 del av en cirkel) nu får jag inte sitta så alls,för då "läker" inte essingeleden så nu har jag suttit som en nunna i över ett dygn med benen väl ihop hela tiden och det är jkligt stelt o obekvämt.
Fast jag får vara glad för att jag är singel för sex var inte heller en bra ide
Så hur sitter ni?
Jag skulle vara jättenöjd om du fixade Essingeleden, mitt hatobjektDet var typ tänkt dråpligt senario
Det känner man,det gör rent ut sagt ont när man gå,när man sitter fel,när man lägger sig på sidan o det känns som någon sätter sig på den höften man inte ligger på å så sakta pressar ner den,när man vaknar på natten o det gör ont från höften ner till fotsulan.@CillaW får man fråga en sak? Du svarar om du vill och har tid.
Hur vet man om si-lederna är ”instabila”? Jag kan ofta, när jag ligger ner på vänster sida, vicka på höger höft och då ”klonkar” det i ländryggen till höger om ryggraden plus att det känns som om något rör sig där.
Har även klonk-ljud/känsla i ryggraden rätt så ofta.
Ska kontakta fysioterapeut (när det nu blir av ) eftersom att jag knappt gå 200 m utan att få ont.
Tack för svar!Det känner man,det gör rent ut sagt ont när man gå,när man sitter fel,när man lägger sig på sidan o det känns som någon sätter sig på den höften man inte ligger på å så sakta pressar ner den,när man vaknar på natten o det gör ont från höften ner till fotsulan.
Ischias?Tack för svar!
Jag får alltid jätteont när jag går men bara i ländryggen och ner på höger ben. Just nu gör det inte ont där eftersom jag ligger raklång på rygg i sängen.
@CillaW får man fråga en sak? Du svarar om du vill och har tid.
Hur vet man om si-lederna är ”instabila”? Jag kan ofta, när jag ligger ner på vänster sida, vicka på höger höft och då ”klonkar” det i ländryggen till höger om ryggraden plus att det känns som om något rör sig där.
Har även klonk-ljud/känsla i ryggraden rätt så ofta.
Ska kontakta fysioterapeut (när det nu blir av ) eftersom att jag knappt gå 200 m utan att få ont.
Exakt. Och jag som har gravt överrörliga höftleder ska sluta böja och vrida dem hur som helst när jag sitter!!
Hmm. Kanske det! Men brukar det inte ila då? Jag får bara ont.Ischias?
Ok! Tack för svar! Vad kan det vara som klonkar tror du? Det är liksom till höger om ryggraden. Kanske är ryggraden men att känslan är till högerDet är otroligt osannolikt att de blir så instabila att de klonkar. Det som klonkar när du vickar på höger höft är något annat. SI-lederna sitter inte vid ländryggen utan är en del av bäckenet.