Hur "sitskänslig" vill du ha din häst?

break_a_leg

Trådstartare
En del hästar verkar vilja ha ryttare som sitter ganska "stadigt i sadeln" rakt upp och ned - trots det verkar de vara känsliga för sätet, men överreagerar inte om ryttaren gör lite fel utan verkar mer reagera med "vad menar du?"

Andra hästar verkar "sprattla omkring hej vilt" vid minsta "felbelastning" även om ryttaren har en bra sits.

Hur vill ni ha era hästar? Beror sitskänsligheten på individen eller på hur hästarna har blivit ridna?

Sv: Hur "sitskänslig" vill du ha din häst?

Min häst är väldigt känslig för sitsen. Jag gör byten i stort sett bara med sitsen, han är helt enkelt van vid det och jag har fått acceptera det och lära mig rida efter hans förutsättningar :D

Min pålle är ju uppfödd och inriden av mig själv. Han var från början väldigt sävlig och hade svårt att förstå både sits och skänkel. Igår fick jag kvitto på att han blivit väldigt känslig för sits och skänkel, se Snacktråden för mer info, så min slutsats blir ju att man kan rida fram känsligheten även på en okänslig häst.

Jag vill ha honom så här känslig som han är nu för han är påverkbar men överreagerar inte så jag får nog säga att jag hellre rider fram känsligheten än att de är hyperkänsliga från början. Säkert tvärt emot vad en renodlad dressyrmänniska kommer att svara.:cool:

Jag personligen gillar hästar som är jättekänsliga, men, det är ju under förutsättning att det är min egen och vi är vana vid varandra, annars så tar det generellt lång tid att bli samspelta, om hästen är som en av mina förra hästar och är superkäslig och bara riden av en person under lång tid, då tar det flera veckor innan man pålitligt ens kan stanna hästen! (han var så känslig i munnen också att man iten kunde ta där, utan stanna helt med sitsen, och alla rider ju lite olika så det tog helt enkelt ett tag innan han förstod mig)

Nu om tiden så föredrar jag nog en häst som är lite mittemellan, eftersom jag inte i nuläget inte tävlar, så typ...en häst som är känslig men itne överkänslig fast man med tidne kan rida den till mer känslighet är nog bättre än superkänslig från början, tycker jag. Speciellt som superkänsliga enmans hästar kan bli väldigt svårsålda och man har svårt att hitta nån som kan rida dom om man åker bort eller är sjuk eller nåt.
ursäktar att det vart ltie långt haha!

Ponnyn är känslig av naturen. Så fort du inte sitter stadigt inom en viss SMAL ram så bromsar/ökar hon och tappar formen. Viker man sig i sidan faller bogen ut och hon tappar formen osv. Det är svårt, men på så sätt är hon världens bästa sitstränare! :bow: När man sittes som man ska så funkar ridningen som den ska - bokstavligt och då är jag så himla stolt över mig själv. Som sagt, super känslig och därav världens bästa lärare!

Storhästen är alldeles lagom. Hon har blivit grundriden på ett korrekt sätt och det är verkligen guld värt. Hon spänner sig inte fysiskt när hon inte riktigt förstår utan avvaktar tills hon får en signal som hon kan tolka. På så sätt så visar hon på ett lite lugnare sätt när hon inte förstår. Det är väll att eftersträva spec. på tävling då inte allt faller isär pga ett tillfälligt fel med sitsen.

Jag har funderat lite på detta idag om det är så att en korrekt utbildad häst är ungefär som din stora och att de som kanske inte har en lika bra gundutbildning reagerar "snabbare"?

Jag tror också att man kan göra även lite sävligare hästar lite mer känsliga om man rider dem på ett korrekt sätt (säger jag som inte rider alls längre).

Det är mycket möjligt.

Icke korrekt grundridna har troligtvis inte haft en stadig ryttare på ryggen från början och är därför hela tiden med på att kompensera för ev. obehag vid obalans

Jag tror mer på att de blir avtrubbade- typ ridskolehästar- som tål allt:grin:
Däremot en väl riden häst, får nog spunk om ryttaren far runt.:bump:

Jag tycker inte att min är jättejättekänslig när jag själv rider. Men har väl inte överanalyserat det hela. Nu för någon vecka sen red en tjej henne som inte har ridit särskilt mycket. Tidigare bara ridit på riskola och lallat i skogen. Jag började då inse att min lilla häst nog är ganska välriden ändå och väldigt känslig för sitsen:). För så fort tjejn kom i balans och använde sin kropp som jag sa så gick pålle kalas! Dessutom i en mycket bättre form än när jag rider:o. Verkligen ett fint bevis på att man gör rätt med hästen. Har ju själv ridit in och utbildat henne.

För ett tag sedan red jag en av de andra hästarna i stallet. En kalasfin hopphäst som vunit Bundeschampionetet i hoppning och tävlats i svår klass av Toni Hassman och Beat Mändli. Hon var superkänslig att rida, gick inte att hålla i henne knappt. Man var verkligen tvungen att sitta i full balans för om överlivet åkte fram stannade hon och om man svajade till kom öronen rakt bakåt och hela hästen spände till och laddade. Men vilken härlig känsla det är att sitta på en sådan häst!!

För tio år sedan red jag en hingst i drygt 1.5 år och han var riden på samma satt och vad mycket man läde sig! Tyckte inte att det var kul att rida efter honom för ingen häst var lika fin (förutom min egen förstås;)). Just att kunna fatta galopp med att enelt flytta fram höften och byta på samma sätt är en härlig känsla!

men dagens ridskolehästar (utifrån vad jag ser) är sällan de man tänker på när man säger ridskolehäst. Nu för tiden kan det vara/se ut lite hur som helst. Det är inte bara russ och halvblod av den äldre modellen. Båda börjar försvinna.

Jag vill ha hästarna känsliga för sitshjälperna.
Ponnyn var ganska avtrubbad och okänslig när jag köpte henne, men nu 2 år senare är hon extremt petig med hur jag sitter.
Ger jag inte rätt hjälper så får jag inte det resultatet jag vill åt.

Den stora kan jag för tillfället inte uttaka mig om, då hon är konvalecet sen 5 månader och gör jag minsta lilla fel med sitsen nu så exploderar hon, och så kul ska vi inte ha.
Hon ska bara motioneras under extremt ordnade förållanden.

Hur vill ni ha era hästar? Beror sitskänsligheten på individen eller på hur hästarna har blivit ridna?

*Trötta kvällsfunderingar*

Jag vill ha mina "lagom" ;) För att konkretisera lite, då: Har själv alltid varit något av en lättviktare. Stadig och balanserad, men haft svårt att inverka på hästar som blivit ridna av ryttare som rider kraftigt med sätet. På dessa har jag haft svårt att göra avsaktningar med säte, t.ex., och känt mig som en fis i rymden. Då har väldigt känsliga hästar som är åt det andra hållet passat bättre. Men får jag välja så vill jag ha en mitt-emellan-variant.

Och där kommer jag in på nästa fråga. Mina två senaste hästar har jag ridit in själv, och de är just precis "lagom" enligt mina mått mätt. De lyssnar på sätes och vikthjälper, men tappar inte vett och sans om ryttare hamnar i obalans heller (även om de inte heller lobotomerat fortsätter utan minsta öronvift). Så ja, utbildning tror jag spelar in. De två hästarna jag talar om är väldigt olika i psyket och storlek, den ena är ett sto och den andra en vallack. Men livet är inte svart eller vitt, har ridit många hästar vars känslighet jag upplever sitter på individnivå snarare än utbildning och träning.

Men jag tror inte att skillnaden är så stor- nu som då- på eleverna
. Nybörjare o uppåt.

*kl*

Kom på en annan fundring i samma anda... Är det inte lite konstigt att man ser så många fladdrande skänklar och kastade överliv i WC-dressyren? I synnerhet i bytesserier förekommer detta frekvent. Men även skänklar uppe i schabrakhöjd i piruetternahör inte till ovanligheterna...

*vet inte riktigt vart jag vill komma, mer än en reflektion av stora hjälper av de stora ryttarna*

Eftersom jag inte är tillräckligt välridande själv så är det jobbigt många gånger när hästen är alltför känslig, när alllting påverkar. Ibland önskar jag en lite mer stadig halvblodstyp som inte låter sej påverkas lika lätt.

Det är helt underbart de få gånger det fungerar att inte störa för mycket, men det kan också bli väldigt jobbigt eftersom jag lätt tänker på allt jag måste tänka på:crazy: och det gör det bara värre. Jag känner att jag bromsar, påverkar balansen, är för sen och otajmad i mina reaktioner osv och just nu när det är vinter och hårt underlag ute, det blir mycket ridhus och hästen är väldigt het, då känns det rätt hopplöst att rida en sån häst när man är en ytterst medelmåttig ryttare som jag:crazy:

Men andra perioder när hon är mindre het så är det annorlunda, det är ju också så att vi påverkar varandra, och när hon är mer avspänd och koncentrerad så är det helt underbart med en häst där man till slut (det hänger mycket på hur noga man är själv där) bara behöver tänka en halvhalt eller en övergång:love:

Men visst skulle man behöva vara på en helt annan nivå:crazy: Jag är också en sån där överrörlig människa och det är nog bra på många sätt när man tränar yoga eller gympar, men inte i ridning:cool: Då ska man nog egentligen ha en mycket stadig, stabil häst, men det känns ju å andra sidan så trist:o

Jag har ju fött upp min valack och ridit in och utbildat själv och han är extremt känslig för sitsen och ryttarens balans, hans mamma var likadan.

De mycket kunniga jag ridit för har sagt att han har en väldigt hög ridbarhet, att det är så man vill ha dem, men för mig har det ställt till problem iom att jag inte är så duktig.
Sätter jag mig fel, eller belastar fel, så blir han rädd och spänd, vilket har ställt till det i perioder för oss.
Ex under de första åren kunde jag inte röra på benen utan att han blev spänd.

En så extremt känslig häst, men mycket nerv och lätt till spänning blir svårriden och kräver en mycket balanserad sits med en ryttare som ha kroppskontroll.

Unghästen jag har, är nästan än mer känslig för sits och vikthjälper, men mycket lugnare och tryggare i sitt temperament. Hon hetsar inte upp sig om jag hamnar lite fel, eller råkar kollapsa i någon inner sida.
Det tycker jag ger henne högre ridbarhet, mycket känslig och lyhörd, men lite förlåtande inför sin ryttare.

Summan blir att jag anser att sitskänsliga hästar är en förutsättning för god ridning. Men blir olika svårt för ryttaren att hantera beroende på hästens mentalitet.

Jag har ju fött upp min valack och ridit in och utbildat själv och han är extremt känslig för sitsen och ryttarens balans.

De mycket kunniga jag ridit för har sagt att han har en väldigt hög ridbarhet, att det är så man vill ha dem, men för mig har det ställt till problem iom att jag inte är så duktig.
Sätter jag mig fel, eller belastar fel, så blir han rädd och spänd, vilket har ställt till det i perioder för oss.

En så extremt känslig häst, men mycket nerv och lätt till spänning blir svårriden och kräver en mycket balanserad sits med en ryttare som ha kroppskontroll.

Unghästen jag har, är nästan än mer känslig för sits och vikthjälper, men mycket lugnare och tryggare i sitt temperament. Hon hetsar inte upp sig om jag hamnar lite fel, eller råkar kollapsa i någon inner sida.
Det tycker jag ger henne högre ridbarhet, mycket känslig och lyhörd, men lite förlåtande inför sin ryttare.

Summan blir att jag anser att sitskänsliga hästar är en förutsättning för god ridning. Men blir olika svårt för ryttaren att hantera beroende på hästens mentalitet.

Det låter som att din valack och mitt sto har stora likheter, så känsliga och kräver så mycket av sin ryttare men ger en oerhörd känsla när det faller på plats och ffa ger credit omedelbart när det blir rätt!

Min häst är känslig för vissa saker men inte för andra. Han är inte känslig för skänkeln och kan vara lite seg ibland, men sätet är en helt annan sak. När jag vill fatta galopp så behöver jag oftast bara göra en halvhalt och tänkna galopp (jag vet att jag gör ngt med mitt säte, men så lite så att jag inte märker själv), samma sak när jag ska göra halt.. Jag behöver bara tänka det :)

Vi får väl se om jag kan få det likadant med att gå framåt, dock tveksamt då han är en liten latmask

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka