hur sätta igång häst med pålagring?

snuttan will&alina

Trådstartare
Efter att ha läst på olika trådar så börjar ja blir mer o mer osäker på min hästs framtid...:(
efter klinikbesök i november konstaterades det att min häst har en lindrig pålagring i vänster framkota.
Riktigt vad det kunde bero på kunde han inte säga men hon "vevar" mycket med sina framben när hon travar (varmblod)
Har haft henne i 6 år och hon har aldrig vart skadad och hon har ridits ganska hårt, mycket dressyrträning och hoppning. Men när ja fick hem henne från fodervärd i april -06 så va hon halt (pålagringen)....
Nu till min fråga, hon klarade igångsättningen bra, kollad av vet efter, köpte ny sadel och hon fick ont i ryggen efter 3 dgr, det är en mycket känslig häst gällande sin rygg. Nu har ja bestämt mig för att hon ska få stå tills det blir fint väder och läka under tiden, bra/dåligt? Ni med erfarenhet Hur ska ja sätta igång henne så att hon inte pajar?
Tacksam för alla svar :banana:

Sv: hur sätta igång häst med pålagring?

Hur länge har hon vilat?

just det, det kanske ja skulle sagt...;)
hon har stått i 2,5 vecka. Varför ja har ställt av henne är dels för att hon ska läka ihop helt och dels för att ja vill inte avbryta igångsättningen pga. vädret (har ingen manege). Kanske ska tillägga att hon gick omkull i hagen en vecka innan återbesöket på klinik, fick krossår i knät (andra frambenet) och stog med drenage, detta är hon friskförklarad för nu, va och är orolig för att hon ska/skulle överbelasta pålagringsbenet.

jo visst men ja tycker dom är lite för "snabba".
Skritt 2 veckor trav en vecka och sen köra på som vanligt? :confused: tycker det låter som att hästen kan gå isönder igen om ja skulle ta det så snabbt.
Tänkte om det fanns ngn här som också har vart eller är i samma situation som jag.

Hej!
Jag har en häst som har pålagringar i båda framknäna.. Och fick en lång igångsättningsplan från slu.. Väldigt invecklad. Allt ifrån när man fick börja trava böja rida på volt mm.. Och allt i minuter..

Ja om planen menar du! Jag har den inte i huvudet direkt.. Men du kan ju ringa slu och fråga efter en sådan plan kanske. Jag ska leta efter pappret i stallet också.. Men det var en väldig lång tid man bara fick skritta.. Kan berätta hur den var i början:
Promenad två ggr dag 20 min skritt 2 v
Uppsutten ridning rakt fram 15 min 1 grr dag 1 v
Sedan ökade det och efter ett par veckor kunde man börja att rida på böjda spår någon min i taget.. Och Sedan börja rida rakt i trav och ja efter en tid börja böja och öka tiden mmmm Tills en dag så kunde jag rida i alla gångarter.. Men dock bara i dressyr..:smirk:

men vad är slu?
hehe,
har skrivit ner det du skrivit och ser om nån annan skriver ngt också så kan ja kanske mixa ihop ng bra schema för oss.

Tack! :love:

Ja slu en vet klinik forskningspryl i uppsala.. Men jag kan kolla efter pappret i stallet sen,,

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 881
Senast: Lobelia
·
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka