Hur ser det ut för er med massering och kiropraktik på pållarna?

W

walkyria

Hur har ni det med massering och/eller kiroprktorer till era hästar?

Får dom något av det regelbundet, eller sporadiskt, vid behov?

Varför tar du ut respektive?

Vad får ni betala?

Har dom utbildning, lång eller kort?

Giilar era hästar behandlingarna, märker ni skillnad?

Jag väntar på att en equiterapeut (kiropraktok/massör) ska komma ut till min häst, och förväntningarna är höga.....

Sv: Hur ser det ut för er med massering och kiropraktik på pållarna?

Har en ET som behandlar mina två.

Stoet får regelbundet, valacken får lite färre behandlingar då han inte behöver det lika mkt.

Stoet har ryggproblem, spänningar. Valacken har inga problem men han kan väl också få lite skönt ibland.

Vad får ni betala?
500 plus moms per häst.

Ja ET utbildning.

Gillar era hästar behandlingarna, märker ni skillnad?
Stoet avgudar ET:n. Hon njuter med nålar på hela sig. :D
Valacken avgudar det inte precis men gillar det helt klart. Det märks skillnad på båda, mest på stoet, dom blir mjukare.

Min mamma är equiterapeut, så hon tar hand om min lilla tjej när hon är spänd och har ont.

Får dom något av det regelbundet, eller sporadiskt, vid behov?Oftast brukar vi göra en koll en gång varannan månad och vid behov.

Varför tar du ut respektive?F
ör att jag vill att min häst ska må bra och för att jag ska veta att hon mår bra.

Vad får ni betala?
eftersom det är min mamma så betalar jag inget men annars så tar
hon 700kr+ rese ersättning

Min mamma har en equiterapeut utbildning på 2år och en 3åriga akupunktur utbildinig +att hon har kompletterat med att gå diverse kurser ang bla laser, massage, kiropraktik + många års erfarenhet

Min häst blir mkt bättre efter en behandlig men vissa hästar blir först sämre och sedan blir det bättre. Ibland behövs det flera behandlingar inannan det blir helt bra. När mamma masserar min häst så blir hon avslappnad och hänger med läppen. Efter att min mamma gjort kiropraktik på min häst så tuggar hon ofta lite, det är ett tecken på att spännigar har släppt.

Lycka till!!

Equiatriker var 8:e vecka, behov eller ej. Oftare vid behov. Ren kiropraktik vid behov, med det intervall kiropraktorn anser

För att ha en kontinuerlig koll och upptäcka muskelspänningar etc i tid och på så sätt få fatt i ev problem i tid. För att få fatt på ev snedhet de ådragit sig i tid. Och ffa för att hästarna tycker det är så mysigt och skönt.

Vad får ni betala?

Equiatrikern: 400 kr/häst inkl resa
Kiropraktorn: 750 kr/häst, får åka till kliniken med hästen (dryga 10 mil enkel resa)

Ja de har utbildning. Lång elelr kort beror ju på vad man jämför med, och vad man själv anser är långt resp kort?

Hästarna älskar equiatrikern och har inget emot kiron. (Equiatrikern är ju 'mysigare' då han masserar innan, kiron sätter bara nålar). Märker ingen större skillnad när det inte finns något att anmärka på och de eg bara får 'mysmassage', märker STOR skillnad när det finns muskelspänningar och/eller snedheter.

Nyköpta fblstoet med en extrem massa låsningar och spänningar rörde sig helt annorlunda efter första equiatrikerbehandlingen, och fick mycket bättre steg, började ha huvudet och halsen i mer normal position även i hagen och började muskla sig rätt. Nästa besök var det ju mkt bättre gentemot första och fanns en hel del att jobba med, och även efter andra besöket märktes stor skillnad på hästen.

Valacken som var ua och fick en guldstjärna i boken och 'bara' massage märktes ingen skillnad på dock, mer än att han stornjöt under den timme han fick massage.

Arabstoet så när hon rättades av kiron gick hon från att vara halt och ha ideliga ledinflammationer till att bli ohalt och inga ledinfl. Dock så efter första rättningen hade hon rejäla besvär med att komma underfund med sin kropp. Ordentliga koordinationsproblem bak och visste inte alls hur hon skulle bete sig när hon plötsligt kunde använda kroppen fullt ut. Någon månad senare hade hon fått full kläm på det dock.

Equiterapeut tar jag ut vid behov samt under tävlingssäsong för att veta att inget allvarligt är fel. Har haft en jättebra massör tidigare men hon har slutat så nu har jag faktiskt jätteproblem att hitta någon ens i närheten som masserar. Skulle gärna vilja ge hästen det regelbundet för han gillar det och det är ett bra sätt att tidigt upptäcka svagheter.

mina får det ganska regelbundet eller när det behövs då jag nästan är färdigutbildad massör. :) mina hästar tycker jätte bra om det och det behövs och jag märker stor skillnad på mina efter ett par behandlingar.

Mina hästar får också regelbunden massage,då jag själv snart är färdig hästmassör.Massage är ngt jag önskar att alla hästar fick till och från.Tävlings- som fritidshästar.:smirk:

Jag är hästmassör och ger min pålle massage när det behövs, c:a 1 gång per månad. Hon har inga direkta muskelproblem men det är mitt sätt att hålla koll. Hur stor effekt man får av massagen beror lite på vad hästen har för typ av problem. Det man ska vara uppmärksam på är när inte massagen får effekt på c:a 3 behandlingar. I så fall är det troligt att musklerna inte är grundproblemet och då tycker jag man ska byta behandling. Massagen kan passa in i hästens rehab eller som förebyggande även i fortsättningen men man ska veta vad som är problemet innan man bestämmer sig för en lösning anser jag.

Har en superduktig kiro i närheten som får kolla till hästarna då och då.
I mellantiden har vi en massör(utb Axelsons) som har masserat och lärt mig massera/stretcha. Jag masserar varannan dag och rider+stretch varannan.
Detta har gjort underverk för min sneda lilla kille :)

Om nån vill ha tips på duktig kiro el massör i Härnösandsområdet är det bara att höra av sig! :idea:

Kiro har egen klinik, när vi åker dit tror jag det kostar 650:- Massören tar 350:-/gång.

Har 4 hästar, två av dem kollas ca var annan månad, masseras vid behöv, en är ny så vi har inte hast massören ute sen vi fick hem honom får se vad som händer med honom, den sista har varit i ganksa dåligt skick så kollas regelbundet ca var 3-5e vecka o görs då vid behov.
En häst har varit halt ett tag nu o vet kunde inte direkt hitta ngt fel så då tog vi ut en kiro för att se vad hon kunde hitta. I övrigt har jag bara haft kiro på 2 av hästarna ca 2ggr/häst under ett år.

Varför tar du ut respektive?Första gången ville jag mest kolla vad det var för ngt, mest nyfiken o tänkte att det kunde ju inte göra saken sämre för min "dåliga" häst. Såg bara en uppsatt lapp nere i en av ridsportbutikerna.
Kiron som sagt för att se om hon kunde hitta orsaken till hältan.

Vad får ni betala? 55eur/häst, ingen reseersättning och om en häst kollas men inte behöver masseras så kostar det inget heller. Kiron nu sist kostade mig 130eur, huvva!!

Har dom utbildning, lång eller kort? 1,5-2år tror jag hon har. Kiron har utbildning men vet inte hur lång.

Giilar era hästar behandlingarna, märker ni skillnad? JA! Speciellt min "dåliga" häst är det skillnad på som dag o natt. Helt fantastiskt, skulle inte kunna tro att det är samma häst när man rider :banana: :bow: :bow: (Fast så glad undertiden hon håller på med honom är han ju inte alltid:angel: fast efter står han nästan o sover:p )

Senast ändrad:

ET brukar komma till oss

Fyra gånger sen i juni, senast i förrgår. Vid behov, eller "1000-mila service"

Tycker vi har fått mkt bra hjälp, kostar inte så mycket, väl investerade pengar.
Får också bra tips på förebyggande stretch och massage att jobba med själv

Vad får ni betala?
500 kr inkl resa och moms

Utb. ET

Min ogillar nålar och dyl. Men när de sitter där de ska så somnar hon nästanI början hade lite snett bäcken, sned i bogen, låsningar i nacke, hals ländrygg.. Märkte stor skillnad efter de två första behandlingarna.

Jag väntar på att en equiterapeut (kiropraktok/massör) ska komma ut till min häst, och förväntningarna är höga

Hoppas du blir nöjd med din ET

jag har massör till mig tjej, då hon varit VÄLDIGT spänd i bakkärran.
hon kan även rätta till kotor som ligger fel etc.

har haft ute henne nu en gång, ska komma om en månad igen.
har fått hjälp med hur jag ska underlätta och masseraoch känna själv.
efter nästa gång så ska jag ta ut henne på, som någon sa, "1000mils koll" eller vid behov för att känna igenom henne.

för att se hur hon är i kroppen, kunniga känner ju det bättre än jag själv, även om jag känner någorlunda.
man får för en mycket billig peng en översyn på hur hästen mår och ett gott samvete efteråt ;)

Vad får ni betala?

500kr inkl moms och resa.

hon har utbildning, vad vet jag inte :o

stor skillnad!
hon tycker det är jätteskönt, utom när hon punkttrycker för att släppa spänningar.

Senast ändrad:

vad gör en equiterapeut för annat än en kiropraktor?

Får dom något av det regelbundet, eller sporadiskt, vid behov? Tar ut hästmassör till gubben (26 år:love: ) ungefär var 2-3 mån. Mest som underhållsmassage. Ibland även EQ.

Varför tar du ut respektive? För att gubben ska blir smidig och fin, få bort spänningarna i högersidan (har strålbenshälta hf, kotledsartos lindrig båda bak).

Vad får ni betala? 250 kr för 1 timmes massage.

Har dom utbildning, lång eller kort? Den vanliga massörutbildningen.

Giilar era hästar behandlingarna, märker ni skillnad?Vissa ställen gillar han, vissa inte. Brukar bli smidigare efteråt. Han gillar sin massör.:banana:

vad gör en equiterapeut för annat än en kiropraktor?

Vår ET går även in kiropraktiskt, har rättat upp min häst i bogen och bäckenet, knäcker till nacken osv..

förutom det masserar hon lite, ger akupunktur, och akupressur, behandlar med laser....

Jag var så impad första gången...
Pållan var ordentligt sned i sitt bäcken och vår ET säger att hon kommer att "övergöra" det lite så det efter behandligen skulle luta mer till vänster ist. för höger som tidigare..
Jag tittar på den lilla människan... sen på min 600 kg's klump och småler lite ironiskt...
Men snopen blev jag när ET knycklat ihop Lita klart och ta mig F-N
hästen lutar lite till vänster ist. :eek:
(detta för att det förhoppningsvis skulle bli rakt när musklerna på högersidan vill "dra tillbaka")

Får jag bara slänga in en snabb fråga?

Gör det verkligen ngn nytta om man åker iväg med hästen till ET för behandling? Tänk påvägen hem och de står och spänner sig och ska väga upp kroppen efter svängar etc..blir det inte direkt fel igen?!

har själv inte ridit hästen före eller efter att hästen blivit masserad av en utbildad hästmassör, www.nokkvi.com hingsten på den sidan får det (min arbetsplats) och ägaren säger att han märker stor skillnad på det!

- Har ut E.T.

- En gång varannan månad är målet. Oftare vid behov.

- För att hitta spänningar (som hon alltid hittar, så hon får mjuka upp). :angel:

Vad får ni betala?
- Jag vet inte vad hon tar faktiskt. Familj till ägaren, så jag tror inte hon tar betalt.

- 2 årig E.T-utbildning.

- Märks väldigt stor skillnad. Gillar och gillar, hon har inte börjat sticka nålar i henne än. ;)

Ja min häst får massage en gång i månaden (stallägaren är massör) och kiropraktorn har kommit ungefär varannan månad.

Min förra häst fick oxå regelbunden massage o koll av kiropraktorn. Tycker det är väldigt bra i förebyggande syfte! Massagen gör dem avspända och jag stämmer av med henne om det är några spänningar osv, samt om jag känt något "problem" i ridningen. Man vill ju inte kräva nåt av en häst som har ont! Kiropraktorn kollar ev låsningar eller spänningar. Min unghäst hade faktiskt ganska mkt låsningar i sin rygg, vilka säkert hade blivit problem om inte det åtgärdades!

Vad får ni betala?
Massagen: vet faktiskt inte riktigt vad jag får betala. Ca 250-300 kr tror jag inkl moms. Tror hon tar 400 annars.
Kiropraktorn: 450 kr/gång (då betalar jag inget extra för den långa resan för hans del).

Massören har gått Axelsons. Kiropraktorn vet jag faktiskt inte, men han har mångårig erfarenhet, arbetar/har arbetat själv på equiterapeututbildningen (dvs han lär ut) och arbetar i vanliga fall på en veterinärklinik och samarbetar mkt med veterinärerna där och jag anser båda som mkt kunniga!

Ja verkligen. Efter massagen upplever jag som att både unghästen o min förra fick lite "träningsvärk" och särskilt unghästen ligger ofta ner efter massagen/dagen efter. De blir sen ofta spralligare än vanligt, speciellt min förra häst. Känns mkt mjukare. Efter kiropraktorbehandlingen så ska hästarna ledas i 4 dgr innan man får rida igen, även då känner jag att de är/var mer avslappnade och mjukare.
Ofta ser man verkligen hur hästarna njuter av massage, står o gäspar osv. En positiv reaktion av kiropraktorbehandlingen är att hästarna börjar tugga, ett tecken på att en spänning har släppt.

Jag är jätteglad för att kiropraktorn åker ut till vårt stall (vi har ofta flera hästar som ska kollas). han är nere i våra trakter med jämna mellanrum (annars bor och arbetar han i sthlm-trakten). Om vi inte har så många hästar i stallet som ska kollas så får jag åka iväg till ett annat, större stall (ca 4 mil).
Det försöker jag undvika, för jag kan hålla med om (vem det nu va som skrev det) att hästarna lätt står o spänner sig igen sen i transporten när man ska åka hem. Förvisso tror jag inte det påverkar själva behandlingen så mkt, men jag tror ändå det är mkt bättre för hästen att få gå direkt in i sin box efter behandlingen!

- Jag har haft ute en kiropraktor till min häst.

- Har bara haft ute kiropraktorn vid ett tillfälle (3 gånger men en och samma behandling), men ska fortsätta ta ut henne varje halvår.

- I förbyggande syfte. Så de inte ska komma tillbaks.

Vad får ni betala?
- 600 kr/behandling

Ja, utbildning, vet dock ej hur länge. Men mkt duktig är hon!

- Ja, hon verkar gilla. Märker MKT skillnad.!:)

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 413
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka