Hur såg igångsättningen ut av er senskadade häst??

Isabelle L

Trådstartare
Vad fick ni för anvisningar om igångsättning av senskadad häst?

Hur länge vila innan ridning?

Hur länge skrittade ni och hur många min/dag?

När började ni trava och hur många min/dag och hur mycket och ofta ökade ni traven??

Galopp?

När började ni träna hästen?

Sv: Hur såg igångsättningen ut av er senskadade häst??

Skada på djupa böjsenan, friskförklarad efter 6 månader med en timmes skritt om dagen och stor hage under hela konvalecenten så han var ju redan skrittad om man säger så.

Efter friskförklaringen så fick vi börja trava 10 min om dagen fördelat på 1 timma då, inte i ett streck. La på ca 5 min per månad. Sen efter två månader så började vi med lite galopp, desamma där, bara några få minuter och öka på efterhand. Det var väl så ungefär som vet. sa att jag skulle göra, lägga på lite efter hand.

Och så höll vi på, efter ett halvår började jag med lite sidvärtsrörelser och efter ca ett år var han i såpass full gång att kunde gå ett lättare dressyrpass. Efter ytterliggare ett halvår/år så var han i full gång igen.

Enligt fd ägarna sp skulle Juni skrittas 6 veckor eftersom hoon hade skada på ytliga böjsenan.Sedan när jag mejlade vet fick jag veta att hästen hade ett gammalt överben inte en senskada, vet kallade fd ägarna för idioter som försökt hävt ett köp med en sådan fin häst som var fullkomligt frisk.

Minst tre månader, sista månaden promenad vud hand sedan skritt uppsuttet gärna på aslfalt i tre fyra veckor, sedan trava på mjuk fast underlag rakt fram i två veckor och efter två månader sätta in galopp och bärja arbeta. Ta hellre för lång tid än för kort för återhämtning, det tjänar du på.

Det låter som en kort igångsättning? Blev du rek. mjukt (?) fast underlag? Jag har bara hört och blivit rek. hårt platt underlag....

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: CarroT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka