Jag förstår inte riktigt poängen med att ha 2-3 dm tjockt med strö i boxen?
Det är ju ansträngande för hästens leder att stå såpasst mjukt! Det är förstås bra att förebygga skavsår men jag har hellre en häst med skavsår än en häst med överansträngda ben.
Dessutom är min erfarenhet att det är väldigt svårt att hålla rent ett så tjockt lager.
Jag ströade ganska tunt, ungefär 5 centimeter. Min dam är väldigt renlig av sig, och det kombinerat med spån som byts ut ofta ger en väldigt ren box
(numera går hon på lösdrift och permanentbädd, vilket är en annan sak.)
Jag körde in ungefär en kärra nytt spån var tredje dag, vilket bytte ut lite mindre än hälften av det spån som låg i boxen.
För en tjock bädd som så många här verkar ha, skulle det inte ens motsvara 1/8 av den totala bädden.
Även om en så tjock bädd ser ren och fin ut så har jag haft den erfarenheten att ammoniakhalten varit mycket högre! Det är inte vetenskapligt mätat utan jag har använt min egen näsa när jag mockat åt andra.
Jättefina välskötta boxar, men med en märkbar ammoniaklukt just när jag har grävt omkring i spånet för att försöka hitta alla bajskluttar och kissställen.
Det är inget som nämnts ännu i den här tråden, färgen på spånet är en sak, men det som verkligen är skadligt för vävnader i både hov och lunga är trots allt ammoniaken!