Hur ser årets föl ut i sin BLUP?

axel

Trådstartare
Jag undrar iom att min märr själv har ganska bra, men fadern till den blivande verkar inte finnas med.

Ger det mindre chans till bättre färg på pappret?
 
Blup har ingenting med pappersfärg att göra. Pappersfärg har att göra med om stammen är godkänd eller inte och i hur många led den är det.

Att hingsten inte har blup beror på att han inte har tillräckligt många bedömda avkommor.
 
@axel min född -13 Fick bättre på vissa saker där pappan hade högre än mamman och sämre på vissa saker där pappan var sämre än mamman. Sen är det ju bara preliminärt :)
 
Blup har ingenting med pappersfärg att göra. Pappersfärg har att göra med om stammen är godkänd eller inte och i hur många led den är det.

Att hingsten inte har blup beror på att han inte har tillräckligt många bedömda avkommor.
Nej du har rätt.
men nu till hingsten.
Han har ju bedömda avkommor i D o var kanske bara här en säsong:confused:. Det borde bli fler än min med samma hingst i år då.
 
För att få blup måste hingsten ha minst 15 avkommor som bedömts på treårstest och kvalitetsbedömning i Sverige.
 
Ungen får ingen blup den heller. Som det står på blupsidan;

Officiella BLUP-index ges till följande grupper av hästar:
  • Hingstar med minst 15 bedömda avkommor vid treårstest och/eller kvalitetsbedömning.
  • Ston med minst en bedömd avkomma vid treårstest eller kvalitetsbedömning eller minst en tävlad avkomma. Dessutom får ston som själva blivit bedömda eller tävlat officiella index.
 
Den får helt enkelt ingenting förrän den själv gjort nåt.
Ponera att ingen i S. betäckt med självaste Donnerhall. Då får avkomman m a o inte tillgodogöra sig alla avkommor i övriga världen.

Eller om Sandro Hit bara har söner som betäckt svenska ston. Hur kan då avkommorna tillgodoräkna sig hans BLUP????
Räknas BLUP bara på 3 o 4 årsresultat.

jag blir alldeles yr....
 
@Görel det står ju också:

"•ston som inte uppfyller kraven ovan men vars båda föräldrar har ett officiellt index får en preliminär indexprofil baserat enbart på sin härstamning"
 
Ponera att ingen i S. betäckt med självaste Donnerhall. Då får avkomman m a o inte tillgodogöra sig alla avkommor i övriga världen.

Eller om Sandro Hit bara har söner som betäckt svenska ston. Hur kan då avkommorna tillgodoräkna sig hans BLUP????
Räknas BLUP bara på 3 o 4 årsresultat.

jag blir alldeles yr....

Ja men så är det bara. Titta på t ex Heartbreaker, han har väl inget svenskt index. Dålig hingst det ;).
 
Ja BLUP:en visar bara det som hänt i Sverige, tävling, avel, allt måste ske i SWB för att det skall synas. Massor med storskrällshingstar som inte har ett index här, och många fina ston som är "osynliga" eftersom de inte visats här i Sverige. Så man får ju ta BLUP med en nypa salt och se det för vad det är - en indexprofil av mätbara resultat inom ett isolerat område.
 
Jag surar för att mitt sto som omreggats, alla hennes resultat finns länkade till på TDB men de har inte införts i BLUP eftersom hon bara var reggad i KWPN då de uppnåddes

Tråkigt att Axels sto var utom tävlan på kvalitén, men hon har ju ändå en indexprofil med lite gröna staplar så det ser ju inte illa ut alls.

Jag funderade lite på - om mamma har en indexprofil och pappa har en indexprofil, får avkomman då en uppskattat indexprofil? Jag har sett vissa utan 3-års/kvalitetsbedömning och utan tävlingsresultat som ändå har en indexprofil.

Alltså det här med BLUP, kollar man på hingstar kan det vara intressant att kolla BLUP, och på de som inte har någon profil brukar jag faktiskt kolla på de flesta avkommorna som är gamla nog att ha gjort 3-års för att få en uppfattning. När det gäller ston eller hästar som säljs är det mest kul att titta om de tävlats och om de har syskon osv. De flesta annonser säger "tävlats med bra resultat" så då brukar jag klicka in och kolla om det verkligen är bra resultat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 302
Senast: Sasse
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 563
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 978
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 824
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp