Hur sätta fast bilbarnstol?

Enya

Trådstartare
Har ju en akta duoflex xtp ( TROR jag i alla fall :angel:) till äldsta sonen ( yngsta sonen har en likadan) och snart ska jag vända på honom så han sitter framåtvänd. Men hur sätter man fast stolen då? Tar man av stolens bälte och använder bilbältet eller kan man använda båda?

Mamma satte min brors son framåtvänt i min stol i går och enligt henne kom bilens bälte för långt upp på halsen på pojken.Den pojken är 4 år, väger väl 15 kg och är 105 cm lång. Min son är 5,5 år och väger 14,7 och är 99 cm lång. Hon är den som tjatar på mig om att vända min son och hon tycker att det snart är pinsamt för honom att sitta bakåtvänt som småbarn gör.....

" han blir kanske mobbad för det sedan när han börjar förskoleklassen"

Jag tycker personligen att han ska sitta bakåtvänt så länge han faktiskt kan och än är han inte för lång, vare sig för stolen eller för att sitta bakåtvänt.

Men hur gör man för att få stolen och ungen att sitta bra framåtvänt? Mamma tycker att jag ska köpa en "riktig" bältestol, men poängen med att köpa en vändbar stol var ju faktiskt att slippa köpa ny stol med detsamma.
 
Sv: Hur sätta fast bilbarnstol?

Vår stol sitter fast i bilens bälte och sedan sitter barnet i stolens bälte, men det är en Britax Twoway+.

Om du inte får svar här tycker jag du kan ringa upp en affär som säljer bilbarnstolar och fråga. Lycka till!
 
Sv: Hur sätta fast bilbarnstol?

Jag tror att vi har samma stol, men vi har inte vänt den framåt någon gång, men enligt våran instruktionsbok så ska man ta bort stolens bälten och använda bilens.

Vi köpte en sån bilstol för framåtvänd åkning till Elin, och använde stolen bakåt till Fredrik, och när han ska vändas framåt så är stolen så pass gamal att den inte bör användas längre om jag har fattat det hela rätt...

Jag tycker att de framåt vända stolarna är smidiga, speciellt som de börjar komma upp i leka hemma hos andra åldern och den är lätt att flytta mellan bilar. Jag har även funderat på att köpa en extra och ha ligga i bilen om det blir hastigt på komna lekkamrater...
 
Sv: Hur sätta fast bilbarnstol?

Om du inte har bruksanvisningen kvar kan du ladda hem den från aktashemsida. Det blir säkrare än någon försker förklara över internet. Har själv en sådan men ar den bara bakåtvänd då lillen är snart sju månader.
 
Sv: Hur sätta fast bilbarnstol?

Tack svaren!

Nu har jag varit inne på aktas sida och blev förvå¨nad! Jag har en akta duoflex xtp med bygle som jag nyss köpt till Elin, ser i övrigt likdan ut som sönernas stola fast deras är UTAN bygel. Jag hittade inte deras stolar på sidan alls :crazy:

Deras stolar är bara 2 år gamla så de har några år kvar ändå.

Det stod i alla fall att man inte ska använda stolens bälte vid framåtvänt åkande. Det får mig att bli lite fundersam... min son ska INTE vändas framåt ännu, han känns för liten för att åka med bara bilbältet :eek:
 
Sv: Hur sätta fast bilbarnstol?

Strunta i om någon tycker att det är pinsamt.
Hellre pinsamt än skadade eller döda barn.
Får barnen plats att åka baklänges så är det bäst att de gör det.
 
Sv: Hur sätta fast bilbarnstol?

Strunta i om någon tycker att det är pinsamt.
Hellre pinsamt än skadade eller döda barn.
Får barnen plats att åka baklänges så är det bäst att de gör det.

:bow::bow::bow:

Jag håller absolut med dig om det faktiskt, sa ungefär samma sak till min mamma.
OCh det var ju lite "tur" att hon själv såg att sätta fast barnet i bara bilbältet ( kusinen som är längre än min son) inte var så bra, för det kändes som om pojken var liten :D

Jag är till och med en så hemsk mamma att jag anser att barnen visst kan sitta lite obekvämt med benen ( när de nu blir längre) under bilresan, för vi åker inte bil varje dag och åker då bara runt en mil typ till affären och så en mil hem igen efter någon timme. Hellre obekvämt än död kan jag tycka.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 596
Senast: Fraegd
·
Småbarn Jag funderar på vad det finns för lagstiftning runt barn i buss med bälte. För bilar gäller ju att barn under 130 (135?)cm ska sitta...
Svar
5
· Visningar
3 912
Senast: laeikinois
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 891
Senast: Björk
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 831
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp