Hur ser ni på att pruta

Sv: Hur ser ni på att pruta

Ni som letar häst: pruta definitivt inte för mycket och gör det absolut inte genom att snacka ner hästen. Tala om från början att du inte har mer pengar än en viss summa helt enkelt.

Nej, precis. Om inte annat är man ju inte särskilt sugen på att gå in i en affär med någon som bara letar fel på hästen.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Kl

Men om man inte anser att hästen är värd det pris den är satt till måste man väl ändå få säga det utan att någon ska ta illa vid sig?

Tycker det låter jättemärkligt att man inte får diskutera priset alls, är det jantesverige?

Det behöver inte ha att göra med att man inte har råd/kollar i fel prisklass. Utan man kanske helt enkelt tycker hästen är intressant i sig, men att den inte är värd sitt pris/att säljaren är ute och cyklar och att man har andra alternativ på häst som är i samma prisklass men där man får betydligt mer i själva hästen?

Jag skulle aldrig tveka att säga det, sen är det upp till säljaren om den är villig att gå ner eller inte.
Och jag har återigen sett flertalet sådana hästaffärer gå i lås, där folk prutat men säljare nekat som senare hör av sig för att hästen inte går att sälja för det pris den är satt till.

I slutändan är ändå priset det som någon är villig att betala, oavsett vilket pris du sätter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

Det finns ju en anledning till att det typ är 3000 annonser på hästnet men bara 600 hästar.. samma hästar läggs ut om och om igen..
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Kl

Men om man inte anser att hästen är värd det pris den är satt till måste man väl ändå få säga det utan att någon ska ta illa vid sig?

Nej, det kan man väl göra. Men då får man nog acceptera att den som säljer rekommenderar personen ifråga att titta på en annan häst. Skulle ingen nappa justerar man priset, givetvis, men det är ju alltid trevligare med positiva människor än negativa. Attityden är viktig.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Liksom säljaren får vara beredd att acceptera att den tilltänkta köparen rekommenderar säljaren att leta efter en annan köpare om priset inte passar. Är det tabu att diskutera priset så kan det bli heltokigt.

Säljaren står med en häst utannonserad för 125.000 men kan tänka sig att släppa den för 100.000 säljaren tackar nej och vågar inte motivera varför och bjuder inte de 110.000 som han anser hästen är värd. Båda blir besvikna för att affären inte blev av.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Liksom säljaren får vara beredd att acceptera att den tilltänkta köparen rekommenderar säljaren att leta efter en annan köpare om priset inte passar. Är det tabu att diskutera priset så kan det bli heltokigt.

Vem har sagt att det är tabu?
om någon lägger vad jag upplever ett skambud går jag inte vidare med den köparen. Men prissättning är ju ingen exakt vetenskap, så en dialog är väl alltid jättebra.

Jag förutsätter dock att om köparen vet mitt begärda pris, och inte invänder mot det när vi talas vid, går igenom hela processen fram till veterinärbesiktning och hästen där blir godkänd, att då är det begärt pris som gäller vid kontraktskrivning. Skulle då köparen plötsligt börja förhandla utan begriplig orsak (som att hästen har röntgenfynd, exvis) hade jag känt mig lurad.

Ju tidigare båda parter kan lägga korten på bordet, desto bättre, men utgångspunkten är ju alltid först att häst och ryttare ska klaffa och tycka om varandra, så det naturliga är att diskussionen kring pris påbörjas om det finns ett tycke och köparen vet att hen verkligen vill ha hästen. Sätter köparen igång att jiddra om priset innan han/hon ens har ridit hade jag inte gått vidare med den personen. Det låter som att be om trubbel hela vägen. (Skulle heller inte ödsla tid på människor som kräver alla möjliga garantier på att hästen aldrig gör något dumt, går att leda från hagen, är lätt att tränsa osv, men det är en annan historia.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

Det är bara och se hur diskussionen går, pruta inte per telefon, pruta inte för mycket, var inte negativ och hitta fel, det är oförskämt att ringa på hästar som kostar för mycket ( 50%) osv, prutar man så har man nte råd att hålla hästen osv...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

Det är bara och se hur diskussionen går, pruta inte per telefon, pruta inte för mycket, var inte negativ och hitta fel, det är oförskämt att ringa på hästar som kostar för mycket ( 50%) osv, prutar man så har man nte råd att hålla hästen osv...

Jag räknar med att köparen hittar fel, inte minst under veterinärbesiktningen. Men skulle du vilja sälja till någon som betraktar hästen och börjar med att säga: "jag tycker halsen sitter för långt ner. Och den är uttåad höger fram. Är det där ett överben?" Nej, knappast va? I början vill jag se bevis på att det klickar. Man känner tidigt om personen är rätt för hästen eller inte. Man ska lita på sin instinkt.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Det beror väl på om det är fakta eller inte, har hästen ett överben, är utåttåad, har dåligt ansatt hals mm så är det snarast fakta och det har väl inget att göra med om det klickar om man hittar fel på hästen eller inte. Det är värre om folk hittar fel som inte finns.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Det beror väl på om det är fakta eller inte, har hästen ett överben, är utåttåad, har dåligt ansatt hals mm så är det snarast fakta och det har väl inget att göra med om det klickar om man hittar fel på hästen eller inte. Det är värre om folk hittar fel som inte finns.

Nu har jag tack och lov aldrig haft med någon sådan köpare att göra, och jag är glad att de flesta tittar efter hästens tillgångar och inte hakar upp sig på detaljer.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Verkar väldigt svårt att hitta rätt gällande prutande i hästvärlden märker jag. :p

Pruta inte i telefon, men det är slöseri med tid att åka och provrida en häst om du inte har råd/kan tänkas betala det satta priset.

Är det inte någonstans bättre att en köpare är öppen från första kontakt? "Jag är väldigt intresserad av din häst, jag kan erbjuda detta och detta, men min budget når inte riktigt upp i det priset, är priset något ni kan tänkas diskutera om allt känns rätt i övrigt för båda parter så kommer jag väldigt gärna och provrider." ?
Hade jag haft en häst ute hade jag uppskattat något dylikt iaf, så kan jag välja själv om jag vill spendera tid på en kund som inte kan/vill betala riktigt så mycket jag begär, men kanske i övrigt passar perfekt.
Hade nog bara lagt på om någon ringde och sa "Hej, du får hälften av ditt begärda pris." eller nåt i den stilen.

Fast själv prutar jag nästintill aldrig, jag kollar inte på hästar i högre prisklasser för jag har inte råd med det. Hittar jag en häst jag verkligen vill ha som jag har råd med är det troligen ett kap ändå för de pengarna de begär.

En gång frågade jag om priset var diskuterbart på en häst, men fick ett trevligt svar tillbaka om att de hade spekulanter beredda att betala begärt pris så i dagsläget kändes det inte aktuellt, no hard feelings från någons håll. ;)
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Har man inte för avsikt att betala begärt pris är det rimligt att pruta i förväg, på det sättet slipper man åka och titta på en häst där ägaren ändå inte kan tänka sig att diskutera priset, man kommer ju ändå aldrig att komma överens om priset. Man ska däremot passa sig för att pruta men hänvisning till att hästen inte är värd mer om man inte sett den (eller har full stam och bra videofilmer). Det känns konstigt med personer som blir sura för att man tar upp priset över huvudtaget innan man kommer och tittar, vill folk hellre att man ska komma och provrida för att man sedan ska inse att det inte finns en chans att man kunnat komma överens om priset? Eller ska man som köpare skippa alla hästar som ligger ovanför ens maxpris fast man vet att det finns många som egentigen är inom ens budget?

Och 'vi' som köper en å annan häst utomlands prutar utan att ens ha sett hästen, så varför skulle det vara så fult 'här hemma i Sverige'?
Det är ju upp till säljaren att besluta om denne anser att hästen är värd ett högre pris än vad den för tillfället intresserade köparen är villig att betala.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Är det inte någonstans bättre att en köpare är öppen från första kontakt? "Jag är väldigt intresserad av din häst, jag kan erbjuda detta och detta, men min budget når inte riktigt upp i det priset, är priset något ni kan tänkas diskutera om allt känns rätt i övrigt för båda parter så kommer jag väldigt gärna och provrider." ?

Jättebra, tycker jag.
Men om man ska pruta för att man tycker att något felas med hästen så kan man ju bemöda sig att titta på den först. ;)
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Haha helt klart, själv skulle jag nog inte köpa alls om jag tyckte det felades någonting. :D
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

KL

Det är ju givet att man kollar på hästen först, men det tog jag som självklart. Dock verkar det som att folk inte tar det lika givet som jag, ni menar alltså att folk ringer och prutar INNAN de sett hästen? :crazy:

Vad gäller budget så kan jag ge ungefär det dubbla mot vad de begärt, det är inte det som är problemet i detta fall. Utan snarare att jag tycker det är en trevlig häst, men enligt informationen jag tagit del av så är den inte där den borde vara rent utbildningsmässigt för att ligga på begärt pris.

Jag har prutat på osedd häst - och fått mitt bud accepterat.

Jag kunde tänka mig att köpa hästen trots att det var en klapphingst (treårig islandshäst). Annonspriset var ganska snällt för den tiden, 15000kr, men jag vet ju att en klapphingstkastration kan bli dyr. I mina ögon var upp till 25 som valack OK utifrån ålder och stam. Jag räknade ett maxpris för kastration på 15 (högt räknat, jag vet) och bjöd 10000kr för hästen. Hästen var knappt hanterad och därmed inte mycket att provrida eller titta på, mer än den film som fanns ute i annonsen.
Säljaren blev lite chockad, eftersom 10 var väldigt lågt, men vi pratade fram och tillbaka kring hästar och ridning och träning och säljaren uppfattade mig som seriös och sålde hästen till mig. Affären gjordes helt upp per telefon.
När jag åkte för att hämta hästen på det datum som passade mig, två månader efter att affären bestämts (jag betalade handpenning), hade säljaren knappt tid att hälsa eftersom hon hade veterinär ute pga komplikationer till en fölning som inträffat samma dag så hon uppdrog åt sin man (tror jag men det kan också ha varit en god vän) att avsluta affären.
Jag har senare skickat email för att berätta hur det gått för hästen med inridning.

Speciella omständigheter, men en lyckad affär.

Jag tänker lite som Lobelia skrivit: om det är så att jag inte har budget till annonspris, är det ju lika bra att vara uppriktig från början.

Jag har i och för sig bara köpt billiga hästar, prutat ibland och ibland inte. Köpte två föl från samma uppfödare (de var åt det dyra håller för rasen men där har jag betalat för färgen på individerna), och frågade om man kunde få paketpris om man köpte två. Vilket jag fick - säljaren erbjöd sig gå ner från totalt 28 till totalt 24. Vilket jag accepterade.

En gång bjöd jag 6000kr för en häst som annonserades för 10, säljaren var angelägen att bli av med hästen och accepterade utan att blinka. Hästen är helt OK även som säljaren inte kunde med den (personkemi).

Mitt senaste tillskott kunde jag som sagt inte med att pruta på - en quarterhäst för tre tusen kronor är definitivt färdigprutad (hästen är frisk och fungerar utmärkt för mig även om säljaren inte klarade av den alls).

Jag blev erbjuden en gratis islandshäst för ett par veckor sedan men var tvungen att tacka nej av platsskäl.

Men en del av mina riktigt billiga hästförvärv beror på att jag skaffat mig rykte som en person som klarar av de där lite knepiga hästarna så flera av mina hästar är sådana där tidigare ägarna definitivt varit mer intresserad av att hitta ett lämpligt hem till hästen än att försöka ta ordentligt betalt - med risken att få tillbaka hästen igen.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Men en del av mina riktigt billiga hästförvärv beror på att jag skaffat mig rykte som en person som klarar av de där lite knepiga hästarna så flera av mina hästar är sådana där tidigare ägarna definitivt varit mer intresserad av att hitta ett lämpligt hem till hästen än att försöka ta ordentligt betalt - med risken att få tillbaka hästen igen.

Fast det är ju lite speciellt, som sagt var, om säljaren vet om att djuret har lite särskilda behov. Hade själv en sådan individ som inte gick att lasta, rida eller göra någonting annat med, och henne skänkte jag bort till den enda person jag visste som inte skulle slå ihjäl sig på hästen. Personen i fråga accepterade dock inte att få hästar gratis och satte in en köpesumma på mitt konto mot min vilja!
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Haha helt klart, själv skulle jag nog inte köpa alls om jag tyckte det felades någonting. :D

Nej. Men om man tittar en lite äldre och utbildad individ så får man nog räkna med en och annan skavank. Hur många människor över 40 har inte någon anmärkning i veterinärprotokollet? :p
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Pruta inte i telefon, men det är slöseri med tid att åka och provrida en häst om du inte har råd/kan tänkas betala det satta priset.

Är det inte någonstans bättre att en köpare är öppen från första kontakt? "Jag är väldigt intresserad av din häst, jag kan erbjuda detta och detta, men min budget når inte riktigt upp i det priset, är priset något ni kan tänkas diskutera om allt känns rätt i övrigt för båda parter så kommer jag väldigt gärna och provrider." ?
Hade jag haft en häst ute hade jag uppskattat något dylikt iaf, så kan jag välja själv om jag vill spendera tid på en kund som inte kan/vill betala riktigt så mycket jag begär, men kanske i övrigt passar perfekt.
Hade nog bara lagt på om någon ringde och sa "Hej, du får hälften av ditt begärda pris." eller nåt i den stilen.

Fast är det inte att pruta det också? Dvs att vara öppen med att man inte har tillräckligt med pengar?

*kl*
Jag har köpt hästar både genom att pruta och inte. En gång ringde jag på annons utan pris och sa att vi kan ge si och så många pengar, kan det vara aktuellt ändå? Och det var det trots att det var ganska många tusen under det tänkta priset. (Nu blev det inte något köp ändå, men säljaren var resonabel).

Sedan har jag varit med om säljare som vägrat gå ner i pris, stått med hästen i minst ett år till och sedan fått gå ner under det pris vi hade kunnat tänka oss. Så kan det också gå...
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jo precis, den första raden du citerade var bara en sammanfattning av vad man kunde läsa i tråden, sen kommer min egen åsikt. ;)
 

Liknande trådar

Äldre Jag har gjort några försök att sälja saker på nätet men det bara slutar med att jag blir irriterad på alla konstiga svar man får. Är det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 433
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Korven
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp