Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Håller med.

Det ju inte skrivet i sten vad som händer efter att man sålt!
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Håller med, det är förhållandena på det nya stället som är intressanta och inte om det är en lösdrift eller inte. Det är rent utav orelistiskt att tro att man hittar många lösdrifter alls som uppfyller kraven minst 1 ha per häst, en foderautomat per häst, en box per häst och daglig mockning av en stor fin ligghall med massa strö, ställer man liknande krav kan man direkt säga att folk med lösdrift göre sig icke besvär.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

KL

Min står på lösdrift. Har fri tillgång på hö (hösilage) samt en stor, fin ligghall där alla 5 hästar kan stå om de vill. Hagen är kuperad och den är lite mindre på vintern då hästarna ändå inte strövar runt lika mycket som på sommaren. Hagen är grusad där hösilaget är och vi har en ring runt den så inte hästarna ska dra ut höet alltför mycket. Däremot har vi inte en box/häst att tillgå. Det finns 2 boxar som vi i lösdriften kan använda vid behov. Att kräva box och lösdrift hade jag nog inte haft råd med. På mitt ställe skulle det gå lös på 6000:-/månad. Det finns ingen ekonomi för en stallägare att stå med tomma boxar eftersom lösdriftshästarna inte behövt stå på box sedan jag vet inte när. :)
Min egen häst har endast stått på box innan jag satte henne i lösdriften nu i somras. Hon funkar kalas med detta och jag vet inte om mitt samvete någonsin tillåter mig att sätta henne på box igen... Jag har hemskt ont av att stänga in min häst i en "bur" ca 12 timmar/dag när det finns så bra alternativ som jag har nu.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Jag erkänner att det direkt klingar negativt i mina öron. Men precis som jag hade velat se blivande stall hade jag velat se blivande lösdrift och då har jag lika lite emot lösdrift som stall.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Det är ju svårt att veta hur människor generellt resonerar, men personligen skulle jag bli glad om jag sålde en häst till någon som vill ha den på en bra lösdrift. Jag vill gärna höra en köpares syn på hästhållning och tror jag hästen kommer att få det bra spelar det egentligen ingen större roll om köparen ska ha hästen uppstallad eller på lösdrift. Det viktiga är att det verkar vara en människa med sunda värderingar och bra kunskap om häst.
 
Sv: Hur ser hästsäljare på lösdrift?

Jag har både haft hästar på lösdrift och på box och tycker att så länge det är välordnat och hagarna fräscha och hästar med liknande näringsbehov går tillsammans så är det OK.

Däremot skulle jag aldrig sälja en lättfödd liten ponny till någon som ska ha den som sällskap till sin stora ridhäst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 654
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 719
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp