Hur sanda ridstig?

tgd

Trådstartare
Hur bär man sig åt rent praktiskt för att på bästa och enklaste sätt sanda en ridstig en par hundra meter lång, ca en helvmeter brett och en 5 cm tjockt sandlager?

Sv: Hur sanda ridstig?

Menar du verklgen att den bara är en halv meter bred?
I så fall får det nog ske med skottkärra eller något liknade.

Menar du verklgen att den bara är en halv meter bred?
I så fall får det nog ske med skottkärra eller något liknade.

Vill ha det sandat en halv meter brett, egentliga bredden är rejäl så bra med åtkomst med traktor och liknande. Men hur få ut sanden på smal bredd bara? Känns onödigt att sanda på hela traktorkärrsbrädden t.ex. när man bara behöver själva spåret man rider i sandet. Gräsunderlag i dagsläge och det blir halt.

Antagligen får du stå på vagnen och skotta ut lämplig mängd vartefter traktorn kör :angel:

När jag beställde grus till min paddock så tippade lastbilschaffisen av det vartefter han körde och fick till en förvånansvärt jämn mängd på marken, ca 6-7 cm tjockt. Nu är ju ett lastbilsflak bredare än en halv meter, men tänk om det finns flak där dom kan öppna halva bredden i bak?! Då kan du ju få det tillrättalagt väldigt enkelt, hoppas att du förstår hur jag menar ;)

det går att svetsa fast en kant på skopan som ett V ungefär på det måttet du vill ha stigen. då rinner bara sanden ut där.

*kl*

Vet du hur mycket en traktorskopa kostar ?

Det blir förmodligen billigare att köpa 1-2 extra lastbilslass med sand istället för att riskera att förstöra en traktorskopa (vilken beroende på modell, storlek etc ligger på ungefär mellan 3 000-50 000 kr...) däremot finns det särskilda skopor som används vid anläggningsarbeten som skulle fixa att lägga ut på 50 cm, för det mesta är dessa skopor väldigt dyra och försedda med stora BM fästet... så det är ingenting man har till sin jordbrukstraktor hemma men nån som kör mycket hjullastar-jobb kan kanske fixa fram en sådan.

50 cm är riktigt smalt när man galopperar... en ridstig bör nog ligga på 1,5-2 meter breddmässigt, annars är risken att det känns som att gå på lina ungefär...

Jämför med att en boxöppning ska vara på minst 1,20 m....

Senast ändrad:

*kl*

Vet du hur mycket en traktorskopa kostar ?

Det blir förmodligen billigare att köpa 1-2 extra lastbilslass med sand istället för att riskera att förstöra en traktorskopa (vilken beroende på modell, storlek etc ligger på ungefär mellan 3 000-50 000 kr...) däremot finns det särskilda skopor som används vid anläggningsarbeten som skulle fixa att lägga ut på 50 cm, för det mesta är dessa skopor väldigt dyra och försedda med stora BM fästet... så det är ingenting man har till sin jordbrukstraktor hemma men nån som kör mycket hjullastar-jobb kan kanske fixa fram en sådan.

50 cm är riktigt smalt när man galopperar... en ridstig bör nog ligga på 1,5-2 meter breddmässigt, annars är risken att det känns som att gå på lina ungefär...

Jämför med att en boxöppning ska vara på minst 1,20 m....

TACK för dessa synpunkter!! Har inte tänkt på att jämföra det hela med en boxöppning på minst 1,20 meter... Utan tänkte mest bara på stigarna som blir i hagen. Att "gå på lina" blir ju inte roligt!

Visste inte heller att det fanns särskilda skopor för anläggningsarbegten :idea: Vissa saker är ju helt klart värda att betala för att hyra in.... Kärra sand med skottkärra är en väldigt tung syssla.

En tanke bara: Om du ska göra den i hagen av anledningen att det är blött (är det inte blött behöver du inte fortsätta läsa ;)): är inte risken att sanden rinner bort eller "geggas ner i marken" då så det blir lerigt i alla fall?

En tanke bara: Om du ska göra den i hagen av anledningen att det är blött (är det inte blött behöver du inte fortsätta läsa ;)): är inte risken att sanden rinner bort eller "geggas ner i marken" då så det blir lerigt i alla fall?

Ridstig = för att rida på :idea:

Jojo, det förstår jag men jag vet inte om jag hade glömt ögonen för jag såg detta:

"Har inte tänkt på att jämföra det hela med en boxöppning på minst 1,20 meter... Utan tänkte mest bara på stigarna som blir i hagen. Att "gå på lina" blir ju inte roligt!"

Vilket jag kopplade till att du ska göra en sandad stig av samma princip om en ridstig. Kanske är jag helt borta :)

ja jag vet hur mycket en traktorskopa kostar, jag utgick ifrån att du redan hade tillgång till en.

Skopan behöver inte bli förstörd bara för att du svetsar i den! du får väl skära loss det du svetsat fast när du är klar. då underlättar det om man inte svetsat allt för mycket.

ja jag vet hur mycket en traktorskopa kostar, jag utgick ifrån att du redan hade tillgång till en.

Skopan behöver inte bli förstörd bara för att du svetsar i den! du får väl skära loss det du svetsat fast när du är klar. då underlättar det om man inte svetsat allt för mycket.

Det är jag som drömmer om att sanda :idea: Och Tacitus som satt inne med kunskap om bl.a traktorskopa.

Jojo, det förstår jag men jag vet inte om jag hade glömt ögonen för jag såg detta:

"Har inte tänkt på att jämföra det hela med en boxöppning på minst 1,20 meter... Utan tänkte mest bara på stigarna som blir i hagen. Att "gå på lina" blir ju inte roligt!"

Vilket jag kopplade till att du ska göra en sandad stig av samma princip om en ridstig. Kanske är jag helt borta :)

Ahhh!! Nu är jag med. Det här med stigarna i hagen var min ursprungliga tanke att de är ju inte så breda så kanske en "ridstig" (kanske finns ett bättre ord?) kunde vara av liknande bredd. Fast ack så lyxigt för kusarna om de kunde få sandade stigar i hagen också!! :D

jo det var jag medveten om. Vi tog en egen liten diskution i din tråd om traktorskopor:D

Vad gällergrusa vägar, så var det en som hade tippat av grus från kärra med en plankbit i mitten på flaket, så att gruset åkte ut på sidorna. Han påstod att det gick bra, Har inte testat själv men för dig blir det ju det omvända.
Annars blir det väl att stå på flaket och skotta ner helt enkelt:):laugh:

Liknande trådar

Fritid En riktig rookiefråga misstänker jag! Men hur torkar betong? Min konkreta fråga: Jag vill gjuta fast pinnar (markeringsflaggor utan...
Svar
10
· Visningar
1 098
Senast: warg
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 729
Senast: Liran
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 256
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix