Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fick analysen på vårat höensilage av honom jag köpt det av i veckan. Ingen aning om det är bra eller ej då det är första gången jag köpt foder som har analys!
Ts 56%
Smältbart råprotein 38g/kg foder
5.4MJ/kg
Ca 4.0 g/kg
P 2.5 g/kg
Mg 1.2 g/kg
Dem som äter det är kallblod och Shettis!
Min analys ser ut så här:
per kilo foder hösilage
Ts 68 %
Smältbar rp 39
MJ 6,6
Kvot 5,9
Kalcium 3,1
Fosfor 1,4
Det är en shettis och en D -ponny som ska få detta. Jag får till en jättebra foderstat på bara hösilage om det inte hade varit för fosforen.
På 9 kg hösilage ( till D-ponnyn ) räcker det att tillsätta 10 g fosforbalans så blir det helt perfekt. Men kan man få i dom fosforbalans utan att blanda med annat?Jag kan gå ner till 8 kg hösilage och fodra med krafft grund och vetekli också men det blir inte lika "perfekt". Hur gör jag?
Mitt hö ligger på 8,7 MJ och bara 27 i smrp/kg foder. 89 % torrsub.
Lite för mycket energi och för lite protein. :P Men höet är så fräscht och fint hos denna höbonden så jag köper det ändå. Ca/P är helt ok.
Kring 5 - 5.5 kg till shettisen skulle jag prova. Nu är det ju svårt när du lägger ut och så, men är magen bra och han verkar få i sig nog för att vara i lagom hull så. Finns det gräs ute nu där de går?