Hur ser ett normalt juver ut?

MM

Trådstartare
Ja, jag undrar hur ett normalt juver ser ut? Ska det vara helt slätt eller kan det hänga lite och fortfarande anses normalt? Kan det kännas lite "bubbligt utan att det är onormalt?
Hon är 4 år nu och juvret kanske ändrar sig lite med åldern på hund som för människa? :p

Har googlat juvertumör och får mest fram att är det en tumör så är det runda kulor? Om hela juverraden är lite småsvullen då?
Är det samma vid skendräktighet?

Och ärligt, jag brukar inte ta för vana att sitta och glo på min hunds juver men nu började jag ändå fundera när jag killade henne på magen.

Hon var på vaccinering för en månad sen och då går dom alltid igenom henne, lyssnar på hjärta, kollar öron och massa annat när vi ändå är där och dom sa inget (allergihund så tar en liten hälsokoll samtidigt).
Förstår att en eventuell tumör kan komma från en dag till en annan men å andra sidan så är jag hypokondriker och tror alltid det värsta.

Någon som har erfarenhet av juvertumör?

Nu tror jag mer på skendräktighet än tumör.

Hon har mjölk (testade för att se om det skulle komma något) så högst troligt mer skendräktig än tumör. Är det därför hon är så satans slö för tillfället med? :p

Hon träffade på ett gäng hanar för typ tre veckor sen när vi var iväg på besök hos en släkting (inte under löp) men alla skulle vara kastrerade och jag dubbelkollade nu och alla ska fortfarande vara kastrerade (bäst att vara säker liksom :p ) så en riktig dräktighet är uteslutet.

Hur länge brukar dom vara skendräktiga?

Skendräktighet inträffar när tiken skulle haft en kull efter löp, dvs ca 2 mån efter löpet.

När löpte hon senast?

Skendräktighet inträffar när tiken skulle haft en kull efter löp, dvs ca 2 mån efter löpet.

När löpte hon senast?

I maj någon gång var det. Innan dess i oktober. Innan dess i februari. Och hon brukar hålla en 7-8 månader emellan.

Det finns medicin- Galastop.
Minska maten och öka motionen är också bra.

Angående knölighet så brukar de bli liksom "bubbel-ojämna" vid skendräktighet, få en bucklig struktur i största allmänhet även om man ibland kan urskilja separata knölar också.
Om du är orolig för juvertumörer så vänta tills skendräktigheten är borta och känn efter då - finns det fortfarande knölar så sök veterinär!

Om hon lakterar så tänk på att inte vara där och pilla för mycket eftersom det stimulerar mjölkproduktionen vilket i värsta fall kan leda till mjölkstockning som gör väldigt ont.

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 634
Senast: Dopy
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Vår tik blir 14 år nu i november. Hon har ett gott allmäntillstånd och är som en unghund till sättet. Vi har senaste åren gjort...
Svar
12
· Visningar
8 060
Senast: Sel
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka