Hur ser hästsäljare på lösdrift?

ylvalill

Trådstartare
Kanske en lite kryptisk rubrik men det är så att min häst börjar bli lite till åren och börjar få allt mer problem med sina ben så jag har så smått börjat fundera på en ny häst. Min nuvarande häst har jag på lösdrift och både jag och hästen trivs utmärkt med denna uppstallningsform. Stallet där vi står är välordnat och välskött och jag vill ju helst stå kvar där även med en eventuell ny häst.

Vad jag har märkt så finns det extremt många fördomar om det här med lösdrift och jag har därför börjat fundera lite på hur de som säljer häst ser på mig som köpare om jag vill ha hästen på lösdrift. Givetvis kommer jag inte att vara spekulant på en häst som helst av allt vill stå inne i en box inpackad i täcken dygnet runt (finns ens sådana?) men utbudet av hästar som har erfarenhet av att gå på lösdrift verkar minst sagt begränsat, om man inte letar islandshäst. Alltså kommer man ju att få köpa en häst och sedan prova hur det funkar. Funkar det inte och man ändå trivs tillsammans får man ju lösa uppstallningen på annat sätt, men en av mina frågor till säljaren kommer ju att vara om hästen skulle kunna trivas med att gå på lösdrift.

Skulle väldigt gärna vilja veta hur ni tror att hästsäljare generellt ser på spekulanter som vill ha hästen på lösdrift. Försämrar det mina möjligheter att få köpa hästen?
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

9 av 10 tror att hästen dör om den står på lösdrift, alternativt att lösdrift är = skjul i hagen där hästen bara står i hagen och äter/tittas på. De svar jag fått var "jag vill inte att hästen bara står i en hage" eeh..ja för det är ju det lösdrift promt innebär ja..

Jag har mycket svårt att tro att så många hästar skulle må dåligt av lösdrift..

Förövrigt förstår jag inte grejen med att haka upp sig installningsform överhuvudtaget om man bestämt sig för att sälja. Det är liksom ingenting man riktigt kan styra över anser jag och vill man det ska man nog inte sälja.

Det viktigaste borde vara att tilltänkt hem är ett vettigt hem med människor som erbjuder ett älskvärt hem och att man kanske begär bilder på hur stall eller lösdrift ser ut och inte har allt för förutfattade meningar.

Ett stall med box kan vara tusen gånger värre, allt beror på hur stall, hagar, ligghallar osv är planerade och faktiskt ser ut.
Konstigt nog är det få som efterfrågar rutiner mm..jag skulle aldrig tex sälja till ett hem med 4 timmars hagvistelse, 12 timmar mellan utfodring, personer som tänkt rida enbart i ridhus eller ridbana osv..

Jag tycker man ska överväga hur det ser ut i verkligheten och hur alternativen ser ut.
Är lösdriften liten med lera året om så väljer man nog box och tvärtom, är installad på box ett sämre alternativ och lösdriften tip top så tror jag alla föredrar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Det finns nog lika många åsikter om lösdrift som det finns hästägare... Så man kan nog inte säga generellt att säljare tycker si eller så.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Jag tror att det beror på att många har sina hästar på sk "lösdrift",dvs en liten hage,med en halvdant vindskydd,och allt för att dom slipper mocka typ. :crazy: Tyvär.

En riktig lösdrift är för mig och min häst det bästa alternativet,men då ska det också finnas tillgång till en riktig (stor) ligghall,som håller både vind och vatten borta,ren bädd,uppvärmt vatten,tillgång till sjukbox,och stora torra marker,gärna i kuperad terräng. Ser gärna en lösning vid matstationen också så dom kan stå och äta utan att bli blöta.

Vi står sen 1 ½ månad på en jättefin lösdrift,och om jag skulle få lov att sälja min häst i framtiden så skulle jag gärna se att han fick fortsätta gå på lösdrift. Om det som sagt är en riktig lösdrift.

Min häst är i dagsläget 3 år,har haft lite svårt att lägga på sig, muskelfattig,och har haft ett rejält kolikanfall, nu har han blivit helt annorlunda i kroppen,lagt på sig några kilon,och han verkar nöjdare med livet. Kolik hoppas jag att vi aldrig stöter på igen,men han kommer nu få uppvärmt vatten under kalla årstiderna,och hagen lockar till mer rörelse än vad hagen som han hade när han stod på stall gjorde,så vi har minskat risken för det känns det som. Nu kommer dom dessutom få begränsad fri tillgång också (bal med nät) så då håller sig magen bättre igång.

Har ett halvblod själv,och han går med 3 islänningar och en haflinger.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Jag tänker tvärtom, ska sälja en häst som går på lösdrift men även stått på box, och vill helst att hästen ska få fortsätta att gå på lösdrift eftersom den trivts så bra med det.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Jag tror definitivt att det är de "så kallade" lösdrifterna, som består av ett skjul och en lerig hage där övergivna hästar står och hänger dygnet runt, som har gett lösdriftshållningen dåligt rykte. Och eftersom det (än så länge i alla fall) är så pass få som har erfarenhet av bra, väl fungerande lösdrifter så har denna negativa bild fått allt för stort utrymme. Det finns ju som sagt hur många dåliga stall som helst också med för lite utevistelse i leriga små hagar, men i och med att box är det som är "normalt" så ifrågasätts inte det på samma sätt. I vårt stall har alla hästarna tillgång till egen (nybyggd och fin) box i ett luftigt ljust stall om det skulle behövas nån gång, men i normalfallet går de ute dygnet runt i en stor (torr) kuperad hage. Foderstationerna är väl skötta och ligghallen har givetvis tjock varm halmbädd. Samtliga av hästarna tränas regelbundet och vi har tillgång till stort nybyggt ridhus. Verkligheten ligger rätt långt ifrån den där föreställningen som en del har.

Men det låter ju lite upplyftande att det i alla fall finns folk här som är positiva till lösdrift. Kanske man ska våga sig på att ta steget att börja leta häst på allvar snart. :-)
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Jag skulle inte ha några som helst problem med det, en av de jag har sålt bor numer på lösdrift och trivs jättebra med det, han är en gosse med mycket energi.:)
Hon tränar dressyr för fullt och kommer förhoppningsvis ut på banorna sen.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Haha det skulle vara köpT fyra ponnyer :rofl:

Och det sammanlagda priset är nog hälften av en medioker stor, har en näsa för fynd ;)
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Sen finns det lika många sorters lösdrifter som det finns gårdsägare också... Många lösdrifter är under all kritik, något litet fallfärdigt skjul, en liten jättelerig hage, en ensilagebal och ett antal lurviga, omusklade, ovårdade hästar som får slåss om maten bäst det går (den ranglåga får knappt något alls)...

För varje lösdrift som jag tycker är acceptabel går det typ 10 som är helt eländiga.

Det är inte ett dugg konstigt att folk har "fördomar" om lösdrifter, och det kan knappast kallas fördomar när det är baserat på sånt man sett med egna ögon....

Jag säljer inte hästar men om jag hypotetisk sett hade haft en häst till salu hade jag kunnat tänka mig att sälja den till lösdrift OM det var en häst som trivdes med att vara ute i alla väder, inte var frusen, inte behövde särskilt anpassad foderstat, som gick bra ihop med andra men inte var för ranglåg...

Och endast om lösdriften bestod av en stor fin ligghall där ALLA hästar har gott om plats, med massa strö, som mockas daglig, minst 3 dagliga fodringar (inte en utslängd ej kontrollerad ensilagebal med gud vet vad i), en foderstation per häst, grusad område utanför lösdriften/foderplatsen, STOR hage med minst 1 ha per häst, boxar till alla hästar så de kan tas in vid behov och fodras individuellt samt skötselutrymmen.

Om alla dessa krav var uppfyllda hade jag sagt ja till lösdrift, annars inte. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Du kommer att hitta alla möjliga åsikter, alltifrån ointresse om vart hästen tar vägen bara du betalar till folk som kallar dig djurplågare, hotar och anmäla dig och sedan slänger på luren. För flertalet är det säkert okej, och vissa vill säkert inspektera (men det hade de i så fall velat oavsett uppstallningsform). Sedan har vi också en minoritet där inget duger oavsett hur det ser ut.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Håller med föregående talare (skrivare) om att det förmodligen är alla värdelösa "lösdrifter" som ligger bakom många säljares fördomar.
Sen kan det nog vara så också att vissa hästägare tror sig veta mer om sin häst än de egentligen gör. Min ponny, till exempel, står sedan drygt ett halvår tillbaka uppstallad efter att ha gått på lösdrift i massor av år. Han älskar att komma in i sin box - faktiskt - och vänder rumpan till om jag dyker upp en halvtimme innan "normal" utsläppstid på morgonen. Han trivs väldigt bra där inne helt enkelt, av någon anledning jag inte förstår.
Men skulle jag inte veta att han i många år stortrivts på lösdrift hade jag mycket väl kunnat säga till en potentiell köpare att han nog inte skulle trivas i lösdrift.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Om jag skulle sälja någon av mina hästar skulle lösdrift generellt vara att föredra.
Men jag skulle inte sälja hästen till någon som inte kan erbjuda en bra lösdrift eller ett bra stall.

De få ggr jag sålt häst så har jag kört hästen till den nya ägaren.
Hade inte stall/lösdrift varit gott nog i mina ögon hade jag tagit med hästen hem igen.

På senare år har jag köpt två hästar och båda säljarna har varit positiva till lösdrift.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Och endast om lösdriften bestod av en stor fin ligghall där ALLA hästar har gott om plats, med massa strö, som mockas daglig, minst 3 dagliga fodringar (inte en utslängd ej kontrollerad ensilagebal med gud vet vad i), en foderstation per häst, grusad område utanför lösdriften/foderplatsen, STOR hage med minst 1 ha per häst, boxar till alla hästar så de kan tas in vid behov och fodras individuellt samt skötselutrymmen.

Om alla dessa krav var uppfyllda hade jag sagt ja till lösdrift, annars inte. :)

Tja, där brister väl vår lösdrift på en punkt då, för våra hästar har fri tillgång på hösilage (hel bal ställs ut i foderstationen men givetvis kontrolleras den noga). Tycker själv att fri tillgång på hö/hösilage i hagen är bäst för alla hästar som klarar det. Har hästarna fri tillgång minskar konflikterna i flocken väldigt mycket eftersom alla är vana vid att det finns mat till alla, alltid. Man slipper också "hetsätandet" som en del hästar (min t ex) lätt lägger sig till med när maten ges i begränsade portioner fördelat över dygnet.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Sen finns det lika många sorters lösdrifter som det finns gårdsägare också... Många lösdrifter är under all kritik, något litet fallfärdigt skjul, en liten jättelerig hage, en ensilagebal och ett antal lurviga, omusklade, ovårdade hästar som får slåss om maten bäst det går (den ranglåga får knappt något alls)...

För varje lösdrift som jag tycker är acceptabel går det typ 10 som är helt eländiga.

Det är inte ett dugg konstigt att folk har "fördomar" om lösdrifter, och det kan knappast kallas fördomar när det är baserat på sånt man sett med egna ögon....

Jag säljer inte hästar men om jag hypotetisk sett hade haft en häst till salu hade jag kunnat tänka mig att sälja den till lösdrift OM det var en häst som trivdes med att vara ute i alla väder, inte var frusen, inte behövde särskilt anpassad foderstat, som gick bra ihop med andra men inte var för ranglåg...

Och endast om lösdriften bestod av en stor fin ligghall där ALLA hästar har gott om plats, med massa strö, som mockas daglig, minst 3 dagliga fodringar (inte en utslängd ej kontrollerad ensilagebal med gud vet vad i), en foderstation per häst, grusad område utanför lösdriften/foderplatsen, STOR hage med minst 1 ha per häst, boxar till alla hästar så de kan tas in vid behov och fodras individuellt samt skötselutrymmen.

Om alla dessa krav var uppfyllda hade jag sagt ja till lösdrift, annars inte. :)

Är det inte bättre med utfodring efter behov? Varför utportionerat om hästen behöver fri tillgång? Kontrollera fodret kan man göra/inte göra oavsett antalet fodringar.

Är det inte huvudsaken att det är rent och hygieniskt i lösdriften? Bädd där man bara strör och mockar ut med maskin efter behov är en väl så god lösning.

Har du krav på typ av bädd i boxen om hästen ska stå uppstallad? Har du krav på hagstorleken om häst ska stå på stall, de behöver lika mycket plats? 1 ha per häst och hage, man har ofta både sommar och vinterhagar + några småhagar som sjuk hage etc ( givetvis mindre) gör att man behöver dryga 2 ha per häst, inte små krav direkt.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

I dagsläget har jag åtta hästar på gården. Fyra av dem i lösdrift, fyra på stall. Kan inte påstå att det är mindre jobb med lösdriftsgänget, eftersom jag oftast tar in dem i stallet varje dag för allmän koll, individuell utfodring och unghästfostran. Däremot ser jag att de mår jättebra i sin stora lösdrift, där vi mockar och halmar, dock inte varje dag.
Oftast utfodras de ute i hagen på morgonen och vid middagstid, och inne i lösdriften på kvällen. Ettåringarna är fina i hullet, lugna, vänliga och lätthanterliga. Alla fyra får gott och väl plats i lösdriften, det skulle vara fullt möjligt att ha ett par hästar till där.

Stallgänget är installade av två skäl; två dräktiga ston, till åren komna, behöver lugn och ro och få vila ostört i sina boxar. Två hingstar, som av förklarliga skäl inte kan gå i lösdriften med stona utan har sina egna hagar och stallas in på natten.

Ser en massa fördelar med lösdrift, och skulle som säljare absolut inte vara negativt inställd till det. Under förutsättning att det sköts på ett bra sätt och att hästarna får den omsorg de behöver. Men som säljare kan man tyvärr aldrig vara säker på att hästen får den omsorg den behöver, vare sig det handlar om stall eller lösdrift.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Hade inte sålt till ett undermåligt stall heller!

Exakt är min reflektion ...

Lösdrift i sig i bemärkelsen är ju lika varierande som alla uppstallningsförhållanden i sig .

Jag vill inte sälja ngn häst som ska stå på anläggning med utevistelse 5-6 timmar om dagen , eller inte 10 timmar om dagen , om de badar i lera .
Lika lite som jag vill sälja häst till ngn som ska ha den på "lösdrift" med usla förhållanden .

Konstigare än så är det ju inte .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 658
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 719
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp