Hur ser det ut för er med massering och kiropraktik på pållarna?

Sv: Hur ser det ut för er med massering och kiropraktik på pållarna?

Nä det gör inte så stor skillnad om du åker iväg en gång, det dras snabbt tillbaka, det ger mer att köra hästen en timme om dagen i en hästransport där den balanserar bort sina spänningar .
Kiropraktik och dylikt ska inte ses som en behandling utan som en del i förebyggande hälsovård.
Här får alla träningshästar nån form av behandling 1-2 ggr i veckan, laser stretching, healing etc (gör jag själv) eller ET behandling, eller nått annat.
Men man måste ändra på resten oxå, att bara dra rätt lite bli ju fel.

Hur har ni det med massering och/eller kiroprktorer till era hästar?

Får dom något av det regelbundet, eller sporadiskt, vid behov?

Varför tar du ut respektive?

Vad får ni betala?

Har dom utbildning, lång eller kort?

Giilar era hästar behandlingarna, märker ni skillnad?

Jag väntar på att en equiterapeut (kiropraktok/massör) ska komma ut till min häst, och förväntningarna är höga.....

Kilopraltorer har jag dålig erfarenhet av så använder det ej men massören har kollat på min häst. Hon tyckte ej det var nödvändigt att massera hästen för hon var så mjuk och fin. Tillochmed mjukare än vad lite ädlare hästar brukar vara:love: (det är en fjording). Massören kommer ut reglebundet, ca 1 ggr/månad.
Och det kostar 300 plus bensinpengar.

Hon har en ganska lång utbildning (fråga mig inte vart , kommer inte ihåg). Det ger väldigt stor skillnad, min häst högergalopp funkar igen, haft jätteproblem med den.

Hur gör du då?

Min granne är utbildad massör och kommer ca 1gång i månaden efter att jag har varit på clinic med madam.
Jag märker skillnad i hennes rörlighet sedan jag började göra detta. (masserar och stretchar själv mellan besöken)

Jag betalar 300:- för varje besök och då går hon igenom hela hästen.

Hon har gått på Axelssons.

Hur har ni det med massering och/eller kiroprktorer till era hästar?
Har både ET och massör

Får dom något av det regelbundet, eller sporadiskt, vid behov?
Vid behov, när jag tycker nåt inte verkar vara rätt eller bara för att gå igenom hästen. Tidigare hade jag massör regelbundet och han blev mkt rörligare och mjukare i kroppen. Nu underhåller jag själv med massage och stretching och tar bara ut massören ibland för att checka av om jag är osäker, eller om ETn har varit och behandlat

Varför tar du ut respektive?
Massör brukar jag ta ut bara för det är bra och hästen älskar det. ET tar jag ut när jag tycker nåt inte ska vara som det är, när jag misstänker problem. Sen tar jag ut massör efter en ET genomgång så hon kan "städa" musklerna efter problemet

Vad får ni betala?
Massör runt 430:- och ET 410:-

Har dom utbildning, lång eller kort?
ETn har 2 år. Massören har 1 år men sen vidarutbildar hon sig kontinuerligt och går kurser

Giilar era hästar behandlingarna, märker ni skillnad?
Efter massören är hästen oftast lugn och avslappnad eftreåt och dagen efter pigg. Efter ETn är han ovanligt harmonsik och lugn och allmänt välmående rätt länge efteråt. Brukar vara rätt trött dagen efter. Men beror ju också om de hittat nåt speciellt problem och fått bort det. När ETn rättat till hans sneda bäcken så var han lugn och harmonisk i månader.

Får jag bara slänga in en snabb fråga?

Gör det verkligen ngn nytta om man åker iväg med hästen till ET för behandling? Tänk påvägen hem och de står och spänner sig och ska väga upp kroppen efter svängar etc..blir det inte direkt fel igen?!

Har 'hållit' på mina som åkt iaf. Och även på hemmaplan, så mer än en gång jag stått och pratat med equiatrikern, och så kommer tre tossiga hästar förbi i full galopp över stock och sten. Equiatrikern brukar mest himla med ögonen och tycka att 'det där är ju inte riktigt rekommendabelt just nu kanske' och jag brukar flina och tycka att 'jag HAR sagt åt dem att de ska ta det lugnt och skritta i tre dagar, skyll inte på mig'. Men trots deras fullt ös medvetslös så brukar inte resultatet 'gå tillbaka'. Utan om det så att säga blir 'likadant igen', då sker det över längre tid, och 'lite smygande'.

Därför man inte 'bara' kan rätta etc, utan man måste se till att underhålla med, genom att stärka osv.

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 413
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka