Sv: Hur ser ni på att pruta
KL
Det är ju givet att man kollar på hästen först, men det tog jag som självklart. Dock verkar det som att folk inte tar det lika givet som jag, ni menar alltså att folk ringer och prutar INNAN de sett hästen?
Vad gäller budget så kan jag ge ungefär det dubbla mot vad de begärt, det är inte det som är problemet i detta fall. Utan snarare att jag tycker det är en trevlig häst, men enligt informationen jag tagit del av så är den inte där den borde vara rent utbildningsmässigt för att ligga på begärt pris.
Jag har prutat på osedd häst - och fått mitt bud accepterat.
Jag kunde tänka mig att köpa hästen trots att det var en klapphingst (treårig islandshäst). Annonspriset var ganska snällt för den tiden, 15000kr, men jag vet ju att en klapphingstkastration kan bli dyr. I mina ögon var upp till 25 som valack OK utifrån ålder och stam. Jag räknade ett maxpris för kastration på 15 (högt räknat, jag vet) och bjöd 10000kr för hästen. Hästen var knappt hanterad och därmed inte mycket att provrida eller titta på, mer än den film som fanns ute i annonsen.
Säljaren blev lite chockad, eftersom 10 var väldigt lågt, men vi pratade fram och tillbaka kring hästar och ridning och träning och säljaren uppfattade mig som seriös och sålde hästen till mig. Affären gjordes helt upp per telefon.
När jag åkte för att hämta hästen på det datum som passade mig, två månader efter att affären bestämts (jag betalade handpenning), hade säljaren knappt tid att hälsa eftersom hon hade veterinär ute pga komplikationer till en fölning som inträffat samma dag så hon uppdrog åt sin man (tror jag men det kan också ha varit en god vän) att avsluta affären.
Jag har senare skickat email för att berätta hur det gått för hästen med inridning.
Speciella omständigheter, men en lyckad affär.
Jag tänker lite som Lobelia skrivit: om det är så att jag inte har budget till annonspris, är det ju lika bra att vara uppriktig från början.
Jag har i och för sig bara köpt billiga hästar, prutat ibland och ibland inte. Köpte två föl från samma uppfödare (de var åt det dyra håller för rasen men där har jag betalat för färgen på individerna), och frågade om man kunde få paketpris om man köpte två. Vilket jag fick - säljaren erbjöd sig gå ner från totalt 28 till totalt 24. Vilket jag accepterade.
En gång bjöd jag 6000kr för en häst som annonserades för 10, säljaren var angelägen att bli av med hästen och accepterade utan att blinka. Hästen är helt OK även som säljaren inte kunde med den (personkemi).
Mitt senaste tillskott kunde jag som sagt inte med att pruta på - en quarterhäst för tre tusen kronor är definitivt färdigprutad (hästen är frisk och fungerar utmärkt för mig även om säljaren inte klarade av den alls).
Jag blev erbjuden en gratis islandshäst för ett par veckor sedan men var tvungen att tacka nej av platsskäl.
Men en del av mina riktigt billiga hästförvärv beror på att jag skaffat mig rykte som en person som klarar av de där lite knepiga hästarna så flera av mina hästar är sådana där tidigare ägarna definitivt varit mer intresserad av att hitta ett lämpligt hem till hästen än att försöka ta ordentligt betalt - med risken att få tillbaka hästen igen.