Hur ser din kanins matsedel ut ? Hur stora portioner och hur ofta ?

Sv: Hur ser din kanins matsedel ut ? Hur stora portioner och hur ofta ?

Ja, just det....det här med salt var intressant, jag kommer ihåg för längesedan då jag hade marsvin, de skulle absolut ha en saltsten att slicka på. Varför behöver inte kaniner salt ?

Tack så jättemycket för alla svar...vad spännande det är att läsa allas matsedlar !!!

:bow:

Hade för ett tag sedan en kanin, en liten hermelin.
Bodde ute åter om.
Fri tillgång på hö, vatten, olika pinnar och kvistar och halm (han älskade att äta den).
Fick blandade grönsaker varje morgon, favoriterna var morot, äpple, persilja och broccoli.
Ibland lite pellets, 1/3 dl kanske, på kvällen.
På sommaren tillgång till hage med gräs dagtid, och blad från maskros, äppelträd och hallonbuskar i buren.

Vad ger ni era kaniner att äta, gnaga på osv. Får de bara hö och vatten eller massor av grönsaker och grankvistar. Har kaninen kanske någon favorit som pasta el dyl.

Vatten
Hö & Halm- fri tillgång
0,5 dl pellets blandning/dag, gillar mest bara havren
Saltsten
1 Morot/el annan godsak varje dag
Alltid någon eller några grenar
Knäcke, hårt bröd eller annan smaskis ibland
Kall kokt potatis då och då, en favvis

I övrigt skuttar han fri på balkong hela dagarna alt nätterna beroende på årstid. Han är inte mycket för att bli upp-plockad eller tagen men sitter man i soffan eller på golvet hoppar han själv upp i knät. Hade tidigare en riktig liten pussis kanin. Oj vad kelen hon var.

mina får 1 dl dom äter inte mer men ena honan som har 8 bebisar som också smaskar i sej får ca 4 dl sen har dom ju såklart fri tillgång på bra grönt hö och vatten (nån som har en idé på hur jag "snällt" kan banta ner min hona hon är nämligen väldigt matglad och ammar fortfarande vill inte dra ner på maten eller motionera henne alldeles för mkt :crazy:)

Våra får 3/4 dl foder på kvällen mellan kl. 20-22. På sommaren får de vid 22-23tiden ist.

Sem har de fri tillgång till vatten och hö alltid naturligtvis, ibland när någon kanin är hängig eller fäller ovanligt mycket får de även vitaminer i form av flytande eller tabletter.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 873
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar