Hur sära på hästarna?

R

Remont

Ni som har bara två hästar i stallet.Hur gör ni när bara den ena ska ridas eller tas ut/in.
Har två hästar i ett nytt stall och vet inte riktigt hur jag ska kunna sära på dem. Ibland vill vi ju ut o rida på bara den ena, eller man behöver åka iväg till klinik etc.
Nån som har nåt tips?
Ska man låta dem stå inne och skrika på varann eller?

Tips mottages tacksamt.:bow:

Sv: Hur sära på hästarna?

Det undrar jag också, jag kommer att få samma problem inom en snar framtid. den ena är lugnare en den andra, min dam kommer aldrig stanna kvar i hagen om hon blir lämnad helt ensam. :crazy:

Har frågat mig samma fråga i säkert 2 år nu...

Har ett sto som ska hålla koll på alla hästar i stallet (2 st grabbar) och det räcker med att ena går iväg så blir hon helt blockerad och galen.
Är hon ute i hagen och bara ena går iväg så håller hon sig vaksam, men lugn.

Idag gör jag såhär:
På med senskydd, slänger in en tuss hö, stänger boxluckan, säger "hejdå" och går iväg med min andra häst.

Hon blir självklart galen och skriar, gnäggar och lever rövare. Men jag ignorera det eftersom det spelar ingen roll vad jag än gör, går en av grabbarna iväg så blir som som sagt blockerad...

Skönt att hon står i ett 3 hästars stall... Kan inte ens tänka mig hur knäckt hon skulle bli på tex. en ridskola då hästar går ut och in titt som tätt:crazy:

Har försökt att vänja henne vid att vara ensam, men det funkade inte.

Vet två sätt man brukar göra det på:
1. Man börjar med korta intervaller på ca 5-10 min och ökar tiden allt efter att hästen vant sig vid att vara ensam vid den kortare tiden.
2. Man låter hästen helt enkelt stå ensam tills denne lugnar ner sig och då tar man in kompisen. Detta gör man tills hästen är lugn hela tiden.

Men som sagt, inget av det funkade på min madam...

Har inte det problemet...unghästar som är vana att den ena försvinner på träning då och då. Ropar en stund sen går den som är kvar upp där hundgården är och håller sig med hundarna. Står dom inne bryr dom sig inte alls...:cool:

Ni som har bara två hästar i stallet.Hur gör ni när bara den ena ska ridas eller tas ut/in.
Har två hästar i ett nytt stall och vet inte riktigt hur jag ska kunna sära på dem. Ibland vill vi ju ut o rida på bara den ena, eller man behöver åka iväg till klinik etc.
Nån som har nåt tips?

Jag lämnar kvar min ena i hagen eller stallet när jag skall rida. I början blir det lite rop och gap men dom vänjer sig.

Hmmm.... jag tror helt enkelt att man får slå dövörat till...
Kan den som blir kvar inte vara i hagen så stäng in den i stallet...

Förr eller senare så lär de sig...

Jag har en madam som blir väldigt upprörd när den andra damen försvinner. Men hon håller sig kvar i hagen. Hon kutar runt lite... skriker en hel del... Men efter en stund så lugnar hon sig...

Hade tidigare en unghäst som inte köpte att den andre försvann...
Satte in henne i boxen... hon härjade en stund... men lugnade sig efter ett tag...

Jag ahr vant mina succesivt.
Har jag varit rädd att dom ska spränga hagen har jag tagit in dom.
kanske varit bort några minuter först.
sen ökat på som dom lär sig att kompisen kommer tillbaka.

Jag har två hästar och motionerar dom sällan samtidigt, har eget stall i skogen så dom ser inte en annan häst.
Dom kan skrika efter varandra när den andra far och gnägga när man kommer tillbaka men sen är det inget mer.
Dom lugnar ner sig först.

Och då kan jag säga att unghästen sprängde boxdörren från början, nu står hon kvar i en hage med 1 tråd..

vi har 2 hästar i stallet oftast får de gå i hagen när vi är o rider brukar lugna sig efter max 5 min. min står dock o gnäggar=)

just nu får de andra stå inne när jag skall rida då hon har haft ont i ett ben o skall inte springa mer än nödvändigt...

när vi tar ut på dagen har vi tagit en o en o sen vid insläpp så tar vi stallkompisens o leder in henne medans min fint kliver in glatt=)

Jag måste låta vallacken stå kvar i hagen när jag tar ut stoet. skulle han bli kvar i stallet ensam så skulle han bli helt tokig och riva hela stället... :crazy: han håller sig bättre innanför stängslet i hagen än kvar i stallet ... han blir lugnare också. MEN han springer runt i hagen och skriker konstant tills vi är tillbaka igen, MEN försöker inte spränga staketet som tur är.

Stoet går bättre att lämna kvar i stallet, men hon blir också oroligare där än om hon blir kvar ute i hagen ensam.
Hon tar det mycket bättre att bli lämnad ensam, även om hon också gnäggar efter kompisen.

Valacken kan bli hetsig när vi går ifrån stoet, men aldrig så att det inte går.
Stoet brukar bara tycka det är skönt att få komma ifrån :) när det är vi som ska ut på tur.

Vi är bara 2 st nu i stallet, de tas in/ut tillsammans och står i boxen medans den andra rids eller är borta.

Min häst har fått stå själv en hel tävlingsdag, första gången åt hon inte och rev runt i hela boxen, då kom hennes make :D hem vid 14 tiden och jag red på fm.

andra gången kom de hem vid 15 tiden, då mockades hennes box på morgonen, jag tog ut någon skithög på kvällen när jag var dit och hon åt 4 kg hö :bow:

Även när jag åkt bort så har det gått bra, den andra hästen har ätit.

Vi (jag och den andra hästägaren) är överrens med att inte hålla på och springa i stallet, utan bara låta dem vara så mkt det går.

I höstas skadades min häst och då gick hon ute i en liten hage några timmar/dagen och sov själv inne på nätterna.

Har samma problem... En unghäst och som sällskap en ponny ålder 20+ i samma stall. Gammelmannen går ju inte att ändra på, han skriker om han blir ensam vare sig han är i hage eller stall. Däremot försöker jag vänja unghästen vid att vara själv.

Det var stora problem för mig i början att jobba med unghästen för hon ville ju till honom när han ropade, men det går bättre nu. Nu lyssnar hon bättre på mig. Om jag tar ut ponnyn (när barnet mitt ska rida) står hon och ropar och det brötar nåt aldeles förfärligt i boxen. Men han struntar i det och det går bra att jobba med honom.

Som någon sa: man får slå dövörat till. Jag ser bara till att dörrarna är stängda ordentligt och sen får dom härja bäst dom vill. Det får faktiskt bära eller brista.

Försöker jobba lite medvetet också: På morgonen leder jag först ut gamlingen och låter unghästen stå kvar själv en stund, jag kan leda båda samtidigt, men väljer att ta dom en och en bara för att hon ska få vänja sig att hon inte dör om hon är själv en stund.

Det är väl inga problem? Man tar ut den ena helt enkelt!

Dom måste lära sig att vara själva! Mina har inga problem alls med att jag tar dom ifrån varann. Och att gnägga när jag rider eller håller på med dom är förbjudet, det får dom bara göra i hagen..

Du kan ju ge hästen som blir ensam lite hö så den har nåt att göra?

Gör i ordning den som ska ridas.
Tar ut den som ska ridas.
Rider

Om den andre hästen springer, tar vi in bägge och låter kvarstannaren stå i boxen. Lite hö kan vara bra att pilla med.

Min filosofi är att hästarna måste lära sig att stå själv. Inget att välja på.

Den som inte skall ut och ridas eller vad nu jag gör får stå kvar i boxen och gör det utan problem.
Tycker det är en del av utbidningen av den ungahäst att kuna bli lämnad ensam i stallet.

Kram

Tycker att det är säkrast att låsa in dem i boxen för att lära dem.

Sen gjorde jag så att jag åkte iväg med den äldre hästen 4 dagar på raken, för att den yngre skulle lära sig att -så funkar det.
Var jätteglad över att den äldre inte svarade när den andra skrek.
Grävde 5 balar fuktig torv o halm till ett stort berg:crazy:

Efter dessa dagar var det lugnt.

Sen var det samma sak om jag skulle rida ut.
Idag säger ingen av dem flasklock om jag rider, tömkör eller åker iväg, MEN om jag leder den ena blir det världskrig, då de tror att den andra ska få gå till sommarhagen.

Nån som har nåt tips?

Dom får stå i hagen, jag ger dom lite kraft och morötter innan jag går och och stänger med den ena hästen. Den andra äter då upp lugnt och sen är det inget problem så länge ingen går in i stallet. Då blir valacken tokig om någon går i stallet och pysslar när han är ensam. (med lite kraft så menar jag bara någon DL )

Rider jag i hagen och tränar (då jag inte har någon ridbana att vara på) så får den andra hästen vara i hagen om den inte blir för uppjagad eller för påträngande men det brukar den aldrig bli.

:crazy:

Det är väl inga problem? Man tar ut den ena helt enkelt!

Dom måste lära sig att vara själva! Mina har inga problem alls med att jag tar dom ifrån varann. Och att gnägga när jag rider eller håller på med dom är förbjudet, det får dom bara göra i hagen..

Du kan ju ge hästen som blir ensam lite hö så den har nåt att göra?

Hur får du hästen att inte gnägga när du rider? :crazy:

Lät bara lite fult.

(Ta det inte som kritik bara!)

Jag gör så här...

Tar ett grimskaft, stänger av strömmen, hämtar vald häst, tar ut den, sätter på strömmen och sedan gör jag vad jag vill med vald häst.

Den ena är iofs lite värre, men hon kan hålla på och springa för det hjälper inte, efter 5 minuter lugnar hon sig. Men ska hon vara ensam en hel dag så tar jag in henne just för att jag inte kan hålla koll på henne, men annars får hon stå där och gala.

Men min "lilla" har varit själv sedan hon var runt året och är lika trygg själv som med den andra.

//E

Tack för alla råd och tips!
Dottern åkte själv till stallet idag, tog in båda hästarna och gjorde iordning sin.Gav lite hö till min,stängde dörren och red helt sonika iväg:eek:
Gick som en dans, det är väl tur man har ett matvrak till häst.

Tänk vad enkelt det kan vara när inte morsan är med:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 696
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III