Hur ser ni ut i höstmörkret??

O

Orvar

Hur pass mycket refelxer har ni på er och hur pass mycket utrustar ni era hästar med reflex när ni är ute och rider bla. i höstmörkret? Jag bli vansinnig när jag kör förbi ryttare som är urdåliga på att utrusta med refelxer. Körde tex herromdagen förbi en ryttare som var ute och red vid vägen som endast hade en reflexväst på sig. Jag såg icke att hon att till häst utan när jag var precis brevid henne såg jag att hon var ridande. Men för kattsingen, hästen då?! Tänk om hon hade trillat av hästen och den hade sprungit iväg, då hade man inte sett den för fem öre, hur vågar folk? Jag anser att man bör tänka ett steg längre!

Själv har jag reflexväst, ländtäcke med reflexband och refelxer på hästens alla fyra ben. Hur ser ni ut i höstmörkret??

Sv: Hur ser ni ut i höstmörkret??

Jag har reflexväst samt reflex på ena benet. Hästen har reflexer på alla fyra ben, svansreflex samt ländtäcke med reflex. Vet att jag borde ha en lampa också, men har liksom inte hunnit skaffa det än:angel:

Underbart..sånt tycker vi om. Hellre för mycket än för lite. Åandra sidan så kan det inte bli för mycket.

På hästen: ländtäcke med reflex, reflex på alla fyra ben, reflexbrösta,

På mig: reflexväst, reflex på hjälm, har en pannlampa (men pållen hatar, den ser spöken i alla mörka vrår) så den använder jag inte så ofta men å andra sidan försöker jag inte rida ut i naturen när det är så mörkt att jag inte ser något, har en ridbana vid dessa tillfällen som tur är

Jag har ingen häst som jag rider. Men när jag kör min ponny så har jag röda lysen bak på rockarden plus en lgf-skylt, vit lysen fram, reflexbrösta, benreflex på alla 4 ben och själv har jag en reflexväst med blinkande röda dioder i.

Hur pass mycket refelxer har ni på er och hur pass mycket utrustar ni era hästar med reflex när ni är ute och rider bla. i höstmörkret? Jag bli vansinnig när jag kör förbi ryttare som är urdåliga på att utrusta med refelxer. Körde tex herromdagen förbi en ryttare som var ute och red vid vägen som endast hade en reflexväst på sig. Jag såg icke att hon att till häst utan när jag var precis brevid henne såg jag att hon var ridande. Men för kattsingen, hästen då?! Tänk om hon hade trillat av hästen och den hade sprungit iväg, då hade man inte sett den för fem öre, hur vågar folk? Jag anser att man bör tänka ett steg längre!

Själv har jag reflexväst, ländtäcke med reflexband och refelxer på hästens alla fyra ben. Hur ser ni ut i höstmörkret??

jag:
reflexväst
hjälmreflex

hästen:
4 benreflexer
reflexbrösta
reflex ländtäcke
svansreflex
tränsreflexer

Jag: reflexöverdrag på hjälmen och reflexväst eller ibland reflexjacka och pannlampa.

Hästen/ponnyerna: reflexbrösta och reflexer på alla fyra benen. Vid kyla även ridtäcke/ländtäcke med reflexer. Ibland blinkande röd lampa fäst i reflexbröstan och svansreflex.

Dessutom sitter det fastklistrade reflexer på sadlarnas bakvalv. Använder mycket sällan spö när jag rider men kan ta med reflexvarianten ut i mörkret för att ha något att vifta med åt "bildårarna".

Mina kompisar brukar säga att hästarna och jag ser ut som utsmyckade julgranar...

Senast ändrad av en moderator:

Jag: Stor reflexväst, lampa på hjälmen. Har jag termobyxorna äre reflex på dom å.
Häst: Benreflexer på alla 4. Reflex på nosgrimma, signalländtäcke m reflexer.

Mina kompisar brukar säga att hästarna och jag ser ut som utsmyckade julgranar...

Jamen bättre det än en skadad häst och ryttare. Ju mer dessto bättre.

Kan man utrusta för mycket med refelxer? Jag tycker inte det..

jag brukar se ut så här. ursäka den dåliga bildkvalitén...
brukar ha 4 reflexer på benen i vanliga fall...
även reflexväst men den fick min sambo låna eftersom han skulle gå bredvid mig och hästen ner till ridhuset.

16000877.jpg

Jag brukar ha reflex väst och armreflexer.
Hästen brukar ha reflexer på alla benen, reflexsnöre som jag brukar binda fast på tränset och ett som jag brukar linda runt svansen. Har funderat på att köra ett reflex ridtäcke med.

På mig: reflexväst o hjälmreflex
På hästen: benreflexer på alla 4, reflexbrösta, ev så ska jag införskaffa nåt till svansen.
Dock så rider jag ALDRIG ut i mörkret, och dom gångerna jag väl gör det så är det inte på vägar utan i skogen!

*KL*

Reflexväst på matte, samt att jackan har reflexmaterial i stora sjok på axlar och rygg.
Stigbygelreflexer.

Reflexbrösta, reflexskrittäcke och benreflexer (alla ben) på hästen.

Rider inte på trafikerade vägar i mörker dock, men får korsa dem.

Har reflexer oavsett tid på dygnet höst - vinter, dvs även dagtid.

KL

Nu rider inte jag på så mycket trafikerade vägar på hösten/vintern när det är mörkt. Men t/r till ridhuset blir det ju, och det är ca 5 min skritt på grusväg med lite bilar.

Rider i reflexväst och hjälmreflex.
Hästen har reflexbrösta och reflexer på samtliga ben. Har tänkt köpa ett reflexländtäcke, men det har tyvärr inte blivit av.

Har alltid reflexjacka nu, senaste ridturen hade hästen reflexländtäcke och benreflexer även om det var på dagtid.

Det har blivit en mörkerridtur hittills i höst, då hade jag:
reflexjacka
benreflexer
pannlampa

hästen hade:
två reflexer på tränset
reflexbrösta
benreflexer
stigbygelreflexer
vit lampa på ena stigbygeln
reflexländtäcke med röd lampa
svansreflex

Rider ofta en bit på bilväg, även om jag försöker hålla mig till skogsvägar så gott det går.

Jag har en reflexväst på mig, på hästens ben och i svansen.
Känner att jag kanske skulle behöva köpa ett reflextäcke också.

jag brukar ha reflexväst, & reflexband på hjämen. & ska jag rida ut mer vid vägar & så brukar jag ha på armarna & stigbygelreflexer. pannlampa ibland.

pollen har brösta, ländtäcke & reflexer på alla ben. ibland får han även ha på tyglarna/tränset & svansen. det beror på vart man rider.

men hellre att man ser ut som en julgran än knappt använder reflexer alls.

Hej

Jag har reflexväst och reflex till hjälmen samt en pannlampa.

Hästen har en brösta i reflex, ländtäcke i lysande gult samt reflexer på alla ben. Har även reflexer på tyglarna.:rofl:

Hatar tanken på att inte synas i mörkret...

Reflexväst.. Benrefläx på alla benen o gärna dubbel uppsättning. Reflex på tyglarna och på stigbyglarna.. Och en pannlampa.

Har fartdårar efter den väg jag har hästen. Eller en "fartdåre" som jag varit i luven på då h*n inte har vett at sakta in då en häst kommer efter vägen.. Så de ska inte få äran att påtå att jag inte syntes om de någon gång kör på mej och min häst.. Då ska de minsann få stå för rubbet.

(Nu rider jag ner i diket då de kommer. Men djur är djur och kan flyga upp ur diket för minsta lilla onödiga anledning)...

Jag brukar ha reflexväst, pannlampa, några reflexer på jackan och reflexer på stigbyglarna.
Hästen har reflexband på alla fyra ben och ländtäcke med reflex.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 907
Senast: Piek
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama