Hur sätter man på ett täcke?

Sv: Hur sätter man på ett täcke?

Var och en blir salig på sin tro...jag gör efter vad jag har erfarenhet av. Har sett täcken hänga över halsen och trassla in sig i frambenen på hästarna och det är inte roligare än om det skulle hända bak. Min erfarenhet, hade en häst som bet sönder knäppena fram, när täcket åker bak är att det åker av. Hästen klev ur det, helt enkelt. Därmed knäpper jag bakifrån och fram och knäpper upp framifrån och bak.

Jag har funderat på samma sak, varför är det värre bak än fram? För min del skulle det vara skitsamma. Mina hästar har aldrig dragit i väg heller så jag knäpper det framifrån och bak och framifrån och bak när jag ska ha av det igen, just eftersom jag knäpper fast hästen i linorna i grimman och då står jag redan vid bogen.

Sedan är jag så pass fräck att jag anser att hästar ska hålla sig lugna, alldeles för många hästar är ouppfostrade och tillåts fjanta sig. Men det är väl lätt för mig att säga med en häst som knappt rör en fena när hon står i stallgången eller i övrigt när hon blir ompysslad! Hon är dock en uppfostrad och hanterad travare.....

Det är ju lätt när man bara hanterar sina egna, men att lära folk att göra något som man själv kan klara med sin egen tycker jag är väl naivt. Jag kan hantera mina djur på ett sätt som skulle vara rent vådligt att göra med t ex en ridskolehäst. Det jag gör med de hästar jag själv tränar är inget jag alltid kan kräva av andra hästar.

Hanterar man runt 70 hästar/dag (inte helt ovanligt om man jobbar på t ex ridskola) så gör man och lär ut det sättet som innebär minst risk. D v s man sätter fast hästen vid hantering, man knäpper täcket i bogen innan man arbetar sig bakåt - för att förhindra att olyckor sker.

Det är ju lätt när man bara hanterar sina egna, men att lära folk att göra något som man själv kan klara med sin egen tycker jag är väl naivt. Jag kan hantera mina djur på ett sätt som skulle vara rent vådligt att göra med t ex en ridskolehäst. Det jag gör med de hästar jag själv tränar är inget jag alltid kan kräva av andra hästar.

Hanterar man runt 70 hästar/dag (inte helt ovanligt om man jobbar på t ex ridskola) så gör man och lär ut det sättet som innebär minst risk. D v s man sätter fast hästen vid hantering, man knäpper täcket i bogen innan man arbetar sig bakåt - för att förhindra att olyckor sker.

Jag har absolut inte sagt emot dig. Jag gör alltid som man "ska" med andras hästar trots att jag inte delar deras syn på saker och ting. Tex. täcken, eller att leda i kedjegrimskaft osv. Just eftersom jag vill göra rätt enligt dem så att de inte anser att en ev. olycka är mitt fel för att jag inte gjorde som de brukar göra. Med mina egna gör jag som jag vill, leder som jag vill, tar på och av täcke som jag vill osv. Jag vet hur hon är liksom, och skulle inte finna mig i något annat.

Men då tycker jag också det är viktigt att det finns ett standardsätt att t ex ta på täcke, att man sedan frångår det när man känner hästen etc är en sak.

Personligen tycker jag det säkraste är att knäppa fast täcket framifrån och bak. Hästen sitter fast fram, och kan inte göra så mycket med täcket från det hållet, däremot kan den svänga med bakdelen, slå eller valsa runt, vilket gör att täcket kasar bakåt ellr åt sidan även om hästen sitter fast fram. Har man då knäppt bukgjordar eller bensnören är ju paniken ett faktum rätt snart, likaså olyckan.

Sätter man bensnörena så som svea och line_n förklarar så sitter täcket bättre, glider inte lika lätt och så skaver inte remmarna.
Så har jag fått förklarat för mig i alla fall.

så gör jag med, för lyfter man upp ena benet mot magen (som när dom ligger ner) så kommer det ena bensnöret haka med sig det andra och risken för att hästen ska fasta med benet i snörena miskar rätt mycket, och sen för att täcket ska sitta som bäst.

På ridskolan lärde jag mig att man skulle korsa rakt av bara.. :grin:

Men då tycker jag också det är viktigt att det finns ett standardsätt att t ex ta på täcke, att man sedan frångår det när man känner hästen etc är en sak.

Personligen tycker jag det säkraste är att knäppa fast täcket framifrån och bak. Hästen sitter fast fram, och kan inte göra så mycket med täcket från det hållet, däremot kan den svänga med bakdelen, slå eller valsa runt, vilket gör att täcket kasar bakåt ellr åt sidan även om hästen sitter fast fram. Har man då knäppt bukgjordar eller bensnören är ju paniken ett faktum rätt snart, likaså olyckan.

Fast jag svarade faktiskt Piraja i hennes fundering, skrev inget om att andra gör fel eller lär ut fel. Jag skrev också "För min del..." vilket ju betyder att för min del spelar det ingen roll hur jag sätter täcket, och så skrev jag hur jag gör, precis som andra i tråden har skrivit hur de gör. Dessutom skrev jag att jag just känner hästen. Vad är det som är så fel med mitt inlägg enligt dig?

Jag skulle inte acceptera att en häst (mina egna) valsar runt, svänger med röven eller slår. Men som sagt, andras hästar sköter jag enligt deras regler och inte mina.

Jag accepterar inte heller det av mina egna, men jag ställer mig inte och uppfostrar 50-70 hästar som jag ska ta in och ut, så länge normal hantering fungerar.

Därav min notis, att som inlägg i debatten där ts tydligen är ny och grön på det här med täcken, finns det faktiskt ett rätt och fel sätt, med tanke på att olyckor inträffar och man alltid ska ha säkerhetstänkandet med sig när man hanterar hästar.

Precis sa gor jag. Och har darmed fatt mig ett antal tillsagningar av folk har nere att det ar inkorrekt. Enligt folk har nere borjar man bakifran.

Jag har också fått tillsägelser av hur jag sätter på täcken. Enligt många ska man tydligen rulla på täcket bakifrån, som på den här bilden, fast börja bak och dra täcket framåt. Har för mig att spännena knäpptes bakifrån till fram också, men jag är inte helt säker. Det skulle i alla fall vara något slags säkerhetstänk om hästen blir rädd och flyr..

Jag tycker dock det sättet som svea beskrev är det bästa, och det är så jag gör, speciellt på okända hästar eller hästar som inte står blickstilla som min egen.

Jag skulle inte acceptera att en häst (mina egna) valsar runt, svänger med röven eller slår. Men som sagt, andras hästar sköter jag enligt deras regler och inte mina.

Oh vad skönt! Då måste du ha dom där ovanliga hästsorterna som står blickstilla i stallgången/uppbundstället även om en åsksmäll skulle slå ner i backen. Duktiga hästar :)

Har en lugn valack som inte bryr sig om det mesta och står alltid stilla när jag pysslar med honom, men av säkerhetsskäl knäpper jag alltid först vid bogen och knäpper upp sist vid bogen.

Oh vad skönt! Då måste du ha dom där ovanliga hästsorterna som står blickstilla i stallgången/uppbundstället även om en åsksmäll skulle slå ner i backen. Duktiga hästar :)

Har en lugn valack som inte bryr sig om det mesta och står alltid stilla när jag pysslar med honom, men av säkerhetsskäl knäpper jag alltid först vid bogen och knäpper upp sist vid bogen.

Nej åsksmällar har de nog inte upplevt annat än i boxen eller i lösdriften, men jag syftade på hästar som är olydiga eller ouppfostrade som står och valsar runt, svänger med röven och fjantar sig. Sånna hästar har jag sett en del av och sånt anser jag går att arbeta bort, om man inte vill ha det beteendet. Vilket jag givetvis inte vill ha. Samma som hästar som står och slår med huvudet när grimman ska på eller av, trängs i boxen när den ska ut, springer till hagen för att komma först, skrapar med hovarna i golvet, gnagar i boxgallret, slänger sig efter höt i luften när man fodrar osv osv osv.

Fst du visste egentligen att det var så jag menade.

Jag har också skrivit hur jag behandlar andras hästar.

Jag har också bestämda regler för uppförande när det kommer till mina egna, men om man av olika skäl (t ex när man rider på ridskola) hanterar många olika hästar och dessa hästar i sin tur hanteras av många finns ingen anledning att börja domdera med att de ska kunna stå ouppbundna, stå blixt stilla etc, eftersom det då finns regler för hur hantering ska gå till. Och jag tycker dessa regler är mycket bra, man ska inte hantera hästar ouppbundna om man inte har koll på omgivningen och hästen och sitt eget hästspråk!

Därför finns det ett fungerande "standardsätt" att lägga på täcken, för att minska risker för häst och den som hanterar dem.

Jag accepterar inte heller det av mina egna, men jag ställer mig inte och uppfostrar 50-70 hästar som jag ska ta in och ut, så länge normal hantering fungerar.

Därav min notis, att som inlägg i debatten där ts tydligen är ny och grön på det här med täcken, finns det faktiskt ett rätt och fel sätt, med tanke på att olyckor inträffar och man alltid ska ha säkerhetstänkandet med sig när man hanterar hästar.

Jag har inte påstått att du ska uppfostra 50-70 hästar. I alla fall tror jagi nte att jag gjort det. Jag kan ha skrivit fel eller läst fel i efterhand dock.....

Det är ok att andra diskuterar hur de gör, vilket ju tydligen är lite olika beroende på hur de lärt sig, men inte att jag svarar på Pirajas inlägg om vad HON tycker är säkrast och vad HON gör? Även om TS är ny och grön på det här med täcken, så tror jag att hon förstår standardsättet nu. Det har liksom alla andra skrivit utom Piraja och så jag då.

Jag har också bestämda regler för uppförande när det kommer till mina egna, men om man av olika skäl (t ex när man rider på ridskola) hanterar många olika hästar och dessa hästar i sin tur hanteras av många finns ingen anledning att börja domdera med att de ska kunna stå ouppbundna, stå blixt stilla etc, eftersom det då finns regler för hur hantering ska gå till. Och jag tycker dessa regler är mycket bra, man ska inte hantera hästar ouppbundna om man inte har koll på omgivningen och hästen och sitt eget hästspråk!

Därför finns det ett fungerande "standardsätt" att lägga på täcken, för att minska risker för häst och den som hanterar dem.

Har jag nåonstans påstått att man ska hantera andras hästar som jag hanterar mina? Jag tror fan jag lider av nån demenssjukdom då:crazy: JAg har för mig att jag skrivit att jag hanterar andras hästar enligt deras önskemål och inte enligt mina. Men jag antar jag bara tänkte det, flera gånger dessutom.

Du har nämnt hästar ouppbundna några gånger nu, tror du att jag hanterar min häst ouppbunden? Nej, det gör jag inte, hon sitter fast i två linor elternativt i boxen och ibland även där uppbunden.

Jo det fattade jag vilket är jättebra! Less på sånna som kör sina egna regler på andras hästar och tror det ska gå väl..

Det jag antydde var att; visst man kan köra rakt igenom en korsning m. lämna företräde i 60 utan att ens tänka på att se sig om eller minska hastigheten. Detta kan gå galant i 2 månader, 2 år utan att du krockar med tvärgående fil och allt är frid och fröjd men då har du bara haft tur, men så en dag händer det att det kommer en bil som då har företräde och då är olyckan framme..

Samma gällande detta med täcken, det kan rasa ner snö från taken (som ett exempel då, precis samma som jag menade med åskan) och detta gör att hästen får panik och sticker och då kanske du bara har hunnit knäppa upp vid bogen och magen och då får hästen ännu mer panik och har ett täcke kring bakbenen och då kan vad som helst göra för ALLA hästar är flyktdjur.

Jag menar inte alls att hacka på dig på något vis utan jag tänker bara på säkerheten för hästen och alla runt omkring

Fast säkerheten brister i så många andra sammanhang, för vissa. Tex. panikhakarnas vara eller inte vara, transportsskydd, träns/grimma vid promenader och en massa annat. Det är ju lite olika åsikter i det där, om man ska ha panikhakar överallt, om man ska ha tansportsskydd eller som nu aktuellt på Hästhantering, om man ska ha täns eller grimma vid promenader. Det är ju olika från person till person.

Hur det än är gör jag som andra vill med deras hästar, medan min egen får min behandling, vilket innebär grimskaft utan kedja, träns vid promenader, inte transportsskydd (tog på en gång för syns skull.....) osv. i stallet jag står finns inga panikhakar tex.

Risken att MIN häst ska slita sig, få panik och rusa i väg med täcket mellan benen är väldigt liten. Hon är inte lagd åt det lättskrämda hållet. Hennes "panik" har i andra sammanhang inneburit att hoppa till förskräckt och sedan lugnat sig, vid ett tillfälel fick hon in någon tygel eller om det var bettring, i munnen, fastnade i tänderna men stannade och väntade på hjälp att komma loss. Hade hon ryckt till hade hon varit en tand fattigare, men det gjorde hon inte. Fråga inte mig hur det kunde gå till, hon var tränsade enligt konstens alla regler. Hm, det var nog martingalen och att hon tog ner huvudet mot bogen vid tillfället. :confused:

Jag är glad att jag har min väluppfostrade häst, men blir förvånad över att så många tillåter så mycket från sina hästar.

Sedan ÄR min fundering VARFÖR är det värre med bakbenen än frambenen? Täcket lär ju inte vara kvar fram om hästen rusar i väg utan det komemr drösa till marken och slängas om frambenen. Paniken är väl i sånna fall ett faktum även då?

Om du säger att så här är det och det är säkrast, så kan du väl svara på VARFÖR det är säkrast så?:laugh: VArför är det säkrare mellan frambenen än mellan bakbenen? Har du knäppt upp i bogen är själva omkretsen runt täcket störra och det kan som Piraja skrev glida av så att hästen kan kliva av det, men om du inte knäppt upp i bogen kan täcket inte trilla av helt av sig själv utan hästen måste ha hjälp loss. Är det inte så?

Så, ja, jag är nyfiken på just varför. :laugh:;)

Jag har också fått tillsägelser av hur jag sätter på täcken. Enligt många ska man tydligen rulla på täcket bakifrån, som på den här bilden, fast börja bak och dra täcket framåt. Har för mig att spännena knäpptes bakifrån till fram också, men jag är inte helt säker. Det skulle i alla fall vara något slags säkerhetstänk om hästen blir rädd och flyr..
Hmm, och hästens päls hamnar hur om man drar täcket bakifrån och fram?

Men de flesta täcken är ju formsydda så att de ligger i stort sett still när du väl har knäppt bogspännet. Många knäpper ju gjordarna för löst, och ändå ligger täckena kvar och rättar även till sig själva när hästen har rullat. Så när du knäppt bogspännet och dragit bak täcket är risken väldigt liten att det ska röra på sig.

Dessutom är det säkraste stället att stå just vid bogen/skänkelläget, där du står när du lägger på täcket. Det är det en kroppsspråkmässigt neutral plats där du varken säger åt hästen att backa eller gå framåt. Om du står vid hästens bak så är det positionen för att få den att gå framåt. Om du dessutom ska ha upp ett skynke på 3-4 kvadratmeter på en häst du inte känner, och det visar sig att den var ängslig för täcken - ja, då går den framåt så att täcket glider av bakåt - eller så kickar den. Eller båda två, särskilt om den är bakskygg och du redan har knäppt bensnörena.

Men jag tar på täcket framifrån och bak, först bogspännena, sedan gjordarna och sist bensnörena. Det är ta av som jag gör tvärtom. Först bogspännena, sedan gjordarna och sist bensnörena.

På andras hästar gör jag ju som man ska göra så sådant problem med skygga hästar har jag ju inte. :)

De täcken jag sett hänger ofta snett på hästen. Vilket så klart får mig att fundera på det här med bensnörena om hur ni menar att de hjälper till att hålla täckena rätt. Jag ser ju hästar med sneda täcken dagligen. Som tur är inte min så ofta :p Men jag tror minsann den hästen är pryd och fisförnäm!:angel:

Hmmm. Utetäcken och termotäcken ser jag i stort sett aldrig sitta snett. Samma med andra täcken av stadigt tyg. Fleecetäcken däremot är det värre med. För att inte tala om hur de sitter i bogen om de inte har nylontyg i hela framdelen. Jag fattar inte hur folk kan lägga ner tusentals kronor på ridlektioner, fodertillskott och massage, och sen låta hästen stå större delen av dygnet i täcken som är för stora i bogöppningen låser fast bogarna.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka