Hur ser trånga respektive normala trakter + bra/dålig hovform ut?

Riley

Trådstartare
Har ni några bra bilder, gärna på skodda hästar, som visar de exemplen?

Senast min häst skoddes fick jag pga. ordinarie hovslagares tidsbrist ta ut en ny hovslagare, som menade att min häst har trånga trakter och dessutom en felaktig, snudd på trekantig hovform: H*n lade därför på bredare skor för att ge hoven utrymme att vidgas (eftersom det är Buke ;): Det är inte hovslagarens exakta ord), ville senare även byta till aluminium, och menade på att det kunde ta 5-6 skoningar innan hoven var "perfekt" igen.

Jag kan villigt erkänna att jag är okunnig om hovar, och har därför förlitat mig på de hovslagare jag använt: Alltid utbildade och med gott rykte, så även den här och den ordinarie hovslagaren. Av det skälet har jag verkligen ingen aning om vem jag ska tro på den här gången - inte heller den jag anlitade innan min nuvarande ordinarie - och därav att jag gärna skulle vilja se bilder på hur normala respektive dåliga trakter och hovform ser ut.

Jag vill inte lägga ut bilder på min häst här, varför förstår nog de flesta som bara kastat ett getöga på någon av alla de tidigare hovbildtrådar som funnits här. ;)

Tack på förhand!

Sv: Hur ser trånga respektive normala trakter + bra/dålig hovform ut?

Jag är absolut inget proffs men en trång trakt är när skon är för ihopdragen och för liten, vilket gör att det blir trängre mellan trakterna. De blir även högre och strålen hamnar längre ifrån marken.

En framhov blir ju rundare under belastning är en bakhov (Även utan belastning är bakhovarna mer "avlånga" än framfötterna) .. Det är väl så mycket jag vet om hovformer =P

Ja, jo, så långt är jag också med, men jag vet inte hur det ter sig i fysisk form, så att säga. När är trakten för trång liksom och hur "trekantig" hovform (det är förresten fram vi pratar om) är okej? Definitionerna av begreppen har jag klart för mig teoretiskt men inte praktiskt.

Måste fråga ang trånga trakter. Mitt sto hade detta för några månader sedan men hon är inte skodd och har ej heller varit det på flera år.Hur kan hon då plötsligt bli trång i trakterna?Numera är hon "normal" igen..:confused:

De hänger väl på verkningen...?!

Väntar på att en duktigare och mer kunnig bukare ska svara bättre på den frågan =P

Har ni några bra bilder, gärna på skodda hästar, som visar de exemplen?

Senast min häst skoddes fick jag pga. ordinarie hovslagares tidsbrist ta ut en ny hovslagare, som menade att min häst har trånga trakter och dessutom en felaktig, snudd på trekantig hovform: H*n lade därför på bredare skor för att ge hoven utrymme att vidgas (eftersom det är Buke ;): Det är inte hovslagarens exakta ord), ville senare även byta till aluminium, och menade på att det kunde ta 5-6 skoningar innan hoven var "perfekt" igen.

Jag kan villigt erkänna att jag är okunnig om hovar, och har därför förlitat mig på de hovslagare jag använt: Alltid utbildade och med gott rykte, så även den här och den ordinarie hovslagaren. Av det skälet har jag verkligen ingen aning om vem jag ska tro på den här gången - inte heller den jag anlitade innan min nuvarande ordinarie - och därav att jag gärna skulle vilja se bilder på hur normala respektive dåliga trakter och hovform ser ut.

Jag vill inte lägga ut bilder på min häst här, varför förstår nog de flesta som bara kastat ett getöga på någon av alla de tidigare hovbildtrådar som funnits här. ;)

Tack på förhand!

Det är nog tyvärr det enda rätta för att ens ha en tjans till att bemöta din fråga i ditt startinlägg.

Varför?? Jo därför att antingen så skor din ordinarie hovslagare som skit eller och så snackar den nya hovisen skit. Dessutom saknas det väldigt viktiga grundläggande uppgifter om hästens historik som kan vara väldigt avgörande för att det för dagen kanske inte ser "perfekt ut".

Jag blir alltid väldigt illa till mods när en hovis snackar skit om en kollega helt utan att ha tillgång till historik ex.

Bara ett par frågor, går den i hage på dagarna eller t.o.m. lösdrift? Har den ofta "drabbats" av tappskor? Vad brukar du hästen till och vilken ras är det? Vilket underlag har du som strö? Hur länge har du ägt denna häst och hur gammal är den? Är den helt skadefri eller har den tidigare varit skadad eller för dagen t.o.m. innehar en sk kronisk skada?

När det gäller själva breddens val av sko så är det ganska beroende på hovstorleken en för bred sko på en liten hov leder lätt till att bredden på skon hämmar hovmekanismen i konkav riktning medans en för smal bredd på skon på en stor hov leder till en konvex riktning.

Vad sedan en aluminium sko skulle kunna bidra med mera än att den är mjukare och därmed har sämmre hållfastighet brukar på ett vanligt halvblod leda till helt havererade hovar på 5-6 skointervaller.

Nu vet jag inte var i landet du befinner dig men om vi tar skåne som ett exempel så verkar dom vara helt värdelösa på att renskära sula/stråle och hörnstöden från gammalt dött sulhorn vilket ofelbart uppvisar en hämmad hovmekanism med trånga trakter som secundärt.

Visst,, det går ju självklart fortare att sko om man väljer bort dessa moment, billigare blir det ju oxå eftersom man inte behöver investera i hovknivar.

Så,, tyvärr du får nog lägga ut bilder och sedan sålla dom svar som du kommer "drabbas av". Det är faktiskt ganska lätt att sålla agnarna ifrån vetet.

Jag tycker inte att någon snackat skit om någon, bara anmärkt på skoningen på just den här hästen. Har inte blivit ifrågasatt eller ombedd att byta hovslagare av den nya.

Den går i kuperad hage minst 10-12 timmar om dagen, bra underlag. Har aldrig haft en tappsko under de sex år jag haft henne. Varmblodstravare, 10 år, gick på travet tills för 4 år sedan och är numer dressyrhäst, har alltid varit skodd med järnskor och inte gått barfota. Står på spån och halm. Skadefri, har aldrig haft mystiska hältor utan de få hon haft har alltid berott på fläkning eller sår. Det enda är att hon varit rätt snubblig vid uteritt utan att man på klinik hittat någon orsak, det upplever jag har försvunnit sedan den nya hovslagaren var här.

Jag kommer inte att lägga ut bilder, men tack för infon!

Nooneyouknow: Tack för bilderna! Hade gärna velat se bilder på "normala" hovar också och gärna från samma häst, men det kanske någon annan här råkar sitta på? :)

Senast ändrad:

Jag skulle också vilja se bilde på bra trakter för att kunna jämföra, gärna flera :)

Jag kan bara visa hur min egen hästs fötter ser ut... Vi har haft lite problem med dasslock för att byta hovis till att börja få understrukna trakter...

Nu mer ser hans fötter ut så här...

En till Bild

Som coari sagt, man ska inte dra en fot rakt av och säga, de är fel skott... Det finns många faktorer som spelar in...

Jag har samma hovslagare som den Stormkast tog ut lite akut nu och vill säga att han absolut brukar undvika att tala illa om andra hovslagare - däremot brukar han berätta att om han vore ordinarie hovslagare så skulle han ha en plan för att få hoven perfekt som ser ut "si och så" och fråga kunden om denne vet hur den ordinarie hovslagaren brukar tänka.

Jag har nu en helt annan typ av häst än Stormkast och jag är överlycklig över att ha hittat denne hovslagare. Har man en shire är man till att börja med jätteglad åt att hitta en utbildad hovslagare som är villig att sko och när denne dessutom är snäll med hästen, tålmodig med en frågvis matte och varmskor (om hästen tolererar det, just nu tränar vi lite :D) samt väldigt kunnig och intresserad av tyngre hästar och deras speciella hovproblem så blir man ju mer eller mindre överlycklig. Att det är dyrt är ju helt följdriktigt, klart att vi med bumlingar får betala rejält mycket mer.

Även jag har noterat det Stormkast skriver, att hästen är mindre snubblig sedan denne hovslagare börjat sko. Min häst arbetar vi också med att få ut trakterna på bakhovarna på, bakhovarna har fått en lite märklig form beroende dels på att jag under en tid var så illa piskad att låta en outbildad hovslagare sko och för att hästen varit skadad i båda bakhovarna. Skadorna på bakhovarna (hovböld och eventuellt även en sulinflammation) har också fått följden att hovarna växer helt galet, drygt en centimeter per verkning har hovis verkat bort - och då har vi alltså verkat och skott var sjätte vecka.

Hovslagaren har också visat det goda omdömet att verkligen låta varje häst ta den tid den behöver, det går förvisso ut över mattarnas arbetstider ibland men det är det ju också lätt värt. Hästen måste ju få ha så bra hovar som det bara går.

Vad jag vill med mitt inlägg? Tja egentligen bara säga att min okunniga uppfattning är att det här är den bästa hovslagare jag hittat och då har jag ändå provat ett antal.

Måste fråga ang trånga trakter. Mitt sto hade detta för några månader sedan men hon är inte skodd och har ej heller varit det på flera år.Hur kan hon då plötsligt bli trång i trakterna?Numera är hon "normal" igen..:confused:

En häst som går barfota kan bli trång om den går och avlastar trakten pga ömhet eller annat. Att den alltså inte belastar trakten normalt. Det kan också bli så om man verkar fel.

Högt upp på den här sidan ligger det ett par bilder som beskriver lite vinklar osv på hoven sett underifrån.

Jag letade en annan bild som jag tyckte var bra, men hittar den inte. Den gick ut på att om man tittar på hoven underifrån och liksom på båda sidor förlänger linjen som den yttre hovväggen "ritar" så att linjerna tillslut korsar varann bakom ballarna. Om linjerna korsade varann redan "på/över" strålen/ballarna, så är den trångskodd, korrekt form skulle vara att linjerna korsar varann "i luften".
Om jag inte minns fel, men kolla bilderna ovan så tror jag du förstår hur jag menar.

Ja, jag förstår verkligen varför du tycker så bra om honom! Verkligen en hovslagare som var ett under av lugn och med en förståelse för hästen som man inte alltid stöter på hos hästfolk överhuvudtaget. Frågade om hästens användningsområde, träning, rörelsemönster, eventuella tidigare skador och hovproblematik och dylikt. Och han snackade som sagt absolut inte skit om tidigare hovslagare, det där är något coari tolkat in felaktigt helt på egen hand, utan förklarade och gav sina synpunkter och en plan ("om jag får komma tillbaka så skulle jag vilja göra såhär för att långsiktigt uppnå det här...") på ett väldigt bra sätt.

Därav att jag fick ett kunnigare intryck av honom än de tidigare jag haft: De har också gått bra med hästen och varit utbildade, men de har aldrig frågat, förklarat eller underbyggt det de gjort på samma medvetna sätt som den här hovslagaren gjorde, utan det har varit pang, vanlig ridhäst, skor på, inga problem eller frågor. Den spontana känslan är ju helt klart att jag litar på honom - inte minst för att hästen snubblar mindre efter hans skoning - men jag skulle ändå gärna vilja ha lite mer kött på benen för egen del.

Jag kan fota min hästs fötter i dag, om du vill se. Skodd i går. Tycker han är välskodd. Ska försöka ta bilder ur bra vinklar.

Jag kan bara visa hur min egen hästs fötter ser ut... Vi har haft lite problem med dasslock för att byta hovis till att börja få understrukna trakter...

Nu mer ser hans fötter ut så här...

En till Bild

Som coari sagt, man ska inte dra en fot rakt av och säga, de är fel skott... Det finns många faktorer som spelar in...
Hästarna behöver inte vara skodda för att vara understuckna, men det blir värre när tån inte kan slitas.
här har vi en bild från länken där hästen mest går på strålen o sina ballar. Du ska inte se ballarna som en förlängning av hoven. Om hästen är skodd o man upplever samma är hoven i bakvikt o skon blir för kort. Man måste försöka flytta bak fram vikten o belastningen.
DSC00269.jpg-for-web-normal.jpg

Ser ens häst ut på detta viset o även fram bör man korrigera det på sikt. Tyvärr ser många hästar ut såhär idag.

Nu var jag inte riktigt med, men var detta avsett för mig? på vilket sätt?! :-S

Jag har samma hovslagare som den Stormkast tog ut lite akut nu och vill säga att han absolut brukar undvika att tala illa om andra hovslagare - däremot brukar han berätta att om han vore ordinarie hovslagare så skulle han ha en plan för att få hoven perfekt som ser ut "si och så" och fråga kunden om denne vet hur den ordinarie hovslagaren brukar tänka.

Ja och detta är ett lite mera pedagogiskt sätt att kritisera en kollega,, Det som framkommer mellan raderna är att din ordinarie hovslagare har inte lyckats få till den "perfekta" hoven och si å så.. Varför inte börja med att ställa grundläggande frågor???

Det som framkommit är att detta tydligen är Citat: Den går i kuperad hage minst 10-12 timmar om dagen, bra underlag. Har aldrig haft en tappsko under de sex år jag haft henne. Varmblodstravare, 10 år, gick på travet tills för 4 år sedan och är numer dressyrhäst, har alltid varit skodd med järnskor och inte gått barfota. Står på spån och halm. Skadefri, har aldrig haft mystiska hältor utan de få hon haft har alltid berott på fläkning eller sår. Det enda är att hon varit rätt snubblig vid uteritt utan att man på klinik hittat någon orsak, det upplever jag har försvunnit sedan den nya hovslagaren var här.

Så vi har här en varmblodstravare som är 10 år och varit i tävlingsmässigt skick fram till 6års ålder, dessutom helt skadefri. Därefter omskolad till dressyrhäst.

Vad som menas med den perfekta hoven vet jag inte, däremot så har jag en ganska bra erfarnhet av olika rasers nedärvda gener och även hovformar.

En typisk hovform på en varmblodstravare är mera smal och avlång än rund och vid, mer regel än undantag från den aveln som travet framavlade för 10 år sedan en hov som alltid va längre än bred. Så såg den "perfekta" hovformen ut sett ur rasens fysiologiska förutsättningar.

Har man möjlighet att besöka en skoåterförsäljare som både har travskor,ridhäst skor och galoppskor så kan man väldigt lätt se skillnaden på dom olika grundformerna på skorna.

Så jag tror att man får lära sig att försöka förstå att olika raser har olika hovformer men en grundregel är att en frisk sund hovform ( i mina ögon en perfekt hovform) alltid ska vara bredare på hovens bredaste del mätt från sidodel till sidodel än längden från tå till trakt.

Exempel: tå till trakt mått 15cm och från insidans bredaste del till utsidans bredaste del 17cm.

Den dagen man tror att alla hästars hovar är stöpta i samma form är den första dagen man inte tagit notis till den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Sen bör man ju även ha i beaktning att skor man en häst en gång åt en kollega så har man ju ingen aning om hur dessa hovar såg ut innan det nu uppvisande arbetet. Många ggr ser det ut som skit men det såg ut som ännu mera skit gången före.

Om hästen är skodd o man upplever samma är hoven i bakvikt o skon blir för kort. Man måste försöka flytta bak fram vikten o belastningen.

Kan du ge en lite mera ingående förklaring till detta något svamliga påstående.

Liknande trådar

E
Hästvård Läste en intressant artikel som tog upp ett viktigt ämne, bör alla hovar se ut som mustanghovar trots att de inte lever på sådan mark... 2
Svar
28
· Visningar
3 719
Senast: Boj
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 208
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka