Hur ser ni på att pruta

Sv: Hur ser ni på att pruta

Är du öht intresserad av hästen till nuvarande pris? Eller det är helt no-no?

Jag hade nog åkt och tittat på den, om den är så intressant som jag tolkar dig. Om hästen sedan inte motsvarar det som presenterats, eller om du helt enkelt bara känner att nej, det är den inte värd - säg det på ett snyggt sätt.

"Jag är absolut intresserad av hästen, men personligen tycker jag att priset ligger lite för högt". Utifrån det brukar det antingen bli dörren eller diskussion.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Är i jakt efter häst och har varit och kollat på en del. Har spanat på ett par på nätet som jag tycker är intressanta men som jag tycker är "dyra". Varav en av dem har varit in och ut på annons sedan i våras.

Jag skulle gärna vilja pruta, men det känns lite sådär :nailbiting: Jag tycker INTE att den är värd det satta priset, och uppenbarligen ingen annan heller eftersom den inte blir såld. Priset ligger på 59', hur mkt vågar man pruta? Och hur skulle ni reagera om någon pruta på er saluhäst?

Jag är i färd att sälja häst och jag tycker att det är väldigt viktigt att känna att köparen är seriöst intresserad och kommer att ta hand om hästen på ett vettigt sätt. Får man bra kontakt, känns det mer okej att ta ett bud som ligger en bit under det begärda. Det som däremot gör mig galen är när folk ringer och ska ha en häst på prov, eller först visar sig beredda att ge fullt pris, sedan visar det sig att deras budget ligger på hälften och så har man bemödat sig att visa hästen. Det är direkt oförskämt, tycker jag, och inträffar då och då. Så ni som ringer och tjatar om att hästar ska lämnas ut på foder för ev framtida köp, gör inte det om det inte står i annonsen please!
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jag är i färd att sälja häst och jag tycker att det är väldigt viktigt att känna att köparen är seriöst intresserad och kommer att ta hand om hästen på ett vettigt sätt. Får man bra kontakt, känns det mer okej att ta ett bud som ligger en bit under det begärda. Det som däremot gör mig galen är när folk ringer och ska ha en häst på prov, eller först visar sig beredda att ge fullt pris, sedan visar det sig att deras budget ligger på hälften och så har man bemödat sig att visa hästen. Det är direkt oförskämt, tycker jag, och inträffar då och då. Så ni som ringer och tjatar om att hästar ska lämnas ut på foder för ev framtida köp, gör inte det om det inte står i annonsen please!
+1 på detta. Blir oxå trött på folk som vill låna gratis. Men de som först låtsas ha pengar o sen visar sig ha en bråkdel av köpesumman vill man ju bara kräkas på, blää. By the way: Inte ringer väl folk på bilannonser o vill låna en tillsalubil gratis i x antal månader? Vad är skillnaden?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

Har man inte för avsikt att betala begärt pris är det rimligt att pruta i förväg, på det sättet slipper man åka och titta på en häst där ägaren ändå inte kan tänka sig att diskutera priset, man kommer ju ändå aldrig att komma överens om priset. Man ska däremot passa sig för att pruta men hänvisning till att hästen inte är värd mer om man inte sett den (eller har full stam och bra videofilmer). Det känns konstigt med personer som blir sura för att man tar upp priset över huvudtaget innan man kommer och tittar, vill folk hellre att man ska komma och provrida för att man sedan ska inse att det inte finns en chans att man kunnat komma överens om priset? Eller ska man som köpare skippa alla hästar som ligger ovanför ens maxpris fast man vet att det finns många som egentigen är inom ens budget?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

Eller ska man som köpare skippa alla hästar som ligger ovanför ens maxpris fast man vet att det finns många som egentigen är inom ens budget?

Som säljare frågar jag alltid först köparen vad den har för budget och vilken prisklass den söker häst inom. Sedan är det tyvärr också ofta så att personer som söker hästar kanske har en budget på 120' letar efter ett djur som utan problem skulle kunna värderas till 500'. De ska ha 8-9 mässiga gångarter, inga olater, inga skador, gärna utbildade till msv osv, osv. Helt orimligt.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Det jag tänker på är snarast är rimliga prisskillnader, låt säga att man om man har en budget på 100.000 tittar på hästar upp till 120.000-150.000 eller så men är tydlig med sin budget. Det är tidsbesparande för alla parter att veta om det är möjligt att komma överens.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Det jag tänker på är snarast är rimliga prisskillnader, låt säga att man om man har en budget på 100.000 tittar på hästar upp till 120.000-150.000 eller så men är tydlig med sin budget. Det är tidsbesparande för alla parter att veta om det är möjligt att komma överens.

Det har jag inga problem med. har man sagt sin maxgräns och ägaren ändå bjuder in till visning har man ju i praktiken accepterat ett lägre bud.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

+1 på detta. Blir oxå trött på folk som vill låna gratis. Men de som först låtsas ha pengar o sen visar sig ha en bråkdel av köpesumman vill man ju bara kräkas på, blää. By the way: Inte ringer väl folk på bilannonser o vill låna en tillsalubil gratis i x antal månader? Vad är skillnaden?

Nej, eller hur! Hände mig för ett par år sedan. En känd ryttare tog med sig ett par köpare och skulle titta på häst. Visar hästen och tränaren rider och blivande ryttaren rider. Precis när jag ska kliva på tåget hem kryper det fram att de först planerat att låna hästen 6 månader och bara tänker erbjuda halva köpesumman. Då blev jag sur.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

KL

Det är ju givet att man kollar på hästen först, men det tog jag som självklart. Dock verkar det som att folk inte tar det lika givet som jag, ni menar alltså att folk ringer och prutar INNAN de sett hästen? :crazy:

Vad gäller budget så kan jag ge ungefär det dubbla mot vad de begärt, det är inte det som är problemet i detta fall. Utan snarare att jag tycker det är en trevlig häst, men enligt informationen jag tagit del av så är den inte där den borde vara rent utbildningsmässigt för att ligga på begärt pris.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Hästpriserna ligger i botten idag, så det är absolut läge att pruta.

Jag har fått erbjudande om flertalet hästar gratis under hösten. Då pratar jag inte om travare, gamla eller oinridna hästar, utan om helt vanliga grundridna trevliga hästar. Marknaden är död för allt som inte är spektakulärt.

Att det dessutom är uppstallningssäsong gör prutläget ännu bättre. Under vintern säljs inte många hästar, och att hästen ska kosta en hel massa i tid och pengar tills det blir bättre säljtider i vår, gör att många hellre drar av rätt rejält på priset än att stå med hästen ett halvår till.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Hur tycker du att folk som har en budget på 100.000 ska göra?


Undvika alla hästar som kostar över 100.000 fast de vet att det att priset på en stor del är under deras budget, det är bara pålagt prutmån

Eller

Ringa och höra hur läget är om de ser en intressant häst?

Eller

Åka och titta på en häst och hopas på att det går att pruta av en eller annan anledning trots att man vet att man aldrig kommer att betala begärt pris?
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Hur tycker du att folk som har en budget på 100.000 ska göra?


Undvika alla hästar som kostar över 100.000 fast de vet att det att priset på en stor del är under deras budget, det är bara pålagt prutmån

Eller

Ringa och höra hur läget är om de ser en intressant häst?

Eller

Åka och titta på en häst och hopas på att det går att pruta av en eller annan anledning trots att man vet att man aldrig kommer att betala begärt pris?


Jag hade åkt och tittat på en häst för 120'. Man kan pröva att bjuda 100', och går säljaren inte med på det, är resterande summa inte omöjlig att skrapa ihop. Hade jag verkligen sökt efter kvalitet, hade jag ropat hem en 1-2 åring på elitauktion eller fölauktion på senhösten för samma summa och förhoppningsvis kommit hem med en mycket bra häst som man sedan får utbilda själv. Förstås förutsatt att man har möjlighet att hålla hästen under uppväxtåren.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Vad gäller budget så kan jag ge ungefär det dubbla mot vad de begärt, det är inte det som är problemet i detta fall. Utan snarare att jag tycker det är en trevlig häst, men enligt informationen jag tagit del av så är den inte där den borde vara rent utbildningsmässigt för att ligga på begärt pris.

Men har du sett den på film? Den kan ju ha kvalitet som gör att den ändå betingar samma summa, bara att den ligger lite efter. Egentligen är det ju bättre att lägga pengarna på en sådan häst och komma långt, än en halvtaskig individ som är utbildad men har nått toppen av sin kapacitet. Om man tänker prestation, i alla fall. Men hade jag blivit upp över öronen kär i en individ eller hittat precis rätt så hade jag lagt summan de begärde oavsett.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jag hade åkt och tittat på en häst för 120'. Man kan pröva att bjuda 100', och går säljaren inte med på det, är resterande summa inte omöjlig att skrapa ihop.

Om man bor på rimligt avstånd är allt väl för en själv men som säljare hade jag blivit smått irriterad om köparen inte ens funderat på att betala begärt och inte upplyst om det. Bor man långt bort så vill åtminstone jag ha klart för mig så långt det är möjligt att hästen är något för mig och det inklusive priset. Om man verkligen kan eller vill skapa ihop pengarna varierar, och behöver inte ens handla om om man har pengar eller inte.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Fast jag tror du har gått minste om poängen lite...

För mig gör det ingenting i sig att den ligger efter i utbildning etc. Men jag kommer då inte betala lika mkt som för en likvärdig häst med samma kvalitéer, bara för att. Som sagt har jag en budget som tillåter det dubbla, men är hästen inte värd det rent pengamässigt så ser jag ingen anledning att betala det. Men samtidigt är det en häst som skulle matcha mina önskemål i övrigt. Mina önskemål är dock inget som betingar några högre summor.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

KL
Jag som inte gillar köpare som prutar kan respektera den som istället ringer och talar om vad det är för häst som man letar efter och då också säger sitt maxpris. Tycker det känns mycket ärligare än den som ska pruta utan att ens ha sett hästen.
Då är det upp till mig som säljare att säga om jag har eller inte har någon häst som passar i rätt prisklass.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Fast jag tror du har gått minste om poängen lite...

För mig gör det ingenting i sig att den ligger efter i utbildning etc. Men jag kommer då inte betala lika mkt som för en likvärdig häst med samma kvalitéer, bara för att. Som sagt har jag en budget som tillåter det dubbla, men är hästen inte värd det rent pengamässigt så ser jag ingen anledning att betala det. Men samtidigt är det en häst som skulle matcha mina önskemål i övrigt. Mina önskemål är dock inget som betingar några högre summor.
Men om det nu finns en massa likvärdiga hästar för mindre pengar: Köp någon av dem då! Ofta är det någon detalj som gör att man som köpare inte vill ha någon av de andra hästarna, och ja, då är det kanske den detaljen som gör att de hästarna är mer svårsålda och därmed billigare ;)

Allmänt:
Har man bara 100 000 kr så är det rent oförskämt att ringa på hästar som kostar 150 000 kr (dvs 50% mer)! Det kan väl vara ok att man ringer och kollar läget på de som kostar 10-15% mer än vad man har pengar till och i så fall direkt talar om "att hästen egentligen ligger utanför min budget men jag tycker den verkar vara så fin och jag vill ändå kolla om det finns någon prutmån". Då låter man inte snorkig (som man gör om man försöker snacka ner hästen för att försöka få säljaren att tycka "att det nog är bäst att skänka bort min värdelösa häst, typ"). Frågar man ev prutmån innan man åker och tittar så slösar man så lite av säljarens tid som möjligt (jag gillar inte att lägga tid på att visa häst för folk som fantiserar om finare hästar än vad de har råd med).

Ni som letar häst: pruta definitivt inte för mycket och gör det absolut inte genom att snacka ner hästen. Tala om från början att du inte har mer pengar än en viss summa helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

kl
Jag ska nog inflika att i mitt fall handlade det inte om någon 100´000 kronors häst utan 25´ :D
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Ni som letar häst: pruta definitivt inte för mycket och gör det absolut inte genom att snacka ner hästen. Tala om från början att du inte har mer pengar än en viss summa helt enkelt.

Men som i mitt fall då, jag hade en högre hästbudget men tyckte hästen såg trevlig ut på bild och åkte och tittade på den.

Det visade sig att säljaren övervärderat hästen (i mina ögon, formodligen fleras ögon också eftersom hästen inte blev såld för begärt pris) .
Jag hade absolut pengarna att betala fullpris men ingen lust att betala mer än vad jag ansåg hästen vara värd. Jag lade ett bud på vad jag ansåg rimligt så fick säljaren fundera över det.

Att man prutar behöver ju inte betyda att man inte har pengarna, utan att man anser att varan inte är värd det pris säljaren vill ha.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Om man bor på rimligt avstånd är allt väl för en själv men som säljare hade jag blivit smått irriterad om köparen inte ens funderat på att betala begärt och inte upplyst om det.

Jo, men samtidigt är det väldigt svårt att värdera hästar, och veta vad människor är beredda att betala. Jag har haft en häst till salu som jag drog till med ett sjusiffrigt belopp på. Inga kunder hade problem att acceptera priset, vilket förvånade mig lite. Däremot var det ju långt ifrån alla som hade pengarna. Ibland måste man som säljare testa marknaden lite - det gäller ju vad som helst, hus, bilar, hästar, båtar - och se om priset verkar rimligt. Ibland blir man förvånad, åt båda hållen. För att summera - om jag hade lagt mig väldigt lågt och var helt säker på den saken hade jag blivit irriterad. Hade jag bara höftat till med en jämn och bra summa mer som en chansning kan jag inte säga att jag hade blivit så förvånad om köparen hade velat förhandla lite. Särskilt inte som det nästan alltid finns någon röntgenplåt med något litet frågetecken på.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har gjort några försök att sälja saker på nätet men det bara slutar med att jag blir irriterad på alla konstiga svar man får. Är det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 433
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Korven
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp