Hur ser trånga respektive normala trakter + bra/dålig hovform ut?

Sv: Hur ser trånga respektive normala trakter + bra/dålig hovform ut?

Det ska givetvis stå flytta fram belastningen.

Du tog upp understuckna trakter...o jag visade även understuckna ...ballar;)

Nu tycker jag du börjar bli larvig,, först skriver du inlägg som om du va raketforskare, sedan vänder du kappan efter vinden när du blir ifrågasatt över vad det ä rdu igentligen menar.

Den bild du delgivit för att förmedla ditt budskap är inte relevant för att inte gå så långt som att påstå att det är helt omöjligt att se vari hoven belastningen ligger på en helt obelastad hov.

Det ska givetvis stå flytta fram belastningen.

Tack men varför inte skriva det redan i första inlägget eller be någon som är kunnig i hovens belastnings teorier att konjukturläsa innan du kastar i väg ett inlägg som återkommande bara uppvisar brister och leder till förvirring för att inte i klartext påstå,, rena felaktigheter.:mad:

Ja och detta är ett lite mera pedagogiskt sätt att kritisera en kollega,, Det som framkommer mellan raderna är att din ordinarie hovslagare har inte lyckats få till den "perfekta" hoven och si å så.. Varför inte börja med att ställa grundläggande frågor???

Nej.

Det är inte det som är syftet alls. Du tolkar fel utifrån vad vi skrivit helt enkelt. Vi har träffat hovslagare och hört med vilken oerhörd respekt han poängterar att alla hovslagare givetvis har en plan och hur han, även när han hoppar in och tar en skoning som inte hör till hans kunder, är oerhört respektfull gentemot den ordinarie hovslagaren.

Det är dock inte om det tråden skall handla.

Har du som är hovslagare aldrig hört talas om "Duckett's Dot" ?

http://www.horseshoes.com/education...s-and-brainstorms-to-decode-ducketts-dot.html

Ett hyggligt hjälpmedel att avgöra om hoven är i balans eller inte.

Jo jag har tagit del av det som finns att tillgå.

Tyvärr vidhåller jag fortfarande att balansen i en obelastad hov är helt ointressant eftersom ingen belastning sker på en obelastad hov.

Problemen börjar när belastningen tilltar,, hur välbalanserad obelastad hov vi än må ha så kommer den ofelbart utsättas för obalans om den nedåtgående kraften genom benaxeln sker i obalans och dessutom även den motriktade kraftsen dessutom även den leder till obalans.

när trod du alla dessa ledskade problem uppstår,, i statisk eller dynamisk belastning??

Hyggligt hjälpmedel :confused: ja än är inte sista uppfinningen framtagen för att tjäna pengar på dagens hästägare.:crazy:

Nej.

Det är inte det som är syftet alls. Du tolkar fel utifrån vad vi skrivit helt enkelt. Vi har träffat hovslagare och hört med vilken oerhörd respekt han poängterar att alla hovslagare givetvis har en plan och hur han, även när han hoppar in och tar en skoning som inte hör till hans kunder, är oerhört respektfull gentemot den ordinarie hovslagaren.

Jag tolkar det som helt ok om du/ni nu vill göra en "pudel".

Själv försöker jag till varje pris dom få gånger jag hoppar in och tillfälligt hjälper en kollega med en enskild skoning att störa den planen som ordinarie har i sitt yrkesutövande. Bara försöka "kopiera" den tidigare utförda skoningen utifrån vad man kan avläsa (eller ännu bättre genom att tidigare kontaktat ordinarie och ställt frågan om hur han/hon vill att den ska skos).

Som sagts,, tråden handlar inte i grund å botten om detta men eftersom TS själv delgav detta (förmodligen för att ts hann det som viktig information) så får man nog oxå finna sig i att det även i tråden tål att ventileras.

Jag har fått lära mig att om hårlinjen vid ballarna är som ett V så är det en trång hov. Linjen skall vara så horisontell som möjligt.

Jag blir alltid väldigt illa till mods när en hovis snackar skit om en kollega helt utan att ha tillgång till historik ex.
De flesta är väldigt försiktiga att göra dito, men sen kryper det fram ändå- som kärringar:rofl:

Det finns dock olika sätt att uttrycka sig utan att trampa ngn dålig på tårna. jag skulle nog inte ha gjort såhär, utan.....

Veterinärer kritiserar ju ofta iom att de skickar kunderna till deras hovis att det kunde vara betydligt bättre eller t o m vara orsaken till skadan eller att det inte kan läka så som det är när den kommer in. De kan nog avgöra om det är en relativt ny eller gammelskodd häst, men... de kan nog oxå ta hästägarens utsaga med en stor felmarginal.

Jag tolkar det som helt ok om du/ni nu vill göra en "pudel".

Fast att säga att du tolkar det skrivna helt fel är ju knappast att göra en pudel. Att göra en pudel innebär att man lägger sig platt och ber om ursäkt för ett fel man begått såvitt jag kunnat förstå. Här säger jag endast att du tolkar det vi skrivit fel - och tycker inte att det är viktigt nog för att vi skall fortsätta att diskutera den frågan (frågan om hur en hovslagare som "hoppar in" bör agera kan ventileras i en separat tråd om det finns intresse för det) eftersom det inte är det tråden handlar om.

Jag har inte begått något fel. Jag kan inte se att TS har begått något fel. Jag kan heller inte se att den hovslagare som ventileras begått något fel - tvärtom är han som jag redan påpekat mycket respektfull mot ordinarie hovslagare men berättar också hur han ser på den häst vars hovar han skor - utan att kritisera den ordinarie hovslagaren. Med det sagt tänker jag inte vidare diskutera den frågan utan tycker att vi kan hålla oss till den frågeställning som TS startat tråden om. Du får helt enkelt tro vad du vill, därför lämnar jag den frågan nu.

Jo jag har tagit del av det som finns att tillgå.

Tyvärr vidhåller jag fortfarande att balansen i en obelastad hov är helt ointressant eftersom ingen belastning sker på en obelastad hov.

Problemen börjar när belastningen tilltar,, hur välbalanserad obelastad hov vi än må ha så kommer den ofelbart utsättas för obalans om den nedåtgående kraften genom benaxeln sker i obalans och dessutom även den motriktade kraftsen dessutom även den leder till obalans.

när trod du alla dessa ledskade problem uppstår,, i statisk eller dynamisk belastning??

Hyggligt hjälpmedel :confused: ja än är inte sista uppfinningen framtagen för att tjäna pengar på dagens hästägare.:crazy:

Det är inga som helst problem att se om obelastad upplyft hov är i balans eller inte. Hovens undersida bärranden ska vara i samma vinkel som strålen, hoven ska vara naturligt lång, tåns naturliga plats är där linjen från UTVÄXTEN vid kronranden träffar marken. Hovens längd stråle/tå är då ca 70/30 %. Sulan ska vara skålad vilket den är när den är naturligt tjock. Hela bärplanet ska vara i strålens höjd eller något över. Till detta en vanlig sidobalans, dvs ett rakt naturligt förhållande till benet framifrån sett. Hoven är då centralt belastad, är bredast på mitten och landar naturligt plant med en dragning mot trakten. Plus att hästen är balanserad, fullt ridbar och bärig. Anledningen till alla ledskador nuförtiden är att det inte finns någon förståelse för att det finns EN ENDA korrekt vinkel för hovens UNDERSIDA och att man tydligt KAN SE om hoven är i balans. MVH

Det är inga som helst problem att se om obelastad upplyft hov är i balans eller inte.

Jag kanske har varit otydlig för dig men för att förtydliga så har jag heller aldrig påstått att skulle ha någon betydelse för den enskilda individens hållbarhet om en obelastad hov är i balans eller inte efter som den inte utsätts för någon belastning.

Balansen i hoven om den är i balans eller inte kan inte ses för ett vant öga med lång erfarenhet förän den utsätts för belastning och främst dom olika belastningsförhållanderna som påverkar belastningen.

Jag kanske har varit otydlig för dig men för att förtydliga så har jag heller aldrig påstått att skulle ha någon betydelse för den enskilda individens hållbarhet om en obelastad hov är i balans eller inte efter som den inte utsätts för någon belastning.

Balansen i hoven om den är i balans eller inte kan inte ses för ett vant öga med lång erfarenhet förän den utsätts för belastning och främst dom olika belastningsförhållanderna som påverkar belastningen.

Hoven som är beskriven uppfyller DE SYNLIGA REGLERNA för en hov i balans, och den hoven är i lika full balans när den belastas! Att strålen är vågrät är det mest absoluta villkoret för hovens balans eftersom hoven landar korrekt ENDAST DÅ. Hoven och hela hästen är ur balans när hoven börjar tålanda, vilket den omedelbart gör när strålen får den allra minsta bakåtlutande vinkel. Därför är en rekommderad skoperiod så kort!

När RGB svarade på frågan om vägen till framgång var de två första orden utfodring och skoning. Då menades inte valet av sko utan hovens exakta naturliga vinkel mot marken. I vårt land får seriösa ryttare skulden för hästarnas träningsproblem och ledsjukdomar, "de rider för dåligt och de rider sönder hästarna...." Ändå ser de noga till att hästen skos regelbundet och betalar för det, men hästens hovar är ändå aldrig i den vinkel där hästen har tillgång till sin naturliga bärighet och förmåga till samling.MVH

När RGB svarade på frågan om vägen till framgång var de två första orden utfodring och skoning. Då menades inte valet av sko utan hovens exakta naturliga vinkel mot marken.

Och hur många av RG:s hästars hovar och skoningar har du tagit del av??

Lev du i din värld men försök inte lura i mig att någon av hans hästars hovar har den exakta naturliga vinkeln mot marken som du i snart varje inlägg använder som standard mall.

Du ska få ett slutråd,, se dig inte blind på själva hoven så som dina försepråkare gör och alltid har gjort utan försök se till helheten.

För övrigt är det helt meningslöst att ens ödsla energi på en person som bara upprepar sig och uppvisar ett smalt synsett.

Ser inte bilderna, gör ni andra det eller beror det på den här (fördömda) surfplattan?

casalls%20hov%20beskuren.jpg

Casall's fot och det berömda balltrampet

Senast ändrad:

casalls%20hov%20beskuren.jpg

Casall's fot och det berömda balltrampet
Här är det nog ridskickligheten som står upp för prestationen.

en sämre ryttare måste ha en bättre hovslagare, men det har de knappast- varav hobbyhästarna går sönder:p om man inte har en himla tur. En sdn som man sen håller i håårt.

eller har jag helt fel, hästarna SKA skos på liknande vis:confused:

Liknande trådar

E
Hästvård Läste en intressant artikel som tog upp ett viktigt ämne, bör alla hovar se ut som mustanghovar trots att de inte lever på sådan mark...
2
Svar
28
· Visningar
3 714
Senast: Boj
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 187
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka