min häst har varierat i lortighet. när jag köpte henne för drygt ett år sen (från ridskola, hon var alltså "spilthäst") var hon lite knepig att mocka hos, eftersom hon strödde skit överallt och sen låg i det, därefter blev det bättre, för att sedan förfalla igen...
nu är hon ett litet helsike att mocka hos, gräver upp i mitten, så det är blött och snuskigt, skrapar stora hål ner till golvet under krubban, drar runt hösilaget istället för att äta upp det.. (m.m. m.m.)
hon står på spån, och jag försöker alltid ta ut ALLT det blöta, äckliga (förutom bädden, som är ganska tunn och inte ligger på alla ställen, men där det behövs) samt den spåniga maten som hon inte äter upp. därefter häver jag på massor med nytt ljust spån och blandar om så att allt blir luftigt och mjukt. skulle tro att hon står på runt 15 cm spån, det är alldeles lagom. jag är ganska petnoga när det gäller mockningen, kan stå och plocka pluttar hur länge som helst om jag är på det humöret...
och vad gäller spånmängden, eftersom det ingår i stort sett obegränsad mängd i stallhyran har jag aldrig lärt mig vara särskilt sparsam med det...