Hur samlar ni med sitsen?

H_lena

Trådstartare
Hej allihopa! Jag har en fråga. Jag har aldrig riktigt förstått hur man samlar med sitsen. Min kompis försökte förklara hur hon gör. Hon sa ungefär "jag bara gör något och känner hur energin framåt omvandlas och sprudlar genom min kropp, upp ut ur huvudet." Jag förstår känslan, men inte hur jag själv ska nå dit. Om jag ska definiera vad jag menar med samling så menar jag inte kortare och högre nacke, utan mer sänkt bakdel, bakbenen trampar mer in under kroppen och man känner hur hästen "växer under en".Så min fråga är, hur gör ni när ni samlar hästen?

Sv: Hur samlar ni med sitsen?

Svarar bara på rubriken.

Jag rider och tävlar western = långa tyglar som inte får kortas upp och trixxsas med inne i en klass. Så jag, som de flesta andra utbildar våra hästar på så vis att när benen läggs om så lyfter hästen ryggen och samlar sig, utan tygelkontakt och utan att öka farten.

Fick ett tips av en tränare för en herrans massa år sen som gav mig en aha-upplevelse.. nu har min ridning utvecklats sen dess så nu vet jag inte hur jag gör, det kommer av sig självt, men du kan testa tipset jag fick då!

När du sitter och rider i trav (sitt ner), så slappna av i hela kroppen, spänn sedan magen från naveln och nedåt, var noga med att inte spänna rumpan. Hästen kommer då sakta av till skritt.
Gör om samma sak igen, men när du känner att hästen börjar sakta av så driv på framåt istället. Du får då mer påskjut bakifrån och mer samling. Efter ett tag lär du dig att balansera magspännandet och drivningen för att variera samlingen.

Hoppas det kan vara till hjälp, lycka till!

låter som ett jättebra tips! ska jag pröva nästa gång jag rider, tack så mkt! :D

Låt trycket/kraften gå rakt ner i hästen. Inte röra sätet framåt - bakåt i sadeln

Tänk "sadeln är min, jag bestämmer takten" Låt hästen följa din takt, i stället för att du följer hästens.

Jag gör något liknande som Lipica fick lära sig.
När jag andas ut så blir jag tyngre, hästen saktar av och stannar, då när jag känner att hästen har trampat under lägger jag till benen och hästen samlar sig. Alltså en halvhalt med sätet.

Ridit en hel del dressyr/frihetsdressyr, men håller på att kanske sadla om till western

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 143
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat