Hur ser jag ??

A

Anne

Kan jag se på hästen om den behöver mer än bara hö?

Har haft henne för kort tid(en vecka) för att ha ngt att gå på och förra ägarna brydde sig inte så mycket utan hon gick på lösdrift med fri tillgång på hö.
Hon kommer att ridas nästan varje dag hos oss och det gjorde hon inte hos de andra så hon är lite rund om magen.Ska mäta henne idag så jag har lite koll och ska fixa en foderanalys men det kanske dröjer en stund innan svar kommer.
Hästarna går ute dygnet runt än så länge och får hö morgon o kväll mängd vet jag inte.
De andra hästarna får en massa kraftfoder,betfor,mineraler m.m och har frågat mig vad jag ger min häst,räcker inte hö tänkte jag?Kan hon få äpplen/morötter när de andra får sitt? Jag vill inte ge i onödan. Det är en pigg och framåt B-ponny så inget havre eller socker här tack:) vi behöver få ner henne i vikt och bygga lite muskler få upp konditionen men det gör man väl med daglig träning? då kanske inte hö räcker till.
:confused:

Sv: Hur ser jag ??

Hej!

Det är lite svårt att svara på om hästen klarar sig på bara hö utan att veta vad det är för näringsvärde i det. Fråga i stallet om det finns en höanalys!

Men rent generellt kan man säga att om höet har något så när normalt näringsvärde så brukar ponnyer som promenadrids och går lättare träning klara sig bra på bara hö.

Så länge hon är pigg att rida och i lagom hull (revbenen ska kännas under ett tunt lager fett när man känner med handflatan ungefär där sadelkåpan ligger) så får hon förmodligen tillräckligt med energi i sig. Det kan vara svårare att veta om hon får lagom med protein. Om hon börjar se "kantig" ut eller tunn över rygg och bakdel, om pälsen blir matt och ful, och om hon får stor mage trots att hon inte har för mycket hull så behöver hon förmodligen extra proteiner.

Det kan vara bra att ge mineraler, det finns mineraltillskott som är som pellets som de flesta hästar äter utan att man blandar med något. Om man gärna vill ge något i krubban när de andra får så kan man t ex ge lite lusernhack, morötter eller äpplen.

:bow: Bra svar! Håller fullkomligt med om allt förutom undran om en sak, som jag kan ha fått om bakfoten så förklara gärna för mig som inte förstår, jag är verkligen inte en allvetare om foder, så ursäkta om jag verkar tappad:p Men lusernhack? Det har jag matat upp en häst med, är det verkligen så bra att ge en tjock ponny/häst, jag har läst på fler ställen att det verkar ok att ge tjocka ponnys/hästar detta, och tillochmed att det vore bra, men varför? För i min värld så skulle inte det vara att föredra, med tanke på det höga proteinvärdet? Som sagt, jag är tappad i ämnet så därför undrar jag:) Nu var det ju inte så att du skrev att det skulle ges i mängder, en näve hit eller dit spelar kanske ingen stor roll, men jag är bara nyfiken!:)

Oj nu kändes det som att jag trådkapade, det var verkligen inte min mening! Jag håller med svea och har ingenting att tillföra. Jag hade en riktigt tjock bruksnordissto för ¨ågra år sedan och då var det också många som undrade varför jag inte gav henne betfor, havre m.m För henne räckte något äpple, morötter blandat med mineraler, sedan hade vi ett analyserat hö som jag gav henne så mycket av så det tillgodosedde hennes behov.

Det räckte och hon blev verkligen superfin, jag red eller körde henne 5dagar/vecka. Låt det ta lite tid, skynda långsamt.

Det blir mycket lättare när grovfoderanalysen kommer! Lycka till!

Har haft henne för kort tid(en vecka) för att ha ngt att gå på och förra ägarna brydde sig inte så mycket utan hon gick på lösdrift med fri tillgång på hö.
Hon kommer att ridas nästan varje dag hos oss och det gjorde hon inte hos de andra så hon är lite rund om magen.Ska mäta henne idag så jag har lite koll och ska fixa en foderanalys men det kanske dröjer en stund innan svar kommer.
Hästarna går ute dygnet runt än så länge och får hö morgon o kväll mängd vet jag inte.
De andra hästarna får en massa kraftfoder,betfor,mineraler m.m och har frågat mig vad jag ger min häst,räcker inte hö tänkte jag?Kan hon få äpplen/morötter när de andra får sitt? Jag vill inte ge i onödan. Det är en pigg och framåt B-ponny så inget havre eller socker här tack:) vi behöver få ner henne i vikt och bygga lite muskler få upp konditionen men det gör man väl med daglig träning? då kanske inte hö räcker till.

Ska du bygga muskler måste hästen få mer vila än en dag i veckan. Kan du känna revbenen under hullet så är det okey, är dom gömda nånstans därinne så är hon för fet.

Tack för ett bra och enkelt svar:laugh: har du ngt tips på bra mineraler och tillskott om jag nu skulle behöva det.
Anne

Hej!

Först till Supernova: Du har rätt i att lusernhack är näringsrikt - per kilo. Men om man ser hur mycket näring som får plats i en näve krubbskrammel så är det ju ett betydligt magrare val än t ex en näve havre.

Själv ger jag inte krubbskrammel även om de flesta hästarna i stallet får kraftfoder. De som inte får har vant sig vid det och är nöjda med sitt hösilage.

Anne, vad gäller mineraler så har t ex Krafft mineralpellets. Det finns olika sorter beroende på hur mycket kalcium (Ca) och fosfor (P) som foderstaten innehåller, för att man ska kunna balansera så att det blir lagom. Om du inte har tillgång till en höanalys så är det bättre att välja mineraler som har lite för mycket kalcium än för lite.

Här känns inga inga revben,lite längre ner känner jag dom men inte där du säger att jag ska känna.Inte konstigt iof hon blev inte så mycket riden hos förra ägaren. nu blir det minst en timme om dagen skog blandat med bana,får se om hon minskar runt magen av att bara röra på sig...

Hej, Kraftfoder ger man när höet inte väger upp till sina värden. Har du ett bra hö med bra värden så kan du strunta helt i kraftfoder. Men om skörden varit dålig så kan höet vara lite smämre och sakna vissa viktiga näringsämnen, då kan det vara klokt att fodra din häst med kraftfoder.. men bara med det som hästen behöver. I ett travstall producerade dom ett "super hö" som hade super höga värden - de hög presterande hästarna behövde då aldrig något kraft foder! så var det med det!

När du har fått höanalysen så gör du en foderstat. Det spelar ingen roll den veckan det tar att få svaret om hon får bara hö även om det skulle fattas något.
Om du inte vet hur man räknar foderstat så googla på foderstat häst så kommer flera gratis sidor upp där du enkelt kan räkna ut vad hon behöver utefter din höanalys.
Som exempel har jag i år ett hö med lite dåligt med protein. Eftersom jag har lättfödda hästar så vill jag ju inte ge dom något som innehåller en massa energi, alltså Mj i onödan utan jag vill ge dem något som innehåller mycket protein och lite Mj. Jag har valt att ge dem lite linfrökaka, 2,5 dl/dag eftersom det är bra för magen och lite soja 1 dl/dag. Eftersom jag har fjolårshö så behöver mina hästar extra vitaminer också annars behöver man inte ge det eftersom hö´t innehåller tillräckligt mycket av det om det är års hö. Om du behöver komplettera med mineraler så leta upp ett mineralfoder som har det som fattas i din foderstat. Tänk på att svenska jordar är fattiga på selen så om du inte behöver ge några andra mineraler så ska din häst ändå få selen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30