Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

L

Lord Owen

Jag är väldigt nyfiken nu.
Jag ser varje dag nya bilder på hur folk uppfattar att framåt-nedåt sökning ska se ut, och jag blir mer och mer förvirrad.

För mig är framåt-nedåt en häst som fäller halsen, sträcker sin nos framåt (inte krampaktigt, avslappnat) och sträcker ut överlinjen samtidigt som benen följer med och sträcker sig in under hästens kropp, en aktiverad kropp och bakdel. En aktiv häst som stretchar sin överlinje. med ryttare på ryggen är det ju samma sak plus att hästen söker ryttarens hand, inte undviker den. Fasiken vad långt något enkelt blev. :o
Jag vet inte om det är korrekt enligt proffsen eller ej, men det har känts bra och harmoniskt för mig. :crazy:

Så, till saken. Jag skulle tycka det var jätteintressant om alla ville lägga in en bild på en häst som enligt dem visar en fin framåt-nedåt sökning och motiverar vad de tycker sig se. :) Jag är inte ute efter att hoppa på någon utan tycker enbart det är intressant! Jag tycker just framåt-nedåt sökningen är en kul del att diskutera, kanske för att jag och min häst just nu befinner oss där :angel: , men också för att det är en del av den grund vi alla ska skutta iväg från i (förhoppningsvis) praktfulla travsteg. :d

(OBS, jag vet att själva sökningen kan se olika ut beroende på häst och att det är svårt att förmedla med enbart ögonblicksbilder men jag tror ni vet vad jag letar efter :D )

Mitt bidrag (det är privata bilder på en vän till mig och hennes medryttarhäst, hade tyvärr inga ridbilder som jag vet att jag får använda på NÅGOT ekipage men ska försöka ordna det) :

Inte den bästa bilden men jag tycker den visar känslan bra.
KlaraoDisa.jpg

Samma häst igen. Enbart träns och longerlina. Lite dålig vinkel tyvärr. Något lågt med huvudet tycker till o med jag men ändå rätt känsla här med.

KlaraochDisa2.jpg

Så, snälla, dela med er av era uppfattningar (visa gärna flera bilder ! ) :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

longpirjag2.jpg

Här är ett bidrag...repgrimma på den här hästen...longerar/markjobbar aldrig med vanligt träns utan det är repgrimma/sidepull/kapson.

Senast ändrad:

Piraja skrev:
longpirjag2.jpg

Här är ett bidrag...

Tack, synd på lite liten bild. :bow:
Kan du berätta vad du ser i bilden som motiverar ditt val? :)

*Elin som söker svammel i ämnet*

Här svankar jag och driver med underskänkeln olägligt, men jag tycker ponnyn sträcker sig ned fint, han söker sig fram till handen. Han huvud är väl lågt i o för sig, men han är ärlig i sin sökning. Tror traven påverkas av hans låga huvudställning också, jajja här är han:
JONMQQMRNNGRQ.jpg

Säg vad ni tycker gärna ;), bilden är tagen i somras och vi har kommit längre sen dess.

Jag upplever det där som ärligt, han sträcker ut framåt. Vad man kanske skulle önska är mer aktivitet bak (men det kommer ju) vilket skulle ge mer framåtgripande, långa steg. :bump:

Hur känns det när han söker framåt nedåt, vad får du för känsla?

:D Åh numer får jag en konstant sökning i handen när jag rider, jag kan reglera formen hur jag vill på honom, så när jag vill att han ska gå framåt nedåt så släpper jag mest efter på handen så följer han efter.
Han vill gärna springa på i snabbare när han söker sig framåt nedåt, han balanserar sig inte på samma sätt när huvudet kommer ned.
Jag tror han tycker det är skönt när han får gå så långt ned, han behöver nog inte balansera sig och mig på samma sätt som annars.
Det blir som en slags viloform.

Hm, en fundering bara...
Måste framåt-nedåt vara hududstupa-framåt nedåt....?
Hur länge rider/jobbar ni i den formen. Jag menar att det blir en hel del vikt på frambenen i det läget.
För min del så får häsen sträcka ut framåt neråt likande det som visats på bilderna ett par steg men det är inget läge jag föredrar att jobba i. Sökningen ska alltid finnas och lättar jag på handen så bör huvudet följa bettet. Alltså en konstant framåt-nedåt form men med huvudet "högt". Om ni förstå vad jag menar.
/T

Senast ändrad:

Jag brukar rida i den formen en stund efter varje pass i trav lättridning som stretching, och efter varje samlande rörelse. Däremellan så försöker jag tänka att hästen ska lyfta upp mig med sin manke, fånig liknelse men den funkar.
Att rida/longera/tömköra så lång och låg som på filmerna i mer än nån minut i taget ovan garanterar härliga problem med frambenen.
För mig betyder framåt nedåt att viljan/ambitionen ska vara åt det hållet vad som än händer, men det ska stanna vid en tanke hos hästen och bara utföras på kommando av mig (svamlig förklaring).

Numer så jobbar jag bara så jättehimla långt ned då och då, som stretching då. Det blir lätt lite framstupa, fast min häst gillar att sträcka ut så ett par steg för att sedan gå upp igen.
Skulle aldrig rida så ett helt pass.

Lord Owen skrev:
Tack, synd på lite liten bild. :bow:
Kan du berätta vad du ser i bilden som motiverar ditt val? :)

*Elin som söker svammel i ämnet*

Hon har precis släppt spänningarna hon alltid hade i början, sänker sig framåt nedåt, får upp rygglinjen, blir lugn och taktmässig i traven. Jobbar fram detta i skritt först och när det funkar kommer det oftast i traven också. Just denna häst var oerhört spänd från början när hon kom till mig p.g.a. gombitning och minnen från gammal bogskada. Det var ett stort steg när hon kom till denna form;)

Framåt-nedåt sökning och framåt-nedåt är två olika saker för mig.

Sökningen ska alltid finnas där oavsett hur hög/låg formen är och det är mer något man känner än vad man ser, även om det ändå syns tydligt på de flesta.

Själva utförandet av framåt-nedåt är att hästen länger överlinjen; sträcker sitt huvud och nos framåt-nedåt.

Går en häst i hagen, som p.g.a skador inte kommer kunna ridas mer, som har en helt otroligt vacker framåt-nedåt i traven!
Jag kan stå och kolla på henne trava dagarna långa (om hon gjorde det hela dagen vill säga).

Det är ett högt danskt varmblod som har ett mycket graciöst steg. Så när hon travar så länger hon självman överlinjen och får en väldigt vacker framåt-nedåt. Inte en djup sådan, men en som ser optimal ut för henne. Hela steget dubblas när hon gör det utan att proportionen mellan bärighet och skjut ändras nämnvärt.

Ska se om jag kan få ta kort på det någon dag.

Jo den hästen gör ju liksom en korrekt, balanserad framåt nedåt. Min ponny hamnar mer i "Åh vad skönt, när det vart såhär framstupa slapp man ju göra så mycket".

Fast jag tror det kan vara bra för honom att gå så, förut så frustade han och pustade och älskade att jobba så.. massa spänningar släppte. Nu gör jag mer så för lite vila, stetching och check på att allt är som det ska med sökningen.

Här är en bild när Jojje helt ärligt söker sig framåt-nedåt. Jag har en jämn kontakt på båda tyglarna och han jobbar på med sluten mun. Han sträcker också hela sin överlinje och har en fin välvning i halsen samt att nosen är framför lod. Jag står upp i lätt sits för att inte störa honom i ryggen. Jag skulle dock önska att han fördelade vikten lite mera bakåt, men det är otroligt svårt i denna formen. På bilden är han 4 år på hösten.

P1010028.jpg

På den här bilden har vi kommit till något som lite mer liknar en arbetsform. Jag står fortfarande upp i lätt sits men har bett honom att korta sin hals utan att för den skull böja in nosen. Här bär han sig bättre på bak. jag ser det på att överlinjen har blivit ännu rundare. Titta bakom sadeln och jämför! Det syns ännu tydligare på att man kan dra en vågrät linje (nästan i uppförslut) från rumpans högsta punkt och manken. Jämför med bilden i full sträckning så ser du att samma linje där skulle luta lite nerför. Bristerna i denna bild siter främst hos mig som ryttare inte hos hästen. Instabil sits och dålig kontakt med munnen.

P1010021.jpg

Till sist en bild som visar när allt blir fel. Ha överseende med de lite stora bilderna. :angel:

P1010027.jpg

Här får ni en bild där vi står stilla också. Så att ni kan jämföra ryggen bakom sadeln och höjdförhållanden mellan bak och manke.

P1010014.jpg

Tez1 skrev:
Hm, en fundering bara...
Måste framåt-nedåt vara hududstupa-framåt nedåt....?
Hur länge rider/jobbar ni i den formen. Jag menar att det blir en hel del vikt på frambenen i det läget.
För min del så får häsen sträcka ut framåt neråt likande det som visats på bilderna ett par steg men det är inget läge jag föredrar att jobba i. Sökningen ska alltid finnas och lättar jag på handen så bör huvudet följa bettet. Alltså en konstant framåt-nedåt form men med huvudet "högt". Om ni förstå vad jag menar.
/T

Jo, jag förstår precis vad du menar.

Nej, det är inte något man jobbar konstant med. Det är ju något som ska finnas där hela tiden men jag ser det som att med hästar som inte litar på ryttaren och som inte är avslappnade så måste man kanske överdriva det lite i början (det är det som synes på bilderna). Precis som när jag lär min häst att böja/ställa så kanske jag överdriver det hela för att understryka det och verkligen göra det tydligt. När hästen sedan är avlappnad och går fram till handen vill jag bara ha framåt nedåt sökningen som en "check" på hästen föstår, dvs en avslappningsgrej som hästen får sträcka ut i emellan mer krävanda övningar. Men som du säger, den ska ju alltid finnas där. När man kommit förbi det jag visade på bilderna (avlsappningsfas) så ska ju framåt-nedåt vara som en lätt kontakt med hästens mun och vetskapen om att hästen söker bettet.

Förstår du mitt svammel? :crazy:

Djurjouren skrev:
Jag brukar rida i den formen en stund efter varje pass i trav lättridning som stretching, och efter varje samlande rörelse. Däremellan så försöker jag tänka att hästen ska lyfta upp mig med sin manke, fånig liknelse men den funkar.
Att rida/longera/tömköra så lång och låg som på filmerna i mer än nån minut i taget ovan garanterar härliga problem med frambenen.
För mig betyder framåt nedåt att viljan/ambitionen ska vara åt det hållet vad som än händer, men det ska stanna vid en tanke hos hästen och bara utföras på kommando av mig (svamlig förklaring).

Filmerna? :confused:

Se mitt svar till Tez. Jag vill heller inte ha sådan huvudstupa form som jag har på mina exempel i den vardagliga ridningen.
Men jag ser det som att man ibland måste överdriva (något ögonblick) på vissa hästar.
Jag tar min egen som exempel, en häst som ser handen som något man i möjligaste mån ska komma undan från (ja, han "släpper" handen) och då har jag försökt övertydliga allt jag vill att han ska göra. Men dessa övertydligheter i passen (har oftast varit från marken, när jag sitter på vill jag inte ha honom för djup) skreb bara någon sekund, det som räknas då är att han sökt efter min kontakt och att han då väljer att gå lite för djupt tänker jag inte korrigera - än. Bara det att han slappnar av, sträcker ut sig och ger efter för mina signaler är nog då. Men jag vill inte ha det i den utsträckningen han gör det på marken när jag rider. Och heller inte i några längre perioder. :D

Spider84 skrev:
Framåt-nedåt sökning och framåt-nedåt är två olika saker för mig.

Sökningen ska alltid finnas där oavsett hur hög/låg formen är och det är mer något man känner än vad man ser, även om det ändå syns tydligt på de flesta.

Själva utförandet av framåt-nedåt är att hästen länger överlinjen; sträcker sitt huvud och nos framåt-nedåt.

Går en häst i hagen, som p.g.a skador inte kommer kunna ridas mer, som har en helt otroligt vacker framåt-nedåt i traven!
Jag kan stå och kolla på henne trava dagarna långa (om hon gjorde det hela dagen vill säga).

Det är ett högt danskt varmblod som har ett mycket graciöst steg. Så när hon travar så länger hon självman överlinjen och får en väldigt vacker framåt-nedåt. Inte en djup sådan, men en som ser optimal ut för henne. Hela steget dubblas när hon gör det utan att proportionen mellan bärighet och skjut ändras nämnvärt.

Ska se om jag kan få ta kort på det någon dag.

Nu är jag inte säker på att jag hängde med, vad var de två olika sakerna?

Javisst kan en häst söka framåt-nedåt i hagen. Jag har en här ute som gör det i skritt. :D Och även under ryttare. Men pga spänningar så blir det mer påskjut än bärighet i trav o galopp.

Hallonsoda skrev:
Jo den hästen gör ju liksom en korrekt, balanserad framåt nedåt. Min ponny hamnar mer i "Åh vad skönt, när det vart såhär framstupa slapp man ju göra så mycket".

Fast jag tror det kan vara bra för honom att gå så, förut så frustade han och pustade och älskade att jobba så.. massa spänningar släppte. Nu gör jag mer så för lite vila, stetching och check på att allt är som det ska med sökningen.

Men då använder du det ju som en vilopaus, en strechtövning, eller bara en check på att han lyssnar. Precis som det är tänkt, eller? :idea:

Tack för de informativa bilderna, det var verkligen roligt att jämföra bilderna och såg så tydlig skillnad. :) :bow:

1. Framåt-nedåt = hästen går framåt-nedåt
2. Sökning framåt-nedåt = hästen söker handen och om man ber om det kommer hästen genast att svara med framåt-nedåt. Det sistnämnda ska alltid finnas där och det ovannämnda ska både vara för att hjälpa hästen på olika sätt och för att kolla av att verkligen sökningen fanns där.

Ja det är kul att kolla på dem när de rör sig i hagen och se vad de gör.
Hitills har jag dock aldrig sett en häst som lyckats se så vacker ut i fram-nedåt och så perfekt balanserad som det stoet. Vare sig ridet eller i hagen. Och då kan jag nästan garantera att ingen ridit henne på det sättet under åren hon blev riden.

Som sagt ska se om jag kna få tagit kort för de hade varit bra att ha på många sätt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar