Hur ser man att en häst lider av proteinbrist?

Sv: Hur ser man att en häst lider av proteinbrist?

åh, tack så mycket :)
så fort hon fått tillbaka sin gamla kropp kommer hon vara ännu snyggare :D

*kl*

en liten fråga, hur snabbt bör jag se en förändring på hästen?

nu ger jag henne 1 kg lusern om dagen men tror jag ska ge henne 2 kg, litar inte alls på att den analys jag gjorde stämmer överrens med hösilaget. det ser verkligen inte ut att vara samma hösilage!
så jag har ökat på hösilaget också...

Jag gjorde samma sak som du nu gör, och nog tyckte jag att det bara tog någon vecka innan jag såg resultat.
Jag gav lucern, men lägger också till soja, så länge den säcken räcker (snål), och E-vit + selen

okej! men då räknar jag med att se någon skillnad rätt så snabbt då!

nu har hon fått 1 kg i 2 dagar så imorgon ska jag slänga till ½ kilo till.

Jag skulle ändå avråda från att ge lusernpellets torrt då det kan orsaka foderstrupsförstoppning. Prova blanda ihop det med uppblötta lucernet med uppblött betfor och se om det lättare går ner. Annars får du gå över till lusernhack.
Även soja är bra ur proteinsynpunkt men det är förstås rekommendabelt att då en analys på nya grovfodret först.

Precis, och då räcker kvoten gott till eftersom hästen äter mer än bara hösilaget.

Jag menar att grovfodret får man utgå ifrån och se vad som är lämpligast att komplettera med för att få en bra kvot. Många proteinrika fodersorter är även rika på energi och då är det svårt att ändra kvoten i alla fall.

Det håller jag med om.. Det skulle ha funnits något med lite energi men MYCKET protein.

Jag menar att grovfodret får man utgå ifrån och se vad som är lämpligast att komplettera med för att få en bra kvot. Många proteinrika fodersorter är även rika på energi och då är det svårt att ändra kvoten i alla fall.

Va? Om du ger ett kraftfoder som t.ex. havre så har du där en kvot på en bit över 7, och då är det inte ett proteinfoder. Så kvoten får du upp, problemet om det nu är det, kan vara att man får för mycket energi i foderstaten om man envisas med att ge mycket grovfoder med skev balans.

Men här talar vi om ett helt normalt hö med över 5 i kvot.

Nej då, men det är inte så snällt mot magen av vad jag förstått. Eller har jag lärt mig fel om det? Har en väldigt känslig häst som inte tål det mesta... Därav att jag söker mitt "drömfoder".. Men ska skicka in mitt nya hö till analys nästa vecka och jag hoppas på att det här höet har tillräckligt bra värden för att bara kompletteras med havre, vilket jag vet att han tål rätt bra.

Har du provat Hippolyts foder? Det fungerar fint till mina hästar.
Jag har nyss köpt ett magert hbl-sto som är mkt omusklat. Hon har gått på hösilage och havre. Hon var mager, tunn, raggig i pälsen, lös i magen och loj i tempramentet.
Magen blev bra på två dagar. Nu har vi haft henne i snart två veckor, hon är betydligt piggare, börjar få lyster i pälsen och en vaknare blick.
Jag ger av hippolyt för jag har tidigare bra erfarenheter av det från när vi köpte en mkt tunn d-ponny. Han växte i sin nya sadel på tre veckor. Hoppas nu att detta sto svarar snabbt på sin nya mat.

Nej då, men det är inte så snällt mot magen av vad jag förstått. Eller har jag lärt mig fel om det? Har en väldigt känslig häst som inte tål det mesta... Därav att jag söker mitt "drömfoder".. Men ska skicka in mitt nya hö till analys nästa vecka och jag hoppas på att det här höet har tillräckligt bra värden för att bara kompletteras med havre, vilket jag vet att han tål rätt bra.

På vilket sätt är det inte snällt mot magen? Soja i större mängder har jag fått problem med på en häst (som i övrigt också hade lätt stressmage), men aldrig fått reaktion negativt på Krafft Protein.

Vet inte hur ni har det med Återförsäljare uppe hos er. Kan höra mig för om min ÅF (och kompis ;) ) vet nån. Finns iallafall en hemsida, kanske står ÅF där...

http://www.hippolyt.se/

Min kompis blev själv återförsäljare för att på så sätt få lite billigare eget foder.

Min vet trodde att min häst kunde va allergisk mot potatisprotein, men det låter skummt. Men hon hade då mött en annan häst som inte tålde det. Och har dom inte melass som bindemedel i krafft protein?

Fanns tyvärr ingen ÅF nära mig :( Annars lät fodrena bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 439
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka