Hur ser tölt ut??

_moa_

Trådstartare
lite tankar om dagens ridpass

Vad anser ni om att börja rida sin häst på islandskandar även om hästen inte har accepterat tränsbettet fullt, är framtung, hänger i handen(dock inte på stången) och väldigt stel?

Provade att rida min vallack på det i dag och wow :D Han gick super dupper bra! Hängde inget och var avslappnad och verkade gilla bettet.

Töltade lite på hemvägen ute på asfaltvägen. Vi har snö som ligger packat på vägen därför såg jag spåren när jag gick hem... Dom såg helunderliga ut :confused:.. Det var inte pass eftersom spåren inte förflyttades samtidigt (om ni förstår). Det såg ut mer år trav hållet, men en häst som hade bakebenen 200mil efter (det var INTE trav jag red iaf utan tölt eller grissepass :o ) Var det tölt? Eller var dte helt enkelt pass? Ska försöka att rita upp här nedanför så kanske ni fattar bättre :D

.................0........................0.................................
....................0...................0......................

Något sånt såg det ut som och det var inte trav... Men är det pass eller tölt fast kanske passtaktig eller travtaktig??

Sen en fråga till :D

Om man säger att hästen töltar rent, måste den vara taktmässig då?
Har nämligen en liten diskussion om min häst kan tölta eller inte :crazy: .

Senast ändrad:
Sv: Hur ser tölt ut??

13 som har läst men ingen som har något svar om mina konstiga frågor ;) ????

Lokalklubben Ófeigur i Skåne har en väldigt käck sida med beskrivning av islandshästens gångarter, både hovavtrycken och rörlig!
Kolla HÄR får du se.

Islandsstång och inridning hör enligt mig inte alls ihop.

Tölt har samma fotförflyttning som i skritt. Hur spåren blir vet jag inte riktigt, men det beror troligen mycket på hastighet och undertramp. Lättast är det att höra tölt. Tölten ligger precis mellan trav och pass.

Ren tölt har en ren fyrtakt, om den inte är det så går den antingen travaktig eller passaktig. Troligen var det inte ren tölt om hästen lämnade bakdelen efter sig. Min gissning är att du presterade travaktig tölt eller möjligen fyrtaktig trav (trav som går en aning åt tölt hållet.)

De flesta islandshästar kan lära sig tölta så troligen kan även din göra det.

Sv: lite tankar om dagens ridpass

_moa_ skrev:
Vad anser ni om att börja rida sin häst på islandskandar även om hästen inte har accepterat tränsbettet fullt, är framtung, hänger i handen(dock inte på stången) och väldigt stel?

Provade att rida min vallack på det i dag och wow :D Han gick super dupper bra! Hängde inget och var avslappnad och verkade gilla bettet.

Töltade lite på hemvägen ute på asfaltvägen. Vi har snö som ligger packat på vägen därför såg jag spåren när jag gick hem... Dom såg helunderliga ut :confused:.. Det var inte pass eftersom spåren inte förflyttades samtidigt (om ni förstår). Det såg ut mer år trav hållet, men en häst som hade bakebenen 200mil efter (det var INTE trav jag red iaf utan tölt eller grissepass :o ) Var det tölt? Eller var dte helt enkelt pass? Ska försöka att rita upp här nedanför så kanske ni fattar bättre :D

.................0........................0.................................
....................0...................0......................

Något sånt såg det ut som och det var inte trav... Men är det pass eller tölt fast kanske passtaktig eller travtaktig??

Sen en fråga till :D

Om man säger att hästen töltar rent, måste den vara taktmässig då?
Har nämligen en liten diskussion om min häst kan tölta eller inte :crazy: .

En häst bör ha lärt sig tygeln innan den får bett i munnen. Första bettet bör vara väldigt följsamt och då använder jag Mylerbett MB01E eller vanligt tredelat. Det är dock bättre att rida på en islandsstång om man själv kan tekniken att rida med lätt hand och utan tryck i munnen, med fri tygel (inte lika med lång) och små förhållningar när det behövs, om en häst vill lägga sig i handen. En häst som lägger sig i handen blir bara mer och mer framtung och mer och mer okänslig. Inte på något bett skall en häst lägga sig i handen.

Eftersom du uppenbart får bättre kommunikation med din häst på islandskandaret så forsätt med det. Det låter ju som om du vet hur det skall kännas och användas samt du verkar vilja ha en lätt kontakt i handen. Tyvärr tror jag dock att du fått den att lyfta huvudet för högt vilket gör att den sänker ryggen och tappar bakdelen.

Klockren tölt är absolut ren 4-takt, annars är det travaktig tölt eller passaktig tölt. Om din häst bara travat innan har du antagligen lyckats få travaktig tölt. Om den passat innan brukar den bli mer passaktig ju mer man tvingar upp huvudet. Tölten ligger mitt emellan trav och pass och allmänt går hästen mer åt trav då den sänker huvudet och mer åt pass då den höjer huvudet. Tyvärr rider många tölt genom att tvinga upp huvudet men då tappar häsen bakdelen.

Tölt i sakta tempo med flytande övergång från skritt och huvudet i ca 45 gradersriktningen är vad du skall starta med och du skall känna hur bakdelen samlas och jobbar. Börja med att samla ihop hästen i skritt men öka takten tills du kommer upp i sakta tölt. Bibehåll samling och undertramp. Låt det bli skrittölt i början om hästen tappar takten tills den orkar. Ge den några veckor och snart töltar den riktigt bra. Rid med aktivt säte, lös tygel och sekundkorta förhållningar när så behövs.

Anette

Jo det var det ju... Men det var inte trav =) Någon annan konstig gångart =P

Lobelia skrev:
Islandsstång och inridning hör enligt mig inte alls ihop.

De flesta islandshästar kan lära sig tölta så troligen kan även din göra det.

Nu fattar jag inte?? Inridning och stång? Min häst är inte under inridning...

Jo visst kan han tölta, han har ju gjort det med mig! Men det är en person som hela tiden är på mig att min häst inte töltar, fast än att båda min tränare har sagt att han har töltat helt rent under våra lektioner... Men sen beror det ju på mig... Jag vet inte riktigt hur jag ska träna eller jo jag vet, men vi har så mycket problem med annat att jag inte har haft orken att träna tölten så mycket som vissa tycker att jag kanske borde.

Men för mig har tölten inte varit viktigast, ännu. Har tränat en massa annat och har nu fått en häst med lite livsgnista som tycker att det är kul att jobba, vilket han inte tyckte innan.

När du skrev att hästen ännu inte accepterat bettet så tolkade jag det som om du höll på att rida in den, i synnerhet som det på inlägget verkade som om du inte visste om din häst kunde tölta, ett litet missförstånd ;)

Jag skulle inte använda islandsstång i din situation, för att det ska funka bör hästen vara välriden, inte framtung och ha problem med bettet.

_moa_ skrev:
Nu fattar jag inte?? Inridning och stång? Min häst är inte under inridning...

Jo visst kan han tölta, han har ju gjort det med mig! Men det är en person som hela tiden är på mig att min häst inte töltar, fast än att båda min tränare har sagt att han har töltat helt rent under våra lektioner... Men sen beror det ju på mig... Jag vet inte riktigt hur jag ska träna eller jo jag vet, men vi har så mycket problem med annat att jag inte har haft orken att träna tölten så mycket som vissa tycker att jag kanske borde.

Men för mig har tölten inte varit viktigast, ännu. Har tränat en massa annat och har nu fått en häst med lite livsgnista som tycker att det är kul att jobba, vilket han inte tyckte innan.

Då tycker jag du skall fortsätta med stången om det känns rätt och tränaren tycker det ser rätt ut och så tar du saker i den ordning och takt du själv tycker känns rätt och struntar i andras krav!

Anette

Hej.
Det finns inget moment i tölt där hästen står på det sättet du beskrivit.
När hästen töltar rent har den antingen en eller två ben i marken samtidigt..
Det "rullar" från
vb
vb---------vf
vf
vf---------hb
hb
hb--------hf
hf
hf---------vb
:rofl:
Alla fotisättningar är lika långa, det är det som gör att hästen flyter fram i tölten.
Om hästen sätter ner alt lyfter upp någon hov snabbare ändras takten dvs hästen , rollar, blir passtaktig(står längre på samsidigt benpar), blir travtaktig(står längre på diagonalt benpar).

Jag tycker att han trivs mycket bättre med stånget så länge man är ute och rider själv, har man andra hästar med lyssnar han inte på något bett eller en ryttare överhuvudtaget. Han stannar och svänger osv när man är med andra ute men att tex ställa lite eller be om en öppna två steg är ju omöjligt ;)

Jag ska vara helt ärlig att när jag rider på vanligt tränsbett hänger sig kjarni jag gör en förhållning och ger eftergift och han "följer med" eftergiften och blir likt förbaskat hängande. Därför erkänner jag att jag kan bli för "lam" i handen ibland. Med stånget hänger han, jag är jätte rädd för att det är skarpare och tar knappt i tyglen och ger en jäkla eftergift och hästen lyssnar bra på det. Så det är det att egentligen om man ska läsa över allt så är vi ju inte någon av oss klara för stång :D ...

Hästen är väldigt passaktig om han inte passar helt. Kan tex inte galoppera helt ok för han väljer pass osv. Oftast passar han såklart i tölten då med. Dom gångerna jag har fått tölt så tappar jag honom alltid i trav, aldrig i pass utan alltid i trav... något tips??

Jag har försökt med att skrittölta igång honom, men eftersom han kan vara ganska trög och behöva puchas igång upplever jag inte att det funkar för han lyssnar inte. Så istället brukar jag rida mycket halter, rygga innan jag börjar tölta för att få med rumpan. Det funkar några steg innan han "drar" iväg i 200 och lyssnar inte på något, blir jätte tung och tillsist så tappar jag honom. Hur ska man göra??

Traven är hyfsad, men inte bra eftersom man får leta efter en mer framtung häst.. Hur tränar ni traven för att inte få den så framtung??

Hur ska man träna galoppen om man bara är jätte jätte passaktig eller passar helt??

Börjar kännas som ett jätte jobbigt problem då alla jämt tjatar om tölten, jag vill att han ska kunna tölta, stressat mycket fram med honom. Är det en ridtur som jag är nöjd med är det alltid någon/t som trycker ner det igen. Jag tycker inte att det är kul längre och helt ärligt så lägger jag inte ner så mycket energi på tölten nu, för jag blir bara sur och besviken på mig själv. vill egentligen sälja honom, för jag tycker att han förtjänar någon som kan. Alltså inte jag...

Nu stack jag iväg från tråden, men men

Okej, så kan det gå :D

Han har varit lektions häst väldigt länge innan jag köpte honom och är ganska "avstängd" när det gäller vissa saker. Sen är han ju självklart lat och kan alla knep i hela världshistorien för att slippa jobba.. Tex i en halt kan man ju ta bettet och dra som fan ner mot marken, resultatet matte tappar balansen och stupar framåt ;)

Det är tyvärr ingen tränare som har kollat när jag ridit med stånget ännu. :o Har bara gjort det en gång ännu. Men ska prata med henne nästa gång jag rider och se vad hon säger.

Pust! Det låter som en otroligt jobbig häst ärligt talat och mycket arbete även för den som kan...!

Han lyssnar dåligt, är lat, framtung, drar ibland iväg, är passaktig och... hua! Jag kan förstå att du tappar sugen! Men tappa inte humöret och självförtroendet och låt inte andra trycka ner dig. Du har en svår häst låter det som, och det tar tid och du har rätt att glädjas åt dina framsteg. Är det för din skull du vill sälja hästen så gör det men är det för att andra gnäller och du gillar din häst trots allt, så kämpa på. Testa lite egna saker, våga. Se det positivt; den här hästen kan du lära dig massor av. Uppriktigt sagt skulle jag behöva se hästen, byggnad, skoning mm, hur ni rider ocjh provrida själv för att ge råd men rent allmänt så måste du lägga krutet på at få honom att lyssna och lyda. Natural horsemanship? Tömkörning och träning från marken? Fortsätta för instruktören om denne är bra.

Avtrubbade hästar är det tråkigaaste som finns och du måste först och främst väcka liv i honom. Ge honom kondition och framåtanda, utnyttja terängen och galoppera i uppförsbacke (svårt att passa). Du kan trava uppför också, då måste han skjuta på med bakdelen. Kolla honom med equiterapeut så han inte har ont någonstans. Bara det kan få en häst att bete sig som din och får han då hjälp så kan han bli oerhört tacksam, villigare, piggare och mer benägen att lyda.

Rid mycket med sätet och mindre med tygeln. Och strunta i dina medryttares kommentarer! De rider antagligen inte din häst bättre själva! Växla tempo ofta, start stopp, träna gärna från marken först med hjälp av dubbellongering/tömkörning. Jag tror du måste börja med att befästa ditt ledarskap nämligen och det gör man lättast från marken. Du kommer kanske bättre åt din häst i en paddock från marken och gå bakom med ett spö med lite klatsch som låter? Stampa i backen snabbt hårt och bestämt är en dominanshandling som är mycket effektiv, eller att slå med risdpöet på den egna stöveln. Jag förstår hur som helst din situation och att du tytcker det är jobbigt. Taskigt av ridkompisarna att hacka då också. Bättre att berömma de små framsteg du gör!

Anette

Glömde skriva att du kanske själv behöver visa dig mer intensiv och snabb i hjälper och korrigeringar. En het häst kräver en lugn ryttare men en lat häst kräver en hejig ryttare som stressar upp hästen lite och får den att vakna och lyssna igen. Börja från marken med lösloongering i rundpaddock och snbba start och stopp. var bestämd, snabb och intensiv. Det är du som ledare som bestämmer leken och tempot! Men glömm inte berömmet!

Anette

Jag vill inte sälja min häst, verkligen inte, men man börjar ju fundera.

Han är världens snällaste och skulle aldrig med vilja göra någon illa. Jag lite till 100% på honom och känner mig trygg på honom. Men han är så jäkla kaxig. Longering kan han gå så bra så man nästan sväller över av stolthet (jag har ju fått honom avslappnad och trrava inte bara passa :p ) tills han kommer på att det nog är dags att kaksa sig lite. Stannar och går in emot mitten, vänder, drar iväg rakt fram och massa saker.

Tömkörning är ju det roligaste på den hästen. Han lyssnar absolut inget och det slutar oftast med att jag sätter mig pladask i paddocken och storlipar för att inte slå ihjäl hästj*vlen (som han då heter) :o . Vill jag böja går han runt i en cirkel så han hamnar vid mig och trasslar in sig i linorna, även där kan han dra iväg, vill jag svänga på volten vill han gå framåt eller bara böja, vill jag flytta bakdelen så händer inget utan han fortsätter att gå som om inget hade hänt. Jag har då klatchat till honom ordentligt på rumpan bara för att slippa använda tömmen så mycket och visste det funkar ett tag tills han tröttnar och då står han på bakbena om man så vill svänga.

Om jag ska markarbeta så blir det oftast väldigt okontrollerat och ibland springer han även över mig..

Du hör ju hur bra det här låter :o :D

Men samtidigt så har vi gjort otroliga framsteg. När jag köpte honom fanns ingen vilja alls. Han gjorde det han skulle men det var inte kul för honom. Så på så sett tycker jag att det är bättre som han är nu. Det känns som att det är lättare att jobba med en häst som tycker att det är kul och jobba.

Passa i uppförsbackar funkar utmärkt :D Inga problem :crazy: och skulle det inte funka kan man ju gå i korsgalopp.

Spelar skoningen mycket roll på hur träningen blir??

Okej... Löslongering gör vi ibland och oftast har vi ett hinder med i leken också så han får hoppa. Det tycker han är väldigt roligt!

Hetsig ryttare på lugn häst låter ju perfekt.. Det blir inte så svårt att hetsa upp sig lite ;)

Men om man hetsar blir han väldigt tung och då har man knappt någon kontroll sen om han skulle få för sig något..

_moa_ skrev:
Jag vill inte sälja min häst, verkligen inte, men man börjar ju fundera.

Han är världens snällaste och skulle aldrig med vilja göra någon illa. Jag lite till 100% på honom och känner mig trygg på honom. Men han är så jäkla kaxig. Longering kan han gå så bra så man nästan sväller över av stolthet (jag har ju fått honom avslappnad och trrava inte bara passa :p ) tills han kommer på att det nog är dags att kaksa sig lite. Stannar och går in emot mitten, vänder, drar iväg rakt fram och massa saker.

Tömkörning är ju det roligaste på den hästen. Han lyssnar absolut inget och det slutar oftast med att jag sätter mig pladask i paddocken och storlipar för att inte slå ihjäl hästj*vlen (som han då heter) :o . Vill jag böja går han runt i en cirkel så han hamnar vid mig och trasslar in sig i linorna, även där kan han dra iväg, vill jag svänga på volten vill han gå framåt eller bara böja, vill jag flytta bakdelen så händer inget utan han fortsätter att gå som om inget hade hänt. Jag har då klatchat till honom ordentligt på rumpan bara för att slippa använda tömmen så mycket och visste det funkar ett tag tills han tröttnar och då står han på bakbena om man så vill svänga.

Om jag ska markarbeta så blir det oftast väldigt okontrollerat och ibland springer han även över mig..

Du hör ju hur bra det här låter :o :D

Men samtidigt så har vi gjort otroliga framsteg. När jag köpte honom fanns ingen vilja alls. Han gjorde det han skulle men det var inte kul för honom. Så på så sett tycker jag att det är bättre som han är nu. Det känns som att det är lättare att jobba med en häst som tycker att det är kul och jobba.

Passa i uppförsbackar funkar utmärkt :D Inga problem :crazy: och skulle det inte funka kan man ju gå i korsgalopp.

Spelar skoningen mycket roll på hur träningen blir??

Hua! Måste beundra att du kämpar på och ändå tycker om din häst!Du måste dock jobba med ditt ledarskap, men du har ingen lätt uppgift. Jag hade defintivt varit i en rundpaddock och gud nåde den häst som springer på mig! Då hade den fått springa för jag hade jagat runt den ett antal varv och sedan krävt ett tvärstopp, tills det funkat! Han kommer kanske att drypa av svett och du med, men du måste ta ledarskapet, helt! Helt klart behöver du löslongera först i rundpaddock för att inte behöva annat än hålla reda på hästen, inga linor, för du har fullt upp med det. Först när han lyssnar och lyder där är det dags att gå vidare.

Prova brant uppförsbacke! Där kan de i regel inte passa så lätt. Jag hade skott honom med 1 cm längre tå fram än normalt, inte mer, och 10 mm sko samt 1 cm kortare tå bak, inte mer, och 6 mm travsko eller oskodd bak, om hans hovar tål det. Det gör att han går mer åt traven. Gör du motsatt går han mer åt passen. Har haft hästar med samma gångartsproblem som du och det har funkat. Dock har de inte varit så jobbiga mentalt som din. Det du gett dig på är en stor och krävande uppgift. Den som inte förstår det skall inte lägga sin näsa i blöt! Islänningar är smarta, starka och envisa och har de börjat ta kommandot, då är det riktigt jobbigt! Du borde nog ta hjälp ett par ggr av en som är duktig på NH för att få in kommunikationstekniken.

Men nu måste jag lägga mig, men jag hoppas jag peppat dig lite!

Kram Anette

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
Islandshäst ...Eller; vad göra när man prövat allt utan resultat? Long story short: blev intresserad av islandshästar för några år sen efter en...
Svar
9
· Visningar
1 709
Islandshäst Hej! :) Nu är det dax för mej att skaffa islandshäst! Jag har ridit i över 10 år, men d var först i oktober -09 som jag började rida...
Svar
14
· Visningar
3 653
T
Islandshäst Jag håller på och tränar mitt sto och tölten har börjat komma. Än så länge inte så snabbt och min kille filmade när jag red så jag såg...
2
Svar
25
· Visningar
2 852
Senast: tinystina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar