Men såna där undersökningar brukar ju bara mäta hästens förmåga att hålla en viss kroppstemperatur och "klara sig".
Nej ingen sån undersökning utan en sån där folk hade fått svara på hur deras täckesanvändning ser ut.
Minns inte alternativens exakta lydelse, men frågan var:
Hur ofta använder du täcke på hästen/hästarna?
svarsalternativen var -aldrig, -mycket sällan, -bara när det regnar eller är kallt, -alltid året runt.
Det var skrämmande många som svarat att de täcker hästarna alltid året runt.
Det var ingen vetenskaplig undersökning, men ändå var resultatet lite skrämmande tycker jag.
Min häst ska inte bara "klara sig", han ska prestera. Och då behöver han vara mjuk och smidig i sina muskler. Hästens sätt att hålla värmen är att huttra, och det är inte så himla bra ur prestationssynpunkt.
Jag skulle inte heller vilja att mina hästar står och huttrar/skakar för att hålla värmen. Jag vill också att de ska hålla sig mjuka och smidiga.
Hästen står och spänner mot kylan och blir stram i ryggen.
I det fallet skulle jag också använda täcke, men det är väldigt få hästar jag träffat som gör det.
Jag har ingenting emot täcken när det finns behov av dem, men det är täckandet som sker ändå jag inte tycker om. Många hästar får problem av täckena, men det vill inte ägarna alltid se. De har fått för sig att hästen fryser helt enkelt.
Har haft en inackorderad häst här som stod stilla i hagen med sänkt nacke, helt orörlig när det var för varm för honom. Han blev fuktig under täcket av värmen. Han blev glad och rörlig när han blev av med täcket. Hudproblem av olika slag är ju inte heller helt ovanligt.
Jag tycker att det är direkt olämpligt att kräva något arbete av en häst som stått i blötväder eller blåst hela dagen utan täcke.[/QUOTE
] hästar som har rejäl päls blir ju inte ens fuktiga intill huden även om det regnar och blåser. De håller sig torra och varma och pälsen blir bara våt längst ut. Då presterar de lika bra som vanligt.
Största fördelen med att ha hästar utan täcke så mycket som möjligt tycker jag är att de har möjligthet att reglera sin kroppstemperatur då. Den möjligheten förstör vi om vi täcker dem och det vill jag inte göra om det inte finns en anledning.