Hur ser din kanins matsedel ut ? Hur stora portioner och hur ofta ?

T

tuffy

Vad ger ni era kaniner att äta, gnaga på osv. Får de bara hö och vatten eller massor av grönsaker och grankvistar. Har kaninen kanske någon favorit som pasta el dyl.

Sv: Hur ser din kanins matsedel ut ? Hur stora portioner och hur ofta ?

Min kanin (relativt stor) får pellets morgon och kväll (ca en halv - en deciliter), fri tillgång på hö, vatten och har alltid tillgång till grenar att gnaga på. Frukt och grönt har han i princip alltid, om han inte går ute och betar. Han äter nästan allt, paprika, vitkål, morötter, äpplen, apelsin, mandarin, bananer, gurka, salladsblad osv. Då och då får han också lite nyponsoppa som han älskar, men det blir oftast bara små mängder någong gång per år.

Har dock aldrig provat att ge honom saker som pasta, ris eller så.

jag ger min kanin morröter,hö,halm och lite godis/drops i bland. Han får vara ute och springa varge dag också.
:banana:

Pellets två gånger om dagen och fri tillgång till hö och vatten. Brukar försöka ha en pinne i buren också.

Har ingen kanin längre. Den jag hade däremot fick fri tillgång på hö, 1 dl pellets/dag och grönsaker varje dag, för det mesta en morot och lite vitkål.
Åt jag jasminris så fick han en del av resterna, han var som galen i det :D

Mina får 1 dl pellets (eller blandning mellan pellets och havre om det är vinter), men te x den belgiska jätten får ju såklart mer.

Fri tillgång på hö och vatten.

Försöker att alltid ha grenar i buren för sysselsättning och så.

Grönsaker/frukt får dom oftast varje dag, men på vintern kan det bli lite mindre.

Förlåt att jag frågar, men varför ska man blanda i havre på vintern och inte på sommaren??

Jag har det för att mina bor ute, och havre innehåller mycket fett, det får dom att inte gå ner och så, vilket jag var med om för några år sen. Men när jag började med havre i pelletsen så har alla hållt sig fina. :)

Mina två kaniner bor tillsammans i en bur.
De har alltid fri tillgång till halm, hö och vatten.
De får ½ dl pellets tillsammans varje dag.
Diverse grönsaker och pinnar att gnaga på.

Mina kaniner bor i stallet. Under natten är de i sadelkammaren som är isolerad och uppvärmd på vintern. På dagarna bär vi ut buren och ställer i en box så det får skutta. Båda mina kaniner var tidigare överviktiga, den ena hade värsta dubbelhakan :smirk: Min lillasyster tyckte nämligen synd om dem som fick så lite pellets så hon fyllde på. MYCKET. Nu har hon förstått att kaniner ska ha pellets i mkt liten mängd, de flesta klarar sig faktiskt utan till och med.

Min ena sväller som en ballong av havre :D

Haha, det gör ingen av mina, men det är såpass kallt på vintern här, så det beror nog på det ;).

Antagligen! Jag har äntligen, efter att ha kämpat i över ett halvår lyckats få min Smulan (som fick heta LIMPAN när hon var som fetast) till en normalbyggd kanickel. Dvs utan ballongmage som flyter ut på sidorna och världens största dubbelhaka. :rofl:

Min är extremt lättfödd och väldigt matglad :D (Gotlandskanin)
Hon får hö och ca 0,5 dl pellets på morgonen och morot på kvällen plus diverse andra grönsaker och gnagpinnar.

just det, om hon kommer åt det så älskar hon äppelsrutt och kattens torrfoder ;)

Mina kaniner har fri tillgång till hö, vatten och även pellets!
Dem bor i varsina burar!
En skål rymmer 3 dl pellets och räcker 3 dagar åt min stora och 6 dagar åt min lilla (om inte mössen vart i farten, dem är flitiga på natten) bara att flytta på spånsäckarna så ligger maten där! :D
Sen får dem olika grönsaker och äpple ibland. Och lite extra gott på lördagar!

Mina kaniner (2 st) bor tillsamans och dom har självklart fri tillgång till vatten och hö. En gång om dan brukar jag fylla på matskålen som rymmer ca 2 dl , nästan full. Dom får också massor av grönsaker och frukter. Päron är en stor favorit hos den ena.

Min har alltid hö och vatten. 1/2 dl havre/pellets eller ett knäckebröd om dagen + grönsaker och äppelträdskvister (de enda kvistar han äter). Granris har jag förstått att är bra att ge på vintern till utekaniner för att det inte fryser, men jag har aldrig testat om han gillar det.

Då jag hade kanin hade de fri tillgång till hö. Sen fick de pellets och blandfoder ca 3-5 dl morron och väll utspritt på stallgolvet. (Så de fick leta lite). + morötter, sallad, knäckebröd och annat som de gillade.. Men de hade ett helt stall att kuta runt i nattetid.. Och ett tvåvånings "burhus" och en utehage som va ca 3 meter lång och 2 meter bred som de fick vara i dagtid. Så de hade så gott som fri tillgång till all mat.

Mina kaniner får fri tillgång till hö och gnagpinnar. Rent vatten varje dag (två ggr per dag om det är kallt och vattnet fryser). De får ca ½ dl pellets på kvällen och någon grönsak, till exempel morot, på morgonen. :D

Våra utekaniner har alltid fri tillgång till hö, torrt bröd och vatten såklart :) Och så får de havre, grönsaker och äpplen. Vet inte hur mkt havre exakt för det sköter mamma om ^^. På somrarna får de gräs och då & då även sådant som jag fått med mig från pappas små odlingar :angel:
På vintrarna får de, när det inte finns grönt gräs, sallad.
De har alltid åtminstone en tjock gren inne i buren att gnaga på och några tunnare kvistar.
Ibland får de svala kokta potatisar, gurka eller liknande godsaker :) Ibland på vintrarna sår vi gräs och så får kaninerna äta grönt gräs även på vintern :)
Jag har testat att vänja dem vid pellets en tid, men de smakade inte ens.
Utöver den här maten har de även en saltsten men det verkar som om de inte ens märker den så den är inte till nån nytta egentligen..
Min innekanin (som tyvärr dog i januari :( ) fick pellets, grönsaker, hö, äpplen, maskrosblad/sallad (han gillade inte gräs), och såklart vatten ;) Han hade också alltid en gren att gnaga på och en salt/mineralsten. Han var ganska bortskämd och jag erkänner att jag gav honom flera godisar varje dag ;) Hans favoritgodis var Treat 'Ums lr vad de nu kallas och han blev tokig varje gång jag sa "Vill du ha triitums, Rabba?" :)
Oj, det här blev ett långt svar. Hoppas att det inte gör nåt :P

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 873
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar