Hur sammla i AR?

Sv: Hur sammla i AR?

Är det inte en sluta du pratar om Ella_99???

Så himla lärorikt allt ni skriver!!!
- har försökt få kontakt med Marcus Holst - han bor ju i mina trakter - är det någon av er som ridit för honom eller känner till honom? (får man fråga så direkt här eller??)

Nä, i så fall blir det en traversal(alltså att hästen går i sluta på diagonalen)

Det jag menar är typ att hästen går i öppna på diagonalen(alltså böjd från rörelseriktningen)

Blev det rätt nu?:D

Okej, men jag tror ni fattar ungefär vad jag menar iaf:D :angel:

Är det inte en sluta du pratar om Ella_99???

Så himla lärorikt allt ni skriver!!!
- har försökt få kontakt med Marcus Holst - han bor ju i mina trakter - är det någon av er som ridit för honom eller känner till honom? (får man fråga så direkt här eller??)

Jag tror man kan säga att jag känner Markus.

Fick bara en tanke som jag vill fråga om...
OK att bäckenet ska vinklas bakåt, men om jag vill att hästen då också ska höja ryggen - ska jag då "krumma" min rygg, och ska jag på något vis härma att nacken ska upp?
Hoppas det går att förstå frågeställningen!
Att ryttaren skall vara en spegel i form av position handlar om att släppa fram mesta möjliga ryggverksamhet och stabilisera där det behöver vara stabilt.
Du skall inte krumma med ryggen för;
a/ du blockerar din och hästens swingande rygg
b/ Hästens framdel skall upp - krummar du så sjunker du ihop och lägger din tyngdpunkt före hästens - tynger ner den - och hindrar framdelen att komma upp

men man får lära isg en sak i taget - många som driver med sätet tar i för kung och fosterland och krummar då med ryggen.

Steg 2 blir att samtidigt som bäckenet ser till att ha hästen framör sig - att bröstryggen håller upp hållningen så att ryttaren inte rider rund i ryggen

Senast ändrad av en moderator:

Bra att någon kan förklar det jag inte ens klarar av att tänka...
Funkade bra idag att låta min nacke komma upp, alltså att länga mig, men inte alls att krumma ryggen. Som du säger så kommer hästen på framdelen då.

...och så blir det ständiga missuppfattningar.

Ja det blir ju det... Men om nån kan komma på ett bra ord eller en kort förklaring som man kan skriva istället så mottages det tacksamt:bow: Är inge bra på att förklara saker kortfattat:angel:

Men när hästen är böjd i bålen är det INTE en skänkelvikning. Det glömde du också.

Jag rider för Markus. (om ett par veckor är det dags igen).
Jag har bara positivt att säga om honom och hans sätt att undervisa. Han har en fantastisk förmåga att se den lilla detaljen som gör stor skillnad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar