Hur ridtränar ni era travare?

wizo

Trådstartare
Jag och en kompis har just köpt två travhästar och vi kan nada om trav. Jag har alltid haft häst, tävlat i körning, tävlat med Islandshästar, ridit in och kört in en massa hästar men just trav vet jag inte mycket om.
Tanken är att min kompis ska köra och jag vill ta monte licens.
Så jag undrar helt enkelt hur ni rider dem? Bara trav på bana och i skogen? Aldrig galopp med ryttare då eller ens i dressyrövningar/kort galopp?
Får den bara trava jämt helt enkelt?

Sv: Hur ridtränar ni era travare?

Jag tycker du ska rida precis som du vill. Dressyr, skogsridning, cavaletti, galoppintervaller mm. Finns inga rätt eller fel när det gäller att rida travare. Alla hästar är olika och det är bara att testa sig fram. Det viktigaste är att hästen tycker att det är roligt att träna.

Men om man lär hästen att den får galoppera med ryttare är det då inte svårt att inte få den att ta till galoppen på tävlingsbanan? Monte alltså?

Men om man lär hästen att den får galoppera med ryttare är det då inte svårt att inte få den att ta till galoppen på tävlingsbanan? Monte alltså?

lær inn kommando for galopp, enten stemme eller sjenkel - og ta alltid hesten ned i trav dersom den fatter galopp uten å ha fått kommando for det så pleier ikke det å være no problem.

Många travhästar galoppintervallas och de har inga problem att förstå skillnaden. Lär dem riktig galoppfattning som sagt så är det inga problem.

Då gäller det att rida häst....inte åka.
Jag tycker du ska anmäla dig till närmsta travbana för för att ta licens nu i höst, och påbörja träning för att din nyinköpta travare ska vara förberedd inför provloppen.
Det kan vara lite svårt att ge råd så här på ett forum, men min erfarenhet av människor som inte kan något om trav, tränar för dåligt och kommer då med rätt otränade hästar -vilket drabbar hästarna negativt.
Jag har ingen aning om era hästars konditionsstatus eller om de är startklara. Men nu gäller det att förbereda sig väl och TRÄNA. Varje dag i ur och skur tills hästarna har något sånär bra flås och då kan få vila sig någon dag i veckan.
Hästarna ska trava/jogga i ca 40-45 per dag (orkar du stå så länge i sadeln?)
Du behöver inte lägga in några skrittpauser, utan här ska flåset upp och hästarna ska gärna vara lie svettiga när ni kommer hem.
Glöm dressyrövningar, hoppning och tömkörning tills hästarna är i god form konditionsmässigt. Det ger absolut ingenting under själva uppbyggandet. Sen kan man gärna lägga in lite andra inslag i sin träning.
gulan

Många travhästar galoppintervallas och de har inga problem att förstå skillnaden. Lär dem riktig galoppfattning som sagt så är det inga problem.
Även montehästar? Att sulkyhästar galoppjobbas under sadel är en sak.
gulan

Det vet jag iofs inte men det skulle jag inte bli förvånad över.

En inriden häst förstår skillnaden mellan hjälperna och då blir det ju inga problem, galoppfattningen kommer ju aldrig när man rider monté. I många fall fattar de till och med på vilken sadel som läggs på vilekt arbeta som ska göras.

Varken med säte eller ben.

Om man däremot låter hästen slängtrava och drar den ur balans eller "voltstartar" galoppen och låter den rejsa ur volten i galopp i högervarv, då har man nog gjort bort sig... :D

Jag tror som ghost, de tränare som har ridning och galoppträning som filosofi bryr sig nog inte om huruvida hästarna som de startar går i monté eller ridning. Kan nog komma på åtminstone 5-10 stycken som jag vet går galoppintervaller i sand och också är framgångsrika i monté.

Håller däremot med Gulan att de flesta ridtjejer tränar alldeles för dåligt med sina hästar, när jag själv var lärling och fick testa många hästar i provlopp som var ute i skogen och galopperade varje dag och hade sååå bra kondition så var det många som inte orkade ett varv ens... Men visst, det förekommer hos amatörer som borde ha erfarenhet också...

Som Gulan skriver är det så svårt att skriva hur ni ska träna på ett forum eftersom vi inte alls vet eran status på hästarna. Det bästa är väl, om ni nu inte kan något alls om trav, att rådfråga om det finns någon lärling eller annan kusk som kan testa av hästarna på banan åt er, och sedan hjälpa er att säga hur ni ska fortsätta träningen. Är hästarna i bra ordning ska den huvudsakliga träningen, det vill säga intervaller eller backe, inte behöva brukas mer än kanske två gånger i veckan.... Har de däremot dålig ork och kondis, då kanske ni behöver börja med motion varannan dag, ett par mil i hyfsat tempo...

de vet skillnad på galop och trav när man rider på banan..
Träna upp kondisen gör du bäst på en travslina eller en travbana och bara trava som sagt...
Se till att ha en bra sadel så du får bra stöd för knäna när du står bara då de tar mycket på knäna och svanken..
Kan oxå träna i sandtag och i uppförs backar de bygger oxå mycket kondis på hästen..

*KL*

och så kan man ju ha i åtanke att ridning sliter mycket på framknäna, jag skulle ALDRIG ridträna i trav längre stunder flera gånger i veckan!!

Hästarna är i noll kondition och ej inkörda eller inridna. Jobbar på det nu och sen till nästa år ska jag gå montekurs och b-lisenskurs.
Jag tänker inte starta med dom än på bra länge. För mig är det viktigast att dom håller länge i ben och allt.
Är inte särskilt intresserad av tävling igentligen med travhästar bara att testa monte några gånger då:)

Så om jag uppfattat er rätt här så tycker ni att man kan galoppträna hästarna ridandes då dom ej ska ta till galoppen utan kommando för det vilket jag tycker är självklart oavsätt i vilken hästsport man håller på med!

Men varför ser man då ingen galoppträna med vagn? Borde inte den principen gälla även då? Att hästen bara ska galoppera när man ger den kommando till det? Förstår inte riktigt:confused:

Det naturliga för mig låter iaf att ej rida galopp/ köra galopp om
Man vill utesluta att den tar galopp för lätt av misstag...

Min islandshäst som jag ska tävla i körning med har jag valt att helt ta bort tölten på i och med att hon just inte ska "råka" tölta några steg på tävlingsbanan och då bli nollad..
Hon har nu klockren trav och galopp och töltar aldrig om jag inte lär in de på nytt på henne...

De flesta hästar är så rentravande idag att jag personligen inte tycker att det borde behövas särskild träning för att lära dem skilja på kommandona, behöver inte gå längre än till vårt eget föl, som trots att hon har relativt gammal stam i sig, tar till trav när halvblodsfölen galopperar... Jag skulle inte vara orolig för den träningen. Galopp i lopp kommer ofta av andra anledningar, att de blir rulliga och rullar över, trötta och tappar traven, trampar fel etc... Travhästar tar sällan till galopp idag "bara för att"...

Hästarna är i noll kondition och ej inkörda eller inridna. Jobbar på det nu
Ok lycka till:D
Men varför ser man då ingen galoppträna med vagn?
Jag vet inte faktiskt. När jag var i Italien så fanns det en del som värmde hästarna i galopp. Jag tycker det känns lite läbbigt när hästarna galopperar. Fast det är nog bara att jag är ovan.
Det naturliga för mig låter iaf att ej rida galopp/ köra galopp om
Man vill utesluta att den tar galopp för lätt av misstag...
Så blir det bara om man åker häst och inte kör eller rider. Varför skulle en dressyrhäst helt plötsligt bryta av från galopp till trav? (det sker ju bara om ryttaren inte rider hästen ordentligt)
gulan

är det ettåringar då eftersom de inte är inkörda??

Tycker du och din kompis ska kontakta någon tränare och fråga om ni får vara där ett par dagar och titta omkring, inte för att låta dum men du låter helt okunnig gällande trav.

Vet du hur man kör intervaller, om de ska gå i ex 25 tempo, eller 35 tempo? Vet du vilket tempo du kan ligga på i ett snabbjobb på 2140 meter? kommer du känna när hästen är kvalklar? Vet du vilka olika balanseringsmetoder det finns beroende på hästens aktion? Vad för skydd den kanske kan behövas?

Eller har du någon kunnig som hjälper dig/er?

Galopp i vagn är inte så bra då det bryter ganska rejält i skalmarna, därför tror jag att man inte gör det så ofta....( hade en kompis som gjorde så med sin hopphäst och skalmarna gick rätt av efter några månader)
Jag skulle nog rekommendera en häst som redan startat för er som förstahäst :)

Är det gamla hästar (om de är oinkörda räknas de som gamla om de är äldre än två år;)) så har ni ett rejält arbete framför er - och det är inte många som lyckas få äldre hästar till start om de inte är grundtränade som ett och tvååringar, även om det förekommer undantag. Detta eftersom lungor utvecklas mest under träning när hästen är 1-2 år gammal. Det går inte att skynda på med en äldre häst heller, senor, leder och ligament behöver fortfarande samma tid för att kunna hålla för de påfrestningar som travet handlar om... Betänk att en ettåring (om den kommer till start) kommer till start som tre-fyra åring (visst startar de redan som tvååringar, men merparten kommer till start senare), så har ni ett par-tre år på er innan det kan bli tal om start. Inte omöjligt - men absolut en utmaning...

Börja med att köra in dem, ridningen kan ni ta mellan körpassen, och ut och få mil i benen... Innan ni ens börjar med någon intervallträning bör hästarna kunna gå minst en mil i slängtrav (om man pratar ridtermer) utan att vara det minsta trött eller svettig efteråt. Ta under den här tiden kontakt med en tränare/kusk/amatör som kan hjälpa er att lära er trav och travträning, så får ni nog på det klara vad som kommer att krävas för att starta era hästar.

Personligen skulle jag nog hellre råda er till att lägga pengar på hästar som gjort en del starter, är inkörda och som, även om de kanske är halvslut, skulle kunna tjäna i alla fall lite pengar på ett miljöombyte, en sådan kan man idag få för 5.000. Nu är ju dessa hästar redan inköpta och det låter på dig som att de är äldre - så därför önskar jag lycka till, hoppas ni orkar hålla i och välkommen in i travsporten :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 058
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka