Sv: Hur ser era höanalyser ut?
Om det ändå vore fölston och unghästar man skulle fodra med vårt hade man kanske varit lite nöjdare, eller ja jag tar hellre dessa värdena än det skitet väldigt många fått in som ville vänta på lägre värden och sen inte kunde skörda på över en månad.
Per kg/TS vågar jag knappt skriva ser lite mindre skrämmande ut per kg/foder iom att det är hösilage. Båda vallarna skördade 10 juni.
OK samlar mod per kg/TS
Vall 1
TS 71%
MJ 10,8 (7,7 per kg/foder)
Smrp harkel 110 gram (78 gr per kg/foder)
Ca 5,8
P 3,3
Mg 1,7
Kvot 10,2
Ca/P kvot 1,8
Vall 2
TS 70%
MJ 10,9 (7,7 per kg/foder)
Smrp 101 gr (71 gr per kg/foder)
Ca 6,4
P 2,1
Mg 1,2
Kvot 9,3
Ca/P kvot 3,0
Båda anlyserade kemiskt så säker analys, lite lustigt är att de är så jämna då det inte finns två liheter mellan vallarna då ett missförstånd gjort att helt fel vallblandning såddes in på vall 2 av förra ägaren (nyköpt mark första skörden från den) så den överensstämmer inte alls i innehåll med vall 1 (som är en ren timotej/änsvingel vall) inte heller såg de ut att vara i fas med varandra på de grässorter som de har gemensamt. Och ändå blev det så snarlika värde på dem.
Just nu väntar jag på analyssvar på andra skörden som togs in i söndags som förhoppningsvis ligger lite mer moderat i värdena så att vi kan använda en del av det till att mixa upp med, även om vi skall sälja ena vallens andra skörd då vi har mkt mer än vad vi själva kan göra av med har fått ordentligt stora skördar i år speciellt andra var mycket större än den varit på många år.