Hur säga till föl?

Y

ylv4

När fölet börjar backa mot en, när han tar lite ansatts för att vilja kicka.
Men inte kan för inte har tillräkligt balans ännu som tur är.

Hur ska man markera på bästa sätt att det han gör är fullständigt oaceptabelt?

Mvh Ylva :)

Sv: Hur säga till föl?

Är det med ilska h#n gör det eller testar h#n bara sina ben?
Ryt åt den fungerar inte det börja träna ledarskap om den är mogen.
Lycka till :)

Vi har precis fått våran snart1 månad gammla kille att sluta med det där. så fort har inte fick som han ville så vände han röven till. så varje gång han kom så puttade vi väck honom hela tiden till han gick därifrån Först då gick vi fram och kelade med honom. han sparkade mej en gång å då fick jag tag på en hink som jag slängde rakt ner i backen så de skramlade om det. sedan dess har han ej gjort det. nu e han helt underbar =)

hur skulle stoet gjort en tillrättavisning? "Nyp" till honom med fingrarna och pip till väldigt effektivt på många. Givetvis får du "känna" efter hur hårt du kan ta en del är lite känsligare än andra. "Slå med huvudet "är oxå en bra grej säg gärna Nej oxå så kan fölet så småningom koppla ihop det

*kapar tråden*

Min 2 v gamla hingstunge tycker det är fasligt kul att leka med männoskor och är ganska bitig, men det värsta är att han reser sig och slår lite med frambenen. När han gör det så puttar jag bort honom med en bestämd hand på bogen och går där ifrån. Gör jag rätt? Är det ett normalt beteende? Jag är mest van vid lite äldre föl (6 mån och uppåt).

Jag uppfostrar föl som testar precis som hästar uppfostrar varandra. En fölunge som vänder baken till och siktar den gör jag ett utfall tillbaka mot, alternativt daskar till den med handen i baken. Kommer de med frambenen så bystar jag upp mig, viftar till med armarna lite och fyar så de bromsar in innan de kommer fram till mig etc.
De förstår kroppspråk mycket bra och kommer fortsätta göra det om man är tydlig.

Jag hytte tillbaka med med min fot med bakdelen mot och pep som
hans kära mor gör. Detta skedde när han var någon månad gammal och han har aldrig gjort om det igen :D Idag är han 4 år

När min gjorde så mot mig drog jag ner honom på marken och satte mig på honom:D:angel: han gjorde det aldrig igen...
Överhuvudtaget är det väldigt viktigt med ledarskap när de är små, lär de sig inte då lär de sig oftast aldrig.

När min gjorde så mot mig drog jag ner honom på marken och satte mig på honom:D:angel: han gjorde det aldrig igen...
Överhuvudtaget är det väldigt viktigt med ledarskap när de är små, lär de sig inte då lär de sig oftast aldrig.

tillbaka på tråden om filmen när han lägger ner hästen varför ska hästen lägga sig gör de så i naturen? :confused: Skrika och slå med huvudet har funkat VÄLDIGT bra för mig i många fall.

Fortsätter på den här frågan...

Min fölunge vänder upp rumpan för att bli kliad! Kliar man inte direkt trycker han kroppen närmare och pekar med mulen var det kliar!
Men förstår han skillnaden då att man inte får vända upp för att kicka? Ska han inte få vända rumpan mot en öht eller blir det ett problem först när han försöker kicka?
Alltså han kommer fram och hälsar, sen kommer rumpan. Ååh va skönt det är att bli kliad där!!
Andra föl jag träffat tidigare (inte mina) har varit lätta i rumpan just när man klappar/kliar där, så jag var på min vakt i början med att ta på honom där, men nu vet jag att han inte gör något, utan :love: det! ;)
Blir det problem av det sen? Just nu känns det inte som det, men det här är mitt första egna föl att uppfostra! :)

Kan kanske bli problem med någon som inte vet. Typ hundar som hoppar. Alla kanske inte tycker der är gulligt särskilt inte när de sedan är fullvuxna. Det har ju lite med dominans att göra oxå. Tänk på framtiden små barn små problem stora barn stora problem

Fortsätter på den här frågan...

Min fölunge vänder upp rumpan för att bli kliad! Kliar man inte direkt trycker han kroppen närmare och pekar med mulen var det kliar!
Men förstår han skillnaden då att man inte får vända upp för att kicka? Ska han inte få vända rumpan mot en öht eller blir det ett problem först när han försöker kicka?
Alltså han kommer fram och hälsar, sen kommer rumpan. Ååh va skönt det är att bli kliad där!!
Andra föl jag träffat tidigare (inte mina) har varit lätta i rumpan just när man klappar/kliar där, så jag var på min vakt i början med att ta på honom där, men nu vet jag att han inte gör något, utan :love: det! ;)
Blir det problem av det sen? Just nu känns det inte som det, men det här är mitt första egna föl att uppfostra! :)
Jag kliar aldrig mina fölisar där bak. Vill inte ha hästar som backar upp mot mig eller någon annan när man kommer.

Hade ett arabsto en gång i tiden som hade den ovanan. När jag skickade henne för inridning till ett större stall med många hästar, hände det att hon fick stå inne hela dagen ibland. Den som skulle släppa ut henne på morgonen vågade helt enkelt inte och jag kan faktiskt förstå det. I ett stall där nya hästar kommer och går hinner man aldrig lära känna en häst tillräckligt för att våga lita på den.

Jättebra att du funderar som du gör och tänker till på vad som kan bli problem senare. Det är oftast inte ovanor med ont uppsåt från hästens del som behöver korrigeras utan små detaljer som kan feltolkas i språket mellan häst och människa. Lycka till med din fölis! :)

När fölet börjar backa mot en, när han tar lite ansatts för att vilja kicka.
Men inte kan för inte har tillräkligt balans ännu som tur är.

Hur ska man markera på bästa sätt att det han gör är fullständigt oaceptabelt?

Mvh Ylva :)

Jag skulle stampat till i marken.

Min fröken backade till mot en vid ung. 2 månaders ålder. Hon ville bli kliad på rumpan men hon nästan satte sig på en! Jag puttade bort henne och var noga med att bara klia henne framtill. Det tog väl 2 veckor sedan inåg hon att det inte var någon idé att backa till. Nu kan man klia henne där utan att hon försöker sätta sig på en och någon spark har hon aldrig försökt sig på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 514
Senast: tanten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: MiniLi
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
875
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka