Hur "sitskänslig" vill du ha din häst?

Sv: Hur "sitskänslig" vill du ha din häst?

*kl*

Kom på en annan fundring i samma anda... Är det inte lite konstigt att man ser så många fladdrande skänklar och kastade överliv i WC-dressyren? I synnerhet i bytesserier förekommer detta frekvent. Men även skänklar uppe i schabrakhöjd i piruetternahör inte till ovanligheterna...

*vet inte riktigt vart jag vill komma, mer än en reflektion av stora hjälper av de stora ryttarna*

Jag tycker nog inte man skall ta det man ser på tävling och göra det som en slags sanning.
På tävling är ju hästarna mer spända än hemma och kan pga det bli lite mer okontaktbarare än normalt, då gäller det som ryttare att bli väldigt övertydlig pga man inte har råd med en massa missar för att kommunikationen inte fungerar som den gör hemma.

Min egen häst är "lite lagom" sitskänslig. Hon går att rida på (nästan) enbart sits, och det är nog oftare min inverkan som brister där än hästens känslighet och lyhördhet. Hon lyssnar alltid och ger jag korrekta och tydliga hjälper med mitt säte så reagerar hon på dem samtidigt som hon inte stressar upp sig av minsta lilla obalans och felaktighet från min sida. För mig är det optimalt, och jag tror att det besparar mycket problem för båda parter. :D

Ridskolehästarna är en salig röra av typer och temperament. Man kan väl säga att instruktörerna har köpt hästar lite mycket med hjärtat, men de funkar för det mesta, möjligen blir det lite fler att rida igenom för oss. ;) En av nykomlingarna överraskade mig positivt när jag satt på honom för första gången här om dagen. Han är relativt stor och än så länge både tanig ocg muskelfattig, har tidigare varit polishäst i polen. Han går inte de rena nybörjarlektionerna, men snäppet där över utan problem, är den typen som gärna krullar ihop sig och sänker ryggen med eleverna men med ett fåtal har jag sett honom riktigt fin.

Denna häst satt jag upp på och förväntade mig den vanliga proceduren med ouppmärksam häst som släpper efter ett tag, men ack vad jag bedrog mig! Denne herre lyssnade på minsta lilla vink från mig, sådana travslutor är det knappt jag kan rida på min egen pärla! Sen orkade han inte bära upp sig mer än korta stunder i taget, men det kommer med musklerna. Jag förundras av att en häst kan ställa om så totalt, från att glatt trava runt med obalanserade ryttare på ryggen till att lyssna till minsta lilla vink! Honom kunde jag rida på bara och enbart säte, tog man i tygeln när han var så där "på hjälperna" så blev han snarare lite undrande till vad man ville och tenderade att slå sig fri. Samma om man gav för stoa hjälper, min första galoppfattning där jag ändå koncentrerade mig på att vara mjuk resluterade i en serie bockningar. När jag sedan gjorde om den genom att bara myycket försiktigt vinkla höfterna så blev det betydligt bättre. :)

Ber om ursäkt för uppsatsen här, men för att sammanfatta det hela tror jag att det optimala är en häst som är känslig men såpass stabil i psyket så att den inte blir stressad när den inte förstår eller störd när ryttaren gör fel.

Hm kan nog tycka att min häst är lite väl känslig ibland hehe.
Fast det beror väl kanske på mig i så fall eftersom det är jag som har ridit henne sen jag fick henne då hon var sutten på ca 10ggr.

Men det passar mig bra eftersom jag har haft mkt knäskador osv.
Så jag måste ha en väldigt känslig häst.

Kan uppdatera med lite jämnförelse snart då jag troligtvis ska börja rida några ungponnyer.

Jag vill ha min sitskänslig - om ett år typ, när jag har skakat av mig ringrosten... Har en 4-åring som jag snart ska kravla upp på, har inte ridit på 3 år ca p g a unghäst, och han flippar lätt ur vid minsta snedbelastning.

Om vi kan komma dithän att han behåller sin fina känslighet men blir mera avspänd och inte överreagerar med att rusa eller bocka så vill jag gärna ha hästen känslig för sätet, det är ju det optimala att kunna rida med så små hjälper som möjligt.

Trötta nattfutläggningar:
Jag vill för egen del ha hästen väldigt känslig. Det är ett måste om man ska komma till bra ridning. Dels att hästen är känslig, men framför allt att man själv klarar av att behålla den känsligheten och rida i den.
Min egen häst är av naturen inte så känslig. Hos honom måste man rida fram känslighet och lydnad. Om han stått en längre period kan han vara tråkigare och mer okänslig. Han har dessutom ett mindre fördelaktigt lynne för ridning. Han är het, dominant och har en hel del dåligt psykiskt bagage i form av misshandel och hemsk behandling.
När han rids så hålls han dock hyfsat trevlig och känslig. Jag vill kunna rida på sits främst och hand och skänkel ses som nästa tillägg om sits inte funkar(bestraffning nästan, iom att sitsen SKA funka).
Jag håller med om att en välriden häst inte gillar fladdriga ryttare eller ryttare som inte planerar sin ridning i varje steg.
Om andra rider min häst blir han oftast tokförbannad. De flesta som ridit honom har inte planerat linjen i varje steg alt inte suttit i full balans hela tiden. Då blir han ARG. Han ser det som att ryttaren är halvt galen ungefär, som inte ens styr. För i hans värld så styr ryttaren och han ska följa. Om ryttaren säger "gå hit, nej dit, nej hit" allt under ett par steg så blir han arg. Och jag tycker inte det är konstigt. Jag hade blivit rätt irriterad om jag leddes runt av någon som knuffade mig hit och dit. Och det är ju vad man gör om man rider en häst som är tränad att gå för så små hjälper.

Jag tror de flesta hästar trubbas av något av ryttarna. Vi har de flesta av oss någon form av sitsproblematik som på något sätt hämmar hästarna, vissa mer än andra.
Hur hästen är byggd(balans, lätt att bära sig, bredd mellan benen, höjd, rörelsemönster etc), dens mentalitet(av naturen, tidigare erfarenheter), ridningen(idag och hur den tränats tidigare) och ras(genetiskt nedärva egenskaper i psyke och fysik) påverkar mkt. Jag tycker man kan märka stor skillnad i känslighet hos hästar. Men man ska vara duktig nog att inse det också och kunna ta till vara på det på rätt sätt.
Känsligheten är för mig en både mental och fysisk sak.

"Min" häst blir vad man gör honom till :D Han är för övrigt ridskolehäst och går med blandad nivå på ryttarna, dock inte nybörjare än.. Det gäller bara att i början "ställa in" honom på hur lydig man vill ha honom. Han kanske aldrig blir lika lydig som en häst som bara blir riden av en enda ryttare, men jag fattar galopp med mesta dels säte, gör halvhalter med sätet, vänder osv. Ibland känsligare, ibland okänsligare. Men det är bara att påtala för honom; "hallå, nu är det jag som är här uppe, nu är det dags att blir uppmärksam". Roligt egentligen hur olika hästarna kan vara med olika ryttare..

kl
min är lagom tycker jag. tillräckligt känslig för att kunna flyttas och samlas upp för sitsen. inga problem för en duktig välbalanserad ryttare. men man kan inte hålla på och flytta på sig i sadeln eller röra sig hit och dit. då hoppar han i luften. :p

Vill ha mkt sitskänslig häst, det är riktigt roligt att rida!

Hur sitskänslig en häst är beror i grunden på hur hästen är som individ, sen går det att utveckla och förändra i de flesta fall på båda hållen, helt beroende på piloten på ryggen.

Jag vill ha min häst väldigt sitskänslig och den jag har nu var det redan när jag köpte honom. Han är väldigt bra att lära sig på eftersom man kan be om mycket utan att använda skänklar eller tyglar så länge som kroppen "vrids" rätt. :laugh:
Min förra häst var inte riden på sits när jag köpte honom så honom tränade jag jättemycket under upp och avvärmning på att följa min vikt och sits på långa tyglar i skritt och trav och han blev helt fantastisk känslig. :idea: Gick tillslut bara att styra med sätet (vilket blev lite problem när min nybörjare till kusin skulle prova rida och hon försökte styra honom i tyglarna.... Gick inte!) :p

Tror det beror både på hästen och ryttaren. Tror att man måste anpassa sej som ryttare.
När min häst tycker att "usch vad du är jobbig", så skjuter han helt enkelt ur mej ur sadeln! Då kan han ju enkelt dra järnet...
Ju starare han är, desto bättre går det. så skjuter han kmt så tarjag en paus, så brukar han orka bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka