Hur ser man att en häst lider av proteinbrist?

RIA

Trådstartare
ja, som rubriken lyder, hur ser man det?

vad är det som gör att man kan misstänker eller vet att det är proteinbrist?
tex full hårrem, slö/pigg, tjock/smal??

Sv: Hur ser man att en häst lider av proteinbrist?

Vanligast är att hästen tappar överlinjen, dvs tappar muskler och blir kantig över rumpa, rygg och hals. Hästen kan bli uppsvälld och bukig så ägaren tror att hästen behöver banta och så ger man ännu mindre mat som förvärrar problemet.

Även ute på tävlingar ser jag hästar med tydlig och ganska kraftig proteinbrist i år.

okej...

det är så att jag köpte en häst i augusti. å jag vet inte riktigt om det är muskler som fattas eller om det kunde vara proteinbrist.

hon är som du säger lite bukig. men sen så är hon under inridning så jag tänkte att det kan bero på det? alltså att hon inte har så mycket muskler just nu.

hon får en hel del mat, dessvärre är hösilaget mögligt för det mesta i stallet så jag letar efter hö. har hittat ett som jag ska åka och titta på.

kan ju slänga upp ett par bilder också.

detta var i somras när jag var och tittade på henne i början på augusti.
17282485.jpg

denna bilden tog 7 november, hösilaget var jättefint då! men nån dag senare började de dåliga balarna rulla in...
16839519.jpg

denna bilden togs den 30 november...
16710067.jpg

i dagsläget tycker jag att hon ser bukigare ut än på sista bilden. men jag kanske lurar mig själv. men visst ser man förändringen? eller är jag fel ute?

tacksam för lite råd!

Redan på bild 2 ser man att rumpan sjunkit in. Ge lusern och något som har rejält med protein som kraftfoder. Har du analys på grovfodret?

Jag skulle tycka det där är proteinbrist.

då är det inte som jag inbillar mig i alla fall :bow:

skönt att veta för då kan man ta tag i problemet!

hösilaget är analyserat MEN strax efter att jag var klar med analysen så började den komma in dåliga balar, de såg inte alls ut som de första som jag tog analysen på. men stallägaren hävdar att det är samma balar från samma åkrar. lite svårt att tro det bara.

men värderna som jag fick på analysen är 66% ts, 35 i smr.rå prot samt 6.4 i energi. detta är i gram/kg foder.

Är det mögligt så äter ju bakterierna upp näringen, och så kanske hästen inte äter så mycket som du tror?

hästen får 2½ kg på morgonen och 10-11 kg på kvällen att klara sig på under natten. sedan får hon 3-4 kg ute i hagen samt att hon nu har ett hönät med halm i (insatt igår)

kommer hon in tidigare så får hon mer, för hon äter upp det på nolltid.

hon står på spån nu men jag kommer byta till halm igen. ska jag köpa hem eget hö får jag minska på kostnader på annat håll å halmen ingår i stallhyran. så då kommer hon få ännu mer att tugga på.

en fråga till, hur mycket lusern tror du jag behöver ge nu tills höet kommer hem?

tänkte jag skulle åka och köpa om en liten stund i så fall...

Jag skulle börja med 1 kg och sen öka på det som kan tänkas behöva. Jag skulle köpa e-vitamin också.

Det kan vara en viss sorts proteinkedja som saknas och en liten tillsats gör att resten av proteinet tas upp bättre.

okej! jag ska börja med att köpa lucern.

är det någon avsevärd skillnad på flytande och pulverformen?

ska se om det finns där jag köper lucernen, då fixar jag det på en gång!

Då ligger ju kvoten under 6 så hästen behöver extra protein för att täcka behovet. Räkna på det så ser du hur mycket lucern du behöver ge för att behovet ska täckas. (minst 6 i kvot)
En snabb huvudräkning säger att de i nuläget fattas 55 g protein. Räkna ut hur mycket det blir med lucerntillägg eftersom det även är energi i det.

Senast ändrad:

Är det hål i balarna? Borde inte mögla annars.

Min häst har fått "diagnosen" proteinbrist av att han har ödem. Han fick ödemen ungefär när jag slutade med kraftfodret (pga obalans i magen). Så vet tror att det är proteinbrist... Har du hört om ett sådant symtom förut?

Då ligger ju kvoten under 6 så hästen behöver extra protein för att täcka behovet. Räkna på det så ser du hur mycket lucern du behöver ge för att behovet ska täckas. (minst 6 i kvot)
En snabb huvudräkning säger att de i nuläget fattas 55 g protein. Räkna ut hur mycket det blir med lucerntillägg eftersom det även är energi i det.

Har du räknat med kraftfoder då?

precis som du säger så måste man räkna med kraftfodret. vilket inte är med där.

men i alla fall. jag köpte hem lucern innan idag. hon fick en näve pellets när det var torrt och åt det. men ville inte ha det uppblött.

så kan jag ge henne det torrt?

tyvärr fanns det ingen flytande e-vitamin men fick tag i en burk med pulver. innan har jag använt flytande (till förra hästen) men det ska nog gå lika bra med detta :)

jag vet inte. har inte direkt kollat igenom alla. det kan också bero på att dom plastat det dåligt...

jo, det är ju det :crazy:

men hon är ingen sån som kastar i sig maten utan tar en tugga kraftfoder å sedan en tugga hö, å sen håller hon på så.

jag kan dela upp lucerngivan på 3 mål om dagen, då kan jag ge mindre mål. då borde det inte vara lika farligt?

guud vilken fin häst ! :love::love::love::love::love::love:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 439
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka