Hur sätter man på ett täcke?

Sv: Hur sätter man på ett täcke?

Det är just utetäckena som halkar omrking och hänger mer och ibland rätt mycket mer ner på ena sidan.

Hur låser täcket fast bogarna i bogöppningen om det är för stort där?

Jag kan inte mycket om täcken men ska köpa nytt vintertäcke och regntäcke innan nästa vinter.

Fast säkerheten brister i så många andra sammanhang, för vissa. Tex. panikhakarnas vara eller inte vara, transportsskydd, träns/grimma vid promenader och en massa annat. Det är ju lite olika åsikter i det där, om man ska ha panikhakar överallt, om man ska ha tansportsskydd eller som nu aktuellt på Hästhantering, om man ska ha täns eller grimma vid promenader. Det är ju olika från person till person.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl täcke vid pratar om nu?
Behöver inte blanda in allt annat kring hästen för det är ju från och till på alla :)

Risken att MIN häst ska slita sig, få panik och rusa i väg med täcket mellan benen är väldigt liten. Hon är inte lagd åt det lättskrämda hållet.

som jag skrev innan, ALLA hästar är flyktdjur sen finns de ju såklart mer lättskrämda hästar och andra som inte rör sig i första taget.
Om vi säger som så att det skulle kraschlanda ett flygplan på gårdsplanen så kan jag nästan svära på att din häst inte hade stått kvar i stallgången (en rejäl överdrift nu, men ALLA hästar kan bli rädda är det jag vill komma fram till)

Sedan ÄR min fundering VARFÖR är det värre med bakbenen än frambenen? Täcket lär ju inte vara kvar fram om hästen rusar i väg utan det komemr drösa till marken och slängas om frambenen. Paniken är väl i sånna fall ett faktum även då?

Kan tänka mig att det blir som en mantel för hästen om den rusar iväg och det är knäppt bara framme vid bogarna, iaf om hästen rusar rakt fram (inte så troligt kanske) men då har man i alla fall en liten chans till att hästen inte blir helt vettskrämd om man skulle se hur det blir om den inte är knäppt fram.
Många hästar är ju även bakskygga och att ha ett täcke trasslande kring bakbenen kan orsaka mycket panik.
Men visst, har man maximal otur så kan ju vad som helst hända, även med hela täcket knäppt på bästa sätt

Om du säger att så här är det och det är säkrast, så kan du väl svara på VARFÖR det är säkrast så?:laugh:
Logiskt tänkande bara, hästar är flyktdjur

VArför är det säkrare mellan frambenen än mellan bakbenen? Har du knäppt upp i bogen är själva omkretsen runt täcket störra och det kan som Piraja skrev glida av så att hästen kan kliva av det, men om du inte knäppt upp i bogen kan täcket inte trilla av helt av sig själv utan hästen måste ha hjälp loss. Är det inte så?

som jag skrev innan så TROR jag det finns större risk för skador om hästen får den kring bakbenen, att täcket kasar fram hänger kring halsen så skulle nog min i alla fall ta ner huvudet i backa i full fart eller bara stanna och glo som han brukar :laugh: har ingen bakskygg häst, har fatnat med bakbenen innan (inte i täcken) och då har han bara stått stilla precis som din häst gör. Men kan tänka mig att allting kan hända när det är panik och flyktdjur inblandade.
Hoppas du förstår lite av vad jag vill komma med det hela

Men jag ska inte lägga mig i hur du täckar av och på din häst, inget jag kan göra åt i alla fall

Hur låser täcket fast bogarna i bogöppningen om det är för stort där?

Om det är för stort i bogöppningen, för "vågrätt" skuren bogöppning, eller täcket ligger långt bak på manken, eller bogspännena sitter för lågt så börjar täcket jobba sig bakåt, och ju mer det åker bakåt desto tightare blir det runt bogarna. Det blir som att ha ett band hårt spänt mot bogbladen.

Om täcket däremot är ganska "lodrätt" skuret i bogöppningen och framkanten på täcket ligger på eller framför mankens framkant så bärs tyget upp av manken. Om övre bogspännet ligger i dragläget (på samma plats där bröstan ligger på en sele) så har hästen bäst förutsättningar att röda både hals och bogar. Horsewares "wug"-täcken är bra exempel på det, nästan inga hästar får bogskav av dem för att de är så bra skurna.

Hmm, och hästens päls hamnar hur om man drar täcket bakifrån och fram?

Jadu, jag förstår inte alls vitsen med att dra täcket bakifrån och fram. Som du säger bli pälsen helt konstig, och jag ser heller inte hur det skulle vara mer säkerhet? Har inte fått något bra svar på den frågan heller..

Men såna där undersökningar brukar ju bara mäta hästens förmåga att hålla en viss kroppstemperatur och "klara sig".

Nej ingen sån undersökning utan en sån där folk hade fått svara på hur deras täckesanvändning ser ut.
Minns inte alternativens exakta lydelse, men frågan var:
Hur ofta använder du täcke på hästen/hästarna?
svarsalternativen var -aldrig, -mycket sällan, -bara när det regnar eller är kallt, -alltid året runt.
Det var skrämmande många som svarat att de täcker hästarna alltid året runt.
Det var ingen vetenskaplig undersökning, men ändå var resultatet lite skrämmande tycker jag.

Min häst ska inte bara "klara sig", han ska prestera. Och då behöver han vara mjuk och smidig i sina muskler. Hästens sätt att hålla värmen är att huttra, och det är inte så himla bra ur prestationssynpunkt.
Jag skulle inte heller vilja att mina hästar står och huttrar/skakar för att hålla värmen. Jag vill också att de ska hålla sig mjuka och smidiga.
Hästen står och spänner mot kylan och blir stram i ryggen.
I det fallet skulle jag också använda täcke, men det är väldigt få hästar jag träffat som gör det.
Jag har ingenting emot täcken när det finns behov av dem, men det är täckandet som sker ändå jag inte tycker om. Många hästar får problem av täckena, men det vill inte ägarna alltid se. De har fått för sig att hästen fryser helt enkelt.
Har haft en inackorderad häst här som stod stilla i hagen med sänkt nacke, helt orörlig när det var för varm för honom. Han blev fuktig under täcket av värmen. Han blev glad och rörlig när han blev av med täcket. Hudproblem av olika slag är ju inte heller helt ovanligt.

Jag tycker att det är direkt olämpligt att kräva något arbete av en häst som stått i blötväder eller blåst hela dagen utan täcke.[/QUOTE
] hästar som har rejäl päls blir ju inte ens fuktiga intill huden även om det regnar och blåser. De håller sig torra och varma och pälsen blir bara våt längst ut. Då presterar de lika bra som vanligt.
Största fördelen med att ha hästar utan täcke så mycket som möjligt tycker jag är att de har möjligthet att reglera sin kroppstemperatur då. Den möjligheten förstör vi om vi täcker dem och det vill jag inte göra om det inte finns en anledning.

Om det är för stort i bogöppningen, för "vågrätt" skuren bogöppning, eller täcket ligger långt bak på manken, eller bogspännena sitter för lågt så börjar täcket jobba sig bakåt, och ju mer det åker bakåt desto tightare blir det runt bogarna. Det blir som att ha ett band hårt spänt mot bogbladen.

Om täcket däremot är ganska "lodrätt" skuret i bogöppningen och framkanten på täcket ligger på eller framför mankens framkant så bärs tyget upp av manken.

Helt rätt. Det där är faktiskt väldigt viktigt. Täckestillverkarna borde ta en titt på hur hästarna ser ut lite mera för det finns alltför många täcken som är för vågrätt skurna tycker jag.

Jag lägger numera oftast på täcket från höger sida (och fick en del konstiga blickar på ridskolan men där befinner jag mig inte längre).
Tycker det är mycket bättre, eftersom gjordarna alltid är fästade på höger sida. Lägger man på det från vänster får man oftast gjordarna under täcket och får gå runt och rätta till dom. Så från höger sida knäpper bogspännen går bak rättar till täcket, knäpper höger bensnöre, runt hästen eventuellt rättar till täcket igen om det behövs, vänster bensnöre och så maggjordarna.

började med detta eftersom mitt ena sto gärna står med höger sida in mot boxväggen och när täcket skulle på hamnade det ofta halvvägs in i boxgallret, ibland fastnade gjordarna i gallret och det var mindre roligt.
Så nu ber jag henne först att flytta sig ett steg åt vänster och så börjar vi från höger helt enkelt

Aha, missförstånd. Jag menade att undersökningar av hästens behov av täcken oftast bara tar hänsyn till deras kroppstemperatur och att de ska "klara sig". :)

Jag gör exakt som Svea (bensnören fästs i samma sida mm). När det gäller kryssgjordarna så fäster jag alltid den bakre gjorden först och sedan den främre. Om den främre skulle lossna kommer den att hänga rakt ner vid höger framben och om den bakre skulle lossna så "låses" den fast av den främre och hänger kvar under magen. Dvs ingen större risk att hästen skadar vare sig själv eller gjordarna. Om man gör tvärtom är risken större eftersom bakre gjorden blir hängande vid höger bakben.

Senast ändrad:

Det är kanske låter lite "amatörigt", men jag är lite amatör på täckesfronten.. ;) Jag ser aldrig vad som är upp och ner på täcket, alltså vad som ska vara på ryggen och vart man spänner ifrån om ni förstår vad jag menar? :)

Lånar tråden lite och passar på att ställa en fråga? Hoppas det är OK :)
Vi har ett fleesetäcke till vår häst där det inte finns några påsydda kryssgjordar. Har nu köpte en lös täckesgjord, men undrar var man sätter den och hur hårt ska man spänna den?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka