Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sår in med utvalda grässorter, undviker grässorter med högt socker som Rajgräs, samt med baljväxter för att lagra protein och ta upp kväve till marken. Hugger vallen lite senare så att energi går ner.
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
funderar om jag behöver få upp energin lite för att det går åt för mycket att smälta allt protein.
Det visade sig nu att han fick på tok för mycket protein! Med en kvot på 8 i höet(78 smbrp) plus allt kraftfoder och alla kilon Lusern så fick han alltså alldeles för mycket protein! Experten förklarade att det krävs energi för att spjälka protein och om foderstaten inte tillför energi i rätt förhållande till protein så tar hästen av sitt eget fett och när det är slut sina muskler för att klara spjälka proteinet.
Suuuck. Får inte till någon vettig foderstat. Och nu har pålle börjat rata betforn (!!) som han får på kvällen med lite mineraler etc. Tydligen itne lika gott utan pellets.
Finns det något som ligger högt i protein men lågt i energi (så det kan passa in till den här analysen), och som kan blandas med betfor? Helst inte kr*fft... Lucernpellets ratas tyvärr av pålle...
Vill ju kunna ge så mycket hösilage som möjligt
Delvis har väl foderrådgivaren rätt. Alla kroppsfunktioner kräver energi. Jag skulle tro att det var den stora givan av kraftfoder som var problemet. Det brukar sällan gå att få en häst att öka i vikt genom att öka mängden kraftfoder. Kraftfoder är ett högoktaniskt foder som gör att metabolismen ökar, dvs. hästen gör av med mer kalorier och man är inne i en ond cirkel. Att däremot ge mer grovfoder och/eller betfiber bruka fungera.
Det som händer när hästen får ett överskott av protein/aminosyror är att kvävedelen omvandlas till urea och utsöndras i urinen medan resten omvandlas till energi.
Har du inte läst tråden? Det ges flera förslag hela tiden om 2 olika proteintillskott.
Jag har skummat tråden och det jag hittat är potatisprotein. Dock verkar det vara knepigt att få tag på och kanske inget för kräsna hästar?!?
Jag har inte sett det hos min lokala foderförsäljare i alla fall...
Soja om man inte är så noga med miljön.
med miljön; menar du miljöpåverkan eller något med hästens miljö? och på vilket sätt påverkar soja miljön (vilken du nu menar) negativt?!