Hur ser den här hoven ut? Bild

poniihest

Trådstartare
Kom ut och kratsade hovarna & det såg annorlunda ut bak. Är så jäkla dålig på det här med hovar, i mina ögon ser det inte friskt ut, det har inte alltid sett ut såhär. Hästen är inte halt eller likande, lika pigg som vanligt.

DSC00749bkopiera.jpg

vad säger ni?
det är hela hoven det gäller, det jag ringat in är att det liksom sticker ut där..? :S

Senast ändrad:
Sv: Hur ser den här hoven ut? Bild

Ibland trampar hästen på en sten som formar om hoven tills den ramlar ut själv, el med hjälp. Detta växer rätt igen men kan ta lite tid.
Det är inte så lätt att se på bilden, men det jag kan se hade inte oroat mig om hästen inte ömmar eller är varm i hoven!:cool:

1 svar men 190 visningar.. Då litar jag på Bonyana ;)
Tack för ditt svar :)

Tycker snön är i vägen och du skriver att det gäller hela hoven? Men vad är det som ser annorlunda ut i hela hoven?

Jag ser inte något problem. Den är i behov av verkning bara hörnstöden har vuxit sig lite höga.

Jag ser inte något problem. Den är i behov av verkning bara hörnstöden har vuxit sig lite höga.

Håller med, en verkning av traktern är på sin plats och speciellt behöver hörnstöden tas ner. Nån sten har definitivt inte med det här att göra...

Som andra sagt, ser ut som hörnstöden behöver verkas ner. Men så kan jag inte se om hoven är plan från den vinkeln. Hovar är ju så olika. Däremot ser det ut som om sulan har släppt från hovväggen, framförallt på andra sidan. Höger på bilden, vid hörnstödet. Kanske hovröta, det är där som snön har lagt sig.

Hälsning Maja

Det där är en vanlig trakt bara. Den ser ut att nöta den andra sidan lite mer- inget konstigt alls.
Sen beror traktens höjd på om det är en fram eller bakhov.

Det viktigaste är att den står o går i balans- inte bara hur den ser ut underifrån.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 525
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar