hur ser om man rider rätt i trav?

loote

Trådstartare
Hej!
Går en nybörjar kurs på en ridskola. Förra gången tränade vi lättsits,och ridläraren pratade om att man kan hamna i ''fel'' trav. Men fattade inte riktigt, hon sa att man kunde se det men jag kunde inte det. Då stod jag på marken och kollade på andra som red i lättsits. Någon som kan förklara lite bättre?

Sv: hur ser om man rider rätt i trav?

Stod ni i lätt sits? (stod lite upp ur sadeln hela tiden), eller red ni lätt? (upp ner upp ner upp ner....)

När man rider lätt ska man ha rätt sittben som man säger, så om ni rider runt runt i ett ridhus så ska du stå upp när hästen har sitt framben närmast väggen framåt, och sitta ner när den har det bakåt. Kikar du ner ser du självklart inte hela benet, men du ser "knölen" som rör sig fram och tillbaka. Kort sagt - ridhusväggens framben framåt - stå upp, ridhusväggens framben bakåt - sitt ner.

Be ridläraren hjälpa dig genom att säga upp ner upp ner upp ner, samtidigt som du tittar ner på hästens ben så kommer du se ett samband:)

Hoppas du förstod, och lycka till med ridningen!

Jag tror nog din ridlärare kommer säga till i lättridningen om du sitter på rätt sittben eller inte.
Det är ingen katastrof så här i början om det råkar bli fel, då man mest rider runt ett fyrkantsspår.

vi red lätt(upp,ner,upp...). Tack för förklaringen! Det var så hon förklara ungefär,fast då skulle man hålla koll på andra saker också så ja blir lite förvirrad! hon sa att det inte gjorde så mycket om man red med fel sittben bara runt och runt i ridhuset,men att det spela roll sen när man skulle göra mindre svängar eller volter.

Så om man rider i vänstervarv runt i ridhuset,ska alltså man stå upp när hästens vänstra framben som är närmast väggen är framme, och sätta sig när väntser framben är bak? fattade jag rätt ? :)

.

Så om man rider i vänstervarv runt i ridhuset,ska alltså man stå upp när hästens vänstra framben som är närmast väggen är framme, och sätta sig när väntser framben är bak? fattade jag rätt ? :)

Nästan helt rätt. När du rider i vänster varv så är din vänstersida in mot mitten av ridbanan och då bli det höger framben som är närmast väggen och därmed det benet du ska ha koll på. ;)

nej i vänster varv så har du höger sida mot väggen och då är det höger ben fram = upp / häger framben bak = ner.
bry dig inte så mycket om höger och vänster utan ta bara väggen som rikt märke på vilket ben du ska kolla.

Är det inte enklare och säga att när hästen trampar ner sitt yttterben sitter man ner och när den trampar ner sitt innerben står man upp...?

Okej tack!
alltså ytterben är väl det mot väggen och innerben det mot
ridbanan? eller är det tvärtom? samma sak med inner och ytter tygel.

Japp :) Innerbenet är det som är närmast ib åt mitten. Samma med tygeln.

Är det inte enklare och säga att när hästen trampar ner sitt yttterben sitter man ner och när den trampar ner sitt innerben står man upp...?
fast som jag minns det (och som jag märkt på de elever jag haft på ridskola) så är det betydligt lättare för en ovan ryttare som sitter uppe på en häst att se om bogar/ben rör sig framåt/bakåt än att samtidigt koppla ihop när den sätter ner det ena eller andra benet. :)

När hästens framben närmast väggen (ytterben heter det) rör sig fram, ska du stå.
När hästens framben närmast väggen (ytterben heter det) rör sig bakåt, ska du sitta.
Alltså samma ben pratar jag om. Så du ska alltså trava med hästens framben närmast väggens takt.
När du förstår och kan detta lite bättre, kommer det vara svårt att göra fel sen! ;)

Inner sida, =innertygel och inneskänkel. = in mot mitten på ridbanan.
Ytter sida= ytter skänkel och yttertygel = mot väggen. :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
7 348
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 903
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar